خبرگزاری مهر خبر داده،نشان فداکاری از طرف رهبر معظم انقلاب توسط فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به خانواده امیر خلبان محمود اسکندری و شش ایثارگر دیگر دوران دفاع مقدس اعطا شد.

در این‌مراسم که با حضور فرماندهی کل ارتش، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه بود، نشان فداکاری به جانباز خلبان زنده‌یاد محمود اسکندری، شهید خلبان جاویدالاثر محمدرضا آذرفر، شهید قاسم حمید، شهید برایار بهبودی، شهید ابوالفضل شبان، شهید محمدابراهیم همتی و شهید سیدعلی اکبر هاشمی اعطا شد و خانواده‌های این‌ایثارگران ضمن دریافت این‌نشان‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بین این قهرمانان محمود اسکندری داستان دیگری دارد، قهرمانی که از نوابغ نیروی هوایی و خلبانان فانتوم F4 است و در سال‌های دفاع مقدس در ماموریت‌های ناممکن حضور داشته است.

مهر گزارش داده حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۶ دستور پیگیری پرونده این‌خلبان ایثارگر و نابغه و اعطای نشان فداکاری را به او صاد کرده بودند که پس از چندسال در نهایت این‌نشان به دست خانواده وی رسید. اما محمود اسکندری کیست؟ و داستان اوچیست؟

محمود اسکندری

محمود اسکندری کیست؟

جنگ 8 ساله ایران و عراق مصادف با نامهای بزرگی چون شهیدان ابراهیم همت،سرلشکر ابشناسان،سرلشکر بابایی ،سپهبد صیاد شیرازی ،سرلشکر دوران و مردانی نظیر انها است .اما متاسفانه بخش بزرگی از قهرمانان این جنگ چندان شناخته شده نیستند.دلیل ان نیز اخلاق متفاوت و روحیه خاص این قبیل افراد است.یکی از این مردان، سرگرد خلبان محمود اسکندری است.وی که به تازگی و به همت همرزمانش و 20سال پس از فوتش در حادثه رانندگی مورد تجلیل قرار گرفت بی شک یکی از 5 خلبان بسیار بسیار شجاع ایران محسوب می شود.همرزمانش همواره  با اوردن  نام این مرد بزرگ ،تنها یک جمله در وصف او گفته اند."اسطوره و پهلوان نهاجا".متاسفانه اخلاق خاص او و عدم پذیرش دستوراتی که با روحیه اش سازگار نبود موجب شد که در طول 8 سال جنگ در همان درجه سرگردی بماند.خلبان اسکندری از همان هفته نخست جنگ سخت ترین ماموریتها را پذیرفت و چون بسیار بی پروا به سمت خطر می رفت کمتر کمک خلبانی جرات همراهی او را داشت.در هر عملیات مهمی نام او مطرح است.او لیدر دوم حمله به اچ 3 (غربی ترین پایگاه هوایی غرب عراق )در مرز با اردن بود.

اما شاهکار او زدن پل بر روی اروند در نبرد بیت المقدس بود.جایی که خط لجستیک سپاه سوم عراق از روی این پل به مدافعان عراقی خرمشهر کمک می کرد.او و خلبان دوم زمانی باید از ارتفاع بسیار بالا(به دلیل وجود دهها سایت موشکی و توپ پدافند در اطراف رود)با بمبهای غیر هوشمند خط باریکی را که متصل کننده دو سوی اروند بود هدف قرار می دادند.هنگامی که پل منفجر شد بیش از 10 هزار سرباز عراقی راهی جز تسلیم شدن نداشتند.

در عملیات لغو کنفرانس بغداد در تابستان 61 او شماره دوی شهید عباس دوران بود.در حالیکه اتش گرفتن هواپیمای دوران دوست بسیار صمیمی خود را می دید با شیرجه و گردشهای  دیدنی در حالیکه کمکش هم بیهوش شده بود از چنگ 6 میگ عراقی فرار کرد وبه همدان بازگشت.

اما دلهره اورترین کار او که درباره اش سخن زیادی گفته نشده بازگرداندن یک اف 4 بدون هیچ مهمات و تجهیزاتی از خاک سوریه به ایران بود.لازم به ذکر است که در حمله به اچ 3 یکی از فانتومهای ایران به دلیل نقص فنی در خاک سوریه فرود امد.بازگرداندن این هواپیما دردسری بود که راهی جز عبور از خاک عراق نداشت!کمک خلبان این پرواز دیدنی سرتیپ محمد جوانمردی می گوید:برخی افسران سوری به دلیل عرق عربی مایل نبودند این فانتوم به ایران بازگردد بنابراین همه چیز ان را باز کردند...2بار سعی کردیم بلند شویم که با هشدارهایی که از تهران داده شد پی بردیم نیروی هوایی عراق اماده است...بار اخر دیگر محمود معطل نشد و درست از مرکز عراق با استفاده از...(روش او برای عبوراز خاک عراق هنوز محرمانه است)خود را به خاک ایران رساند.گفته می شود انروز صدام 16جنگنده الرت برای یافتن فانتوم ایرانی بلند کرده بود.

اسکندری متاسفانه به دلایلی بارها توبیخ شد و حتی خانه نشین گردید اما حتی در سال 66 که کسی جرات پرواز به بغداد را نداشت به جز یک یا دوخلبان (نظیر سیروس باهری) به تلافی موشک بارانهای تهران به این شهر یکه و تنها پرواز انجام داد.

این مرد بزرگ بازهم متاسفانه در اخرین سالهای خدمتش از نیرو اخراج شد و سالهای طولانی هیچ کس نشانی از او نگرفت تا انکه در تصادف رانندگی در سال 1380 فوت کرد.10 سال بعد با تلاش خلبانان پیش کسوت نهاجا نام او مجددا ارام ارام مطرح شد و اکنون مدتی است که تلاش می شود افتخارات به حقش به نام خودش ثبت شود.