عصر شنبه 23 مهر 1400 معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد، ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، مرتضوی را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرده است.

مرتضوی در حال حاضر معاون اجرایی رئیسی است.او از مدیران رئیسی در آستان قدس بوده اما اکثر سمت های او در زیر مجموعه وزارت کشور بوده. در انتخابات دور سیزدهم ریاست جمهوری، مسئول ستادهای استانی رئیسی شد. پیش از ورود رئیسی به کارزار انتخاباتی نیز با حکم او رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون قوه قضائیه بود. اما قبل از همکاری مستقیم با رئیسی حامی او بود در فروردین 1396 و زمانی که شهردار مشهد بود در «مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب» به نمایندگی از  رئیسی پشت تریبون قرار گرفت و پیام او را خواند. با شکست اصولگرایان در انتخابات در خرداد 96  از شهرداری مشهد کنار رفت دیوان محاسبات کل کشور پس از پایان دوره تصدی شهرداری در مشهد رای انفصال از خدمت برایش صادر کرد.

صولت مرتضوی / عمودی

علت آن نیز ممانعتش از حسابرسی شهرداری مشهد از سوی دیوان محاسبات بود. او برای آخرین بار به نقل خبرگزاری‌ها همان زمان اعاده حیثیت کرد و حکمش موقتا متوقف شد. اما ظاهرا نتیجه ای جز برکناری او در مرداد 96 نداشت. سمتی که برای رسیدن به آن هم جنجال بسیار شد؛ زیرا او به دلیل مشاغل سیاسی که داشت، نمی توانست شهردار مشهد شود؛ اما در نهایت وزیر کشور دولت روحانی نامه او را امضاء کرد.

او پیش از ورود به مشهد، در جرگه مدیران میانی احمدی نژاد بود.  مرتضوی در تمام سال‌های بحرانی کشور یعنی سال‌های 1392 -1388  معاون سیاسی وزیر کشور شد. در سال 1391 در لیست 17 مقام ایرانی قرار گرفت که از سوی اتحادیه اورپا تحریم شدند.

مرتضوی درحالی سکاندار تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌شود که در کارنامه‌اش مناصب سیاسی و امنیتی به چشم می‌خورد، اما ابراهیم رئیسی ترجیح داده است؛ او را از نهاد به آزادی بفرستد تا مسئولیت یکی از وعده‌های بزرگ رئیسی را عهده‌دار شود؛ یک میلیون شغل در سال.

او به وزارتخانه بزرگی می‌رود  که به اندازه سه وزارتخانه است، با شرکت‌های فراوانی که گردش مالی بسیار زیادی دارند. وزراتخانه‌ای که زیر دستش ده‌ها کرسی هیات مدیره قرار دارد؛ از بازنشستگی تا کشتیرانی و پتروشیمی در قلمروش جا می‌گیرد. برخی می‌گویند دولت رئیسی برای اصولگرایان یک دولت ائتلافی و سهامی است. شاید سورپرایز رئیسی با صولت مرتضوی ملاحظه ائتلاف با جبهه پایداری است.