به گزارش خبرنگار اکوایران، رضا شیوا در یک نشست خبری که امروز (سه شنبه ۳۰ دیماه) به صورت مجازی و از طریق اسکایپ برگزار شد، اظهار داشت: در نشست روز گذشته شورای رقابت تورم بخشی اعلامی خودروسازان از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بررسی تورم بخشی برای وضعیت قیمتی خودروسازان برای سه ماهه پایانی سال (دی، بهمن و اسفند) بود افزود: در نهایت با بررسی وضعیت تورم بخشی قرار بر این شد تا هیچ افزایش تا پایان سال نداشته باشیم.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه تورم بخشی از سوی بانک مرکزی برای ایرانخودرو ۱۴.۱ درصد و برای سایپا ۱۴.۷۵ درصد اعلام شد، گفت: با توجه به افزایش نسبی بهره وری و کیفیت باید خودروسازان حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت می‌دادند اما با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت در بازار خودرو کاهشی است و این روند ادامه پیدا می کند، همچنین به دلیل کرونا تقاضا در سال جاری پایین است، به دلیل جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار خودرو هیچ افزایش قیمتی تا پایان سال نداریم.

شیوا افزود: از اوایل امسال که تورم لجام گسیخته‌ای داشتیم مقرر شد هر سه ماه یکبار تورم بخشی خودروسازان مورد بررسی قرار گیرد اما با توجه به اینکه تورم عمومی کاهشی  بوده بنابراین تصمیم گرفته شد هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه متناسب با وضعیت تورمی در آینده ممکن است دوره های بررسی قیمت گذاری خودرو از سه ماه به ۶ ماه افزایش یابد، ادامه داد:  ضمن اینکه شاید شرایطی ایجاد شود که حتی دوره افزایش خودرو حتی یکسال یکبار باشد.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: از سوی دیگر سازمان گسترش، وزارت صنعت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو شروطی داشتند، بنابراین شرط افزایش قیمت خودرو رشد حداقل ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو بود و تا زمانی که این شرط اصلی محقق نشود هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

شیوا تاکید کرد: حتی در صورتی که تورم منفی در دوره های بعدی کاهشی باشد، قیمت خودرو نیز متناسب با آن در فرمول شورای رقابت کاهش می یابد.

وی درباره خودروهای کم تیراژ و جدید خودروسازان گفت: خودروهای کم تیراژی که سابقه قیمتی دارند نیز هیچ افزایش قیمتی ندارند. در خصوص خودروهای جدید تولید شده توسط خودروسان در صورتی که قطعات آنها ورداتی باشد متناسب با دستورالعمل CKD شورا و در اگر صد درصد تولید داخل باشد قرار است با تشکیل کلینیک خودرو در آینده در خصوص آنها تصمیم گیری شود.

شیوا در پاسخ به سوال خبرنگار اکوایران مبنی بر ورود سازمان بازرسی به فرمول جدید قیمت گذاری خودرو و درخواست تجدید نظر گفت: سازمان بازرسی به هیچ وجه مصوبه شورای رقابت را لغو نکرد و درخواست بررسی مجدد داشت. تصمیمی که در خصوص عدم افزایش قیمت خودرو گرفت عمدتا به این دلیل بود که تورم بخشی قابل توجه نبود.

وی گفت: تاکید ما ایجاد آرامش در بازار خود و تداوم روند نزولی است بنابراین تصمیم گرفت تا قیمت خودرو افزایش یافت.