بانک مرکزی اعلام کرد که این کار به نوعی تمرین برای حذف چهار صفر از پول ملی بوده است و به این ترتیب دوباره بحث درباره اینکه حذف صفرها چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند و چه معایبی خواهد داشت؟ داغ شد.

 

ماجرای حذف چهار صفر از پول ملی

چند روز پیش بانک مرکزی با رونمایی از اسکناس‌های جدید، تمرین حذف صفر را شروع کرد. در این رونمایی از نسل جدید ایران‌چک‌های ۱۰۰هزار تومانی و اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی پرده برداشته شد، اسکناس هایی که چهار صفر آنها کم رنگ تر از بقیه اعداد بود و تا اینطور به نظر برسد که بانک مرکزی می خواهد وارد مسیر تمرین برای حذف چهار صفر از پول ملی شود.  سیاستی که هنوز تایید نهایی را برای اجرا کسب نکرده، اما چندان هم دور به نظر نمی رسد. بنابراین دوباره بحث درباره اهمیت این تصمیم و میزان کارایی اش داغ شده است.

 

تجربه کشورهای دیگر چه می گوید؟

سرانه هر قطعه اسکناس در ایران ۲۵ عدد به ازای هر نفر است، در حالی که در اروپا به ازای هر نفر ۲۰۰ اسکناس در حال گردش است. این نشان می دهد که ایرانی ها میل زیادی به اسکناس به شکل سنتی اش ندارند ضمن اینکه با راه افتادم طرح کیف پول الکترونیک احتمالا این اقبال کمتر و کمتر خواهد شد. با این وجود عده ای معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی می تواند فواید زیادی داشته باشد. آنها می گویند این کار می تواند منجر به کاهش تورم شود، هزینه های چاپ اسکناس را کاهش دهد، در وقت نهادهای پولی و مالی و بخش هایی که با خارج از کشور در ارتباط هستند صرفه جویی کند، ارزش اسمی پول ملی را بهبود بدهد و چند فایده دیگر اما در مقابل کسانی که منتقد این کار هستند می گویند حذف صفرهای پول ملی بیشتر از اینکه تاثیری واقعی داشته باشد یک کار نمایشی و البته پر هزینه است. آنها تجربه کشورهایی مانند ترکیه را پیش چشم می آورند و می گویند که این کار عملا نتوانسته تاثیری بر تورم و انضباط مالی آنها داشته باشد در حالی که هزینه بسیار هنگفتی به دولت ها وارد کرده و بخش بزرگی از سیستم اجرایی را به خودش مشغول کرده است. آنها می گویند اگرچه بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از کشورها به این کار دست زدند اما در نهایت معلوم شد که اقدامات بسیار مهمتر و ضروری تری برای مهار تورم و حفظ ارزش پول وجود دارد که بدون اجرای آنها عملا تغییر در تعداد صفرهای پول بسیار ناچیز و بی اهمیت است.