سوفیا، ربات انسان نمایی

نسل جدید از ربات‌ها، ربات‌هایی اجتماعی با توانایی تعامل هستند که در آموزش، پرستاری،  برقراری نظم عمومی  و همچنین در مواقع پرخطر برای انسان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد این ربات‌ها در حال افزایش است اما جالب‌ترین و شگفت‌انگیزترینشان ربات انسان نمایی به اسم سوفیا است.

سوفیا قدرت پردازش داده‌های تصویری و احساسی را دارد و از سیستم تشخیص چهره بهره‌مند است. می‌تواند مکالمه را شکل دهد، حرکات واقع‌گرایانه دارد و حالت‌های مختلفی را با صوت به ما نشان می‌دهد و همین امر موجب شهرت جهانی او شده است. شرکت هانسون رباتیک سازنده اولین ربات انسان‌نما اعلام کرده است که این ربات با داشتن هوش مصنوعیِ عمومیِ محدود، قادر به انجام برخی از کارهایی است که انسان انجام می‌دهد. جالب است بدانید که او اولین رباتی است که ملیت دارد، چون عربستان  حق شهروندی  قانونی را در سال ۲۰۱۷ به این ربات اهدا کرد. سوفیا با هدف ارتقای زندگی بشر، به نقش فناوری در همه‌ی جنبه‌های مختلف فعالیت انسان می‌پردازد و نظرات خودش را در اختیار افراد قرار می‌دهد، او به عنوان سفیر بشر دوستی به بیش از ۲۰ کشور سفر کرده، با افراد تاثیرگذار زیادی ملاقات کرده و حتی در سازمان ملل نیز به سخنرانی پرداخته است.این ربات توانایی کشیدن نقاشی را هم داشت که با داغ شدن بازار ان اف تی‌ها دراین روزها، به فروش آثار مجازی در حراج‌ها مشغول است که آخرین اثر ارائه شده از او با قیمت ۶۸۸ هزار دلار به فروش رسید.

واضح است که این نسل از ماشین‌ها به سرعت جای خودشان را در زندگی بشر باز می‌کنند و روز به روز باهوش‌تر می‌شوند و شاید در آینده تبدیل به معاشرانی بی بدیل برای افراد و جایگزینی برای این نیاز در جامعه شوند که بدون شک در کنار فواید آن، طبعات اجتماعی نیز به همراه دارد.