به گزارش «اکو ایران» بازار ارز دیروز، به یکباره از کانال ۲۹ هزار تومان پایین رفت و به سمت ۲۸ هزار تومان حرکت کرد. همچنین سکه در معاملات فردایی به سطح ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قدم گذاشت. در واقع سکه طی ۲۴ ساعت در معاملات فردایی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از ارزشش را از دست داد و دلار نزدیک هزار تومان نزول کرد.

روند کاهشی دیروز پس از بسته شدن بازار، در معاملات پشت خطی یا فردایی نیز ادامه داشت.

اما امروز، روند کاهشی به نوعی تبدیل به ریزش شد. بازار ارز و سکه هیچ توانی برای مقابله با فشار عرضه، از خود نشان ندادند. سکه کانال ۱۴ میلیونی را از دست داد و دلار هم تا کف کانال ۲۸ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

 

تغییر فضای بازار

گروهی بر این باورند که با ابتلای ترامپ به کرونا، شانس برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده بیشتر شده و در نتیجه انتظارات بازار تعدیل شده است. این مسئله می‌تواند بخشی از تغییر موضع معامله‌گران از خریدار به فروشنده را توضیح دهد. در صورت صحیح بودن این ادعا، پس باید منتظر ریزش بیشتر در بازار باشیم. گزارش دیروز «اکو ایران» از بازار ارز نشان می­داد که نوسانگیران، تمرکز زیادی بر انتخابات آمریکا کرده­اند.

فارغ از این مسئله، برخی از تحلیلگران بر این باورند، اتفاقی که در بازار ارز و سکه آغاز شده، شبیه حرکت بورس تهران است. یعنی بازار به حدی از اشباع خرید رسیده که ادامه حرکت در جهت قبلی ممکن نبود. در واقع دلار در سطح ۳۰ هزار تومانی خریدار نداشت و مکث برخی معامله‌گران برای تصمیم­گیری نیز پایان یافت. در نتیجه بخشی از خریداران تصمیم به سیو سود و فروش در سقف گرفتند.  

برخی نیز تصور می­کنند که عرضه بازار با توجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی افزایش یافته است. اگر چنین سناریویی درست باشد، غافلگیری­ای که بسیاری از معامله‌گران در مرز ۳۰ هزار تومانی انتظار می­کشیدند، تحقق یافته است. در این حالت، تداوم کاهش قیمت دلار، وابسته به حفظ سطح عرضه از سوی بانک مرکزی خواهد بود. با اینحال، گروهی نیز معتقدند که بازار بدون عرضه سنگین و تحت تاثیر ۲ عامل اول کاهش یافته، اما ادامه روند کاهشی به شدت حضور بانک مرکزی وابسته خواهد بود.