کمیسیون مشترک مجلس که تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعالیت می‌کند، با ۱۸ رأی مثبت و یک رأی منفی کلیات طرحی را که در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر اینترنت تهیه شده است، تصویب کرد.

جلسه بررسی این طرح که عنوان آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» اعلام شده و به طرح «صیانت» نیز مشهور است، در حالی تشکیل شد که مجلس ایران درگیر بررسی بودجه سال آینده است و برخی نمایندگان اصرار داشتند جلسه کمیسیون پس از پایان رسیدگی به بودجه تشکیل شود، ولی این درخواست مورد قبول نمایندگان حامی محدودیت اینترنت قرار نگرفت. در نهایت اما بسیاری از نماینده های مجلس این اقدم کمیسیون را غیرقانونی دانستند. معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا، نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیر قانونی دانسته، پس به علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم‌گیری شتاب‌زده امروز عملا باطل می‌شود.»

سفر وزیران امور خارجه به وین؟

وزرای خارجه ۱+۴ و امیرعبداللهیان احتمالا طی چند روز آینده به وین می‌روند. پولیتیکو از قول دو منبع گفت که وزرای خارجه چین و روسیه از طریق ویدیو کنفرانس در نشست کمیسیون مشترک #برجام شرکت خواهند کرد. رییس هئیت نمایندگی روسیه در مذاکرات احیای برجام گفته که این مذاکرات به مرحله نهایی و نتیجه‌گیری رسیده است. یک منبع دیپلماتیک مطلع از روند مذاکرات نیز گفت که انتظار می‌رود آمریکا و ایران به زودی در مورد مبادله زندانیان توافق کنند.

حاشیه‌های تصمیم پوتین

دو روز پیش پوتیم استقلال دو منطقه مهم از شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و بعد هم به ارتش روسیه دستور داد «حفظ صلح» در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین را برعهده بگیرد. این کار چنان خشمی در طرف غربی به وجود آورد که باعث شد آنها دست به تحریم های تازه بزنند و حتی آلمان که تا این اواخر سعی کرده بود میانه ماجرا را بگیرد با عصبانیت اعلام کند که باید در برابر اقدامات روسیه ایستاد.