چند اشتباه عجیب

اما تردیدهایی در مورد آغاز به کار این سامانه و همچین مسائل فنی آن وجود دارد:

در ابتدا و مهم تر از همه باید بیان شود که طبق اعلام رسمی پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت سامانه جامع تجارت یک بار در تاریخ ۷/۷/۹۷ با حضور وزیروقت محمد شریعتمداری و وزیر ارتباطات افتتاح شده بود و بنابراین افتتاح مجدد آن جای تعجب و ابهام دارد.

از سویی دیگر با یک جستجوی سطحی در مورد مسائل فنی و پیش پا افتاده ی این سامانه، مشکلات جدی به چشم می آید. به عنوان مثال :

۱- دامنه ثبتی یک سامانه از حیث مالکیت حقوقی سامانه بسیار دارای اهمیت است. با توجه به این که در ادامه ی فعالیت، دامنه سامانه شناخته شده خواهد شد اختیار دامنه در هر سایت بسیار مهم است. لذا دامنه ها اصولا به نام سازمان تهیه می شود که در ادامه مشکلات حقوقی ایجاد نکند.

۲- از سویی دیگر میزبانی سرورهای یک سامانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

همانگونه که مشاهده می شود range IP سامانه تجارت ۱۸۵.۸۳.۱۱۴.۰/۲۴ به رنجی خارج از شبکه وزارت صمت یا زیر مجموعه آن اشاره می کند. به عبارت دیگر با وجود دیتاسنترهای متعدد در وزارت صمت و سازمان های زیر مجموعه آن سرورهای عملیاتی سامانه جامع تجارت روی این سرورها قرار ندارد.

و البته مسائل ریز و درشت دیگری نیز در مورد مشکلات فنی و ساختاری این سامانه وجود دارد اما تا بدین جای امر ضروری است که سازمان های مسئول در مورد این ابهامات پاسخ مقتضی را ارائه نمایند.