میزان رشد نقدینگی بیشترین رقم در ۶ سال اخیر را در بهمن ماه امسال از آن خود کرد

آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم نقدینگی در بهمن ماه به بیش از۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و رشدی معادل ۱/ ۳۹ درصدی نسبت به سال گذشته  و ۹/۲ درصدی نسبت به ماه گذشته  داشته است.

مدتهاست که رشد پول بالاتر از شبه‌پول است و در زمستان آمارها حاکی از رشد تورم در کنار شاخص بهای مصرف کننده بود.

پول معادل سپرده‌های جاری و اسکناس و شبه‌پول معادل سپرده‌های مدت دار است،‌ در شرایطی که پول از شبه پول سبقت بگیرد انتظارات تورمی افزایش یافته و تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک بیشتر میشود. از این رو در پایان بهمن ماه، رشد۱۲ ماهه پول ۹/ ۵۶ درصد،  رشد ۱۲ماهه پول در دی ماه ۸/ ۶۳ درصد، رشد۱۲ ماهه شبه‌پول در بهمن ماه ۳/ ۳۵  و رشد ۱۲ ماهه شبه‌پول دی ماه ۳/ ۳۴ درصد گزارش شد  و همچنین درصد و ثبت شد.

 

راهکار کنترلی برای بازارپول چیست؟

سیاست های پولی و انضباط مالی، خبرهای خوش از خارج ، سیاست‌های پولی و نظارت جدی بر بانک‌ها، جلوگیری از کسری بودجه و همچنین اخبار مثبت سیاسی موجب تعادل میشود که مورد دوم از حیطه اقدامات پولی خارج است، از این رو تمرکز بانک مرکزی بر عملیات بازار باز میتواند کماکان راهگشا باشد،‌ روندی که از سال گذشته آغاز شده همچنین خرداد ماه امسال عبدالناصر همتی از سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی خبرداد. او تاکید کرد انضباط مالی شرط مهم کنترل تورم است و دولت قصد دارد کسری بودجه را از طریق واگذاری سهام و انتشار اوراق وتعمیق بازار بدهی تامین کند.

از این رو و با توجه به افق‌های مبهم در بحث‌های لغو تحریم و سیاست‌گذاری برای کنترل نقدینگی، هنوز پتانسیل بازگشت تورم بالا در اقتصاد ایران وجود دارد و لزوم هوشیاری سیاستگذاران مالی را در بازار شکننده بیش از پیش می طلبد.