اولین زن سکاندار وزارت خزانه داری امریکا

مدت هاست که اسم وزارت خزانه داری آمریکا را در کنار وضع تحریم های تازه علیه ایران شنیده ایم اما این بار مهم ترین نهاد تصمیم ساز در اقتصاد آمریکا به بهانه دیگری به گوشمان می خورد: ایستادن یک زن در آستانه سکانداری وزارت خزانه داری امریکا آن هم برای اولین بار از زمان شکل گیری این نهاد

این زن کیست که توانسته در جهانی که خیلی ها آن را مردانه می دانند تا این اندازه بالا بیاید؟ جنت یلن. یک اقتصاددان مشهور و کارشناس برجسته بازار کار که قبل از ورود به سیاست به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی بیل کلینتون در اواخر دهه ۱۹۹۰،  سال‌ها به عنوان استاد دانشگاه زندگی می‌کرد. او بعد از درخشش در کنار کلیتون مجموعه‌ای از نقش‌های کلیدی را در فدرال رزرو به عهده گرفت و در انتها با انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس فدرال رزرو انتخاب شد. او اولین زنی بود که در این مقام عالی‌رتبه اقتصادی خدمت می کرد.

سابقه جنت یلن در فدرال رزرو

یلن از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فدرال رزرو را رهبری کرد تا به یکی از قدرتمندترین زنان در جهان تبدیل شود و یکی از معماران اصلی بهبود اقتصادی آمریکا در رکود آخر لقب بگیرد. از زمان جنگ جهانی دوم، در دوره ریاست او نرخ بیکاری بیش از دوران سایر رؤسای فدرال رزرو کاهش پیدا کرد. دستیابی یلن به عنوان یک اقتصاددان زن به این مقام، باعث ایجاد یک تَرَک بزرگ در سقف شیشه‌ای تبعیض جنسیتی عرصه اقتصاد شد و حالا او در آستانه شکستن سقف شیشه‌ای دیگری قرار دارد. چراکه جوبایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا او را برای رهبری مهم‌ترین نهاد اقتصادی آمریکا درنظر گرفته و در صورت تأیید سنا، یلن اولین زنی خواهد بود که از زمان تاسیس وزارت خزانه‌داری در سال ۱۷۸۹ این نهاد مهم را رهبری می کند.

یلن  که در دوران دانشجویی لقب دانشمند کلاس را یدک می کشید زیر نظر جیمز توبین، برندهجایزه نوبل، مدرک دکترا گرفت و کارش را به عنوان استادیار در دانشگاه هاروارد شروع کرد وبعدتر با جورج آکرولوف ازدواج کرد، مردی که او هم در سال ۲۰۰۱ جایزه نوبل اقتصاد گرفت. او اولین مقام فدرال بود که در سال ۲۰۰۸ آغاز رکود اقتصادی در آمریکا را اعلام کرد و بعدتر در سال ۲۰۱۰ با اتکا به سیاست هایی که فدرال رزرو در پیش گرفته بود بهبود وضعیت بیکاری را نوید داد. یلن که همه او را به قدرتش در پذیرش اشتباهات گذشته، قدرت ریسک بالا و حمایت تمام قد از زنان می شناسند حالا در ۷۵ سالگی می رود که به عنوان اولین زنی که وزارت خزانه داری امریکا را رهبری می کند، تاریخ سازی دیگری رقم بزند.