به گزارش اکوایران؛ چاپ پول برای رفع کسری بودجه، چالش روسای فعلی و پیشین بانک مرکزی شده است؛ علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی دولت رئیسی در جلسه ستاد بودجه، گفته است در دولت قبل برای رفع کسری بودجه، پول بدون پشتوانه چاپ شده است. عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی و رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ در یک پست اینستاگرامی بدون اشاره به صالح آبادی به اظهارات او پاسخ داده است.  

رئیس کل پیشین بانک مرکزی گفته چاپ پول از منظر حسابداری ممکن نیست. اما توضیحات همتی اطلاعات جدیدی را به بیرون درز داده است. 

به گفته عبدالناصر همتی در سالهای ۹۸ و ۹۹ که دولت بخشی از ارزهای مسدودی صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی فروخته، براساس تکالیف قانونی بانک مرکزی ارزهای مسدودی دولت در حساب‌های ارزی خارج از کشور را خریده و ریال آن را تحویل دولت داده است.

همتی گفته این سیاست موجب افزایش خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی شده است. بنابراین پول تزریق شده با پشتوانه ارزهای مسدودی بوده است. همتی در بخشی دیگر از جوابیه خود اشاره کرده در ماه های اخیر بخاطر استفاده از دو میلیارد دلار از همان ذخایر مسدودی، برای واردات واکسن کرونا و نهاده‌های کشاورزی، رشد پایه پولی کاهش اندکی داشته است. 

جوابیه همتی نشان می دهد که دو میلیارد دلار از منابع ایران آزاد شده است و در دسترس ایران قرار گرفته. اتفاقی که پیش از این رسانه ای نشده بود.

ظاهرا بخشی از این منابع آزاد شده از دلارهای مسدود شده ایران در چین و عراق بوده است. 

جوابیه همتی نشان می دهد دلارهای خریداری شده بانک مرکزی برای بار دوم به بازار برگشته و خرج شده است و ریال آن جمع شده و این اتفاق پایه پولی را کم کرده است.

اما سوال مهم نرخ تبدیل این دلارهاست. زیرا بانک مرکزی ارز صندوق توسعه ملی را با نرخی نزدیک به بازار می‌خرد و ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین می‌کند. 

حال بانک مرکزی باید پاسخ بدهد دو میلیارد دلار دوباره وارد بازار شده و خرج شده است، قبلا با نرخ ۴۲۰۰ تومان خرج شده یا نرخ نزدیک به بازار.