به همین مناسبت در این ویدیو مروری داشتیم بر تاریخچه ساعت‌های هوشمند و پیشرفت امکانات این گجت طی سال‌های اخیر.

از سیکو تا فیس بوک نگاهی اجمالی به سیر تحول یک گجت محبوب

در ابتدا ساعت هوشمند بیشتر توسط کمپانی هایی مانند سیکو که قبلا از تولید اسمارت واچ، بر روی ساعت‌های معمول آن زمان کار می‌کردند، تولید می‌شد.

از سال ۱۹۸۲ بود که با مفهومی به نام ساعت هوشمند کم کم آشنا شدیم  اولین ساعت هوشمند در همان سال توسط کمپانی سیکو معرفی شد و این ساعت هوشمند، قابلیت ذخیره ۲۴ رقم اطلاعات را داشت .در سال ۱۹۹۹ سامسونگ از اولین اسمارت واچ خود را رونمایی کرد، این ساعت در آن زمان آن چنان که انتظار می‌رفت موفق عمل نکرد که از دلایل این مسئله شکل ظاهری و دکمه‌‎های کنترلی خسته‌کننده و عجیب این ساعت بود.

۵ سال بعد مایکروسافت بود که از اولین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد روانه بازار کرد، پلت فرمی که مایکروسافت برای ساعت‌های هوشمند خود در نظر گرفته بود SPOT نام داشت که شکل کوتاه شده Smart Personal Object Technology بود. این پلت فرم از امواج اف ام برای بروزرسانی مشترکان در شهرهای بزرگ آمریکا استفاده می‌کرد .چند سال بعد دیگر کم کم زمان آن رسیده بود که باتری‌های خوب، صفحات لمسی و کم مصرف، ارتباطات کوتاه برد با وسایلی که به اینترنت متصل می‌شدند، برای پا به اسمارت واچ ها فراهم شودبگذارند. سال ۲۰۰۹ سامسونگ  S۹۱۱۰، ۲۰۱۰  LIVE VIEWتوسط سونی اریکسون و دو سال بعد Motoactv  و WIMM One از سوی شرکت موتورولا وارد این بازار شدند.اما اولین اسمارت واچی که شبیه به فرم اکنونی آن است، مربوط می‌شود به گلگسی گیر سامسونگ که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد بعد از آن گوگل با معرفی پلت فرم ویژه ساعت خود با نام Android Wear، از ویژگی‌هایی مثل Google Now استفاده کرده و به سازندگان امکان ایجاد ساعت هایی با صفحات گرد، چهارگوش یا مستطیلی را داد.

با پیشرفت تکنولوژی و جا افتادن استفاده از گجت های هوشمند و اینچنینی در سال ۲۰۱۵ اچ تی سی از اولین دستبند هوشمند خود رونمایی کرد که از یک نمایشگر خمیده هم در آن استفاده شده بود در همان سال بالاخره کمپانی اپل وارد این بازار شد و با اولین اسمارت واچ خود به نام APPLE WATCH را به بازار عرضه کرد که بازار ساعت هوشمند را وارد دوره جدیدی کرد. این محصول در مقایسه با ساعت‌هایی که پیش از آن در بازار موجود بود امکانات مناسبی داشت و در سال ۲۰۲۰ نسل ششم آن در کنار اپل واچ اس ای تولید و عرضه شدند. اما ارزش مارکت کپ این بازار در سال ۲۰۱۹ به بیشتر از ۲۰ بیلیون دلار رسید و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۷ به ۹۶ بیلیون دلار برسد و امروزه،.   بسیاری از شرکت‌ها به تولید گجت‌هایی مانند ساعت و دستبند هوشمند مشغول‌اند و در قیمت‌ها مدل های مختلف ساعت و بندهای اسمارت موجود است.  و حالا شنیده می‌شود که شرکت فیس بوک هم در حال ساخت ساعت هوشمند است و قصد دارد از سال آینده فروش این دستگاه را آغاز کند، به این ترتیب این غول شبکه اجتماعی وارد بازاری می‌شود که در قبضه شرکتهایی نظیر اپل و هواوی و سامسونگ و شیائومی است.