رفتاردرمانی اوتیسم از مهمترین و پر سابقه ترین شاخه های علوم رفتاری و روانشناسی است که بدون تردید می توان آن را فرایند تکمیلی در درمان بسیاری از اختلالات روانشناختی و پزشکی عنوان نمود. بهترین نمونه و مثال برای علم تغییر رفتار، روشهای درمانی اختلالات طیف اوتیسم است که در حدود نود درصد از آنها، از این متد استفاده شده است.

علم تغییر رفتار را می توان پدر درمانهای اوتیسم نامید.بسیاری از روشهای درمانی از این شیوه درمانی منشعب شده مانند ABA ، PRT. مرکز رفتاردرمانی کودکان اوتیسم در تهران زیر نظر دکتر صابر به ارائه خدمات پیشرفته رفتاردرمانی، بازی درمانی، ماساژدرمانی در کنار استفاده از تکنولوژی های روز دنیا نظیر سنسوری روم، اتاق شنیداری و ... می پردازد.

تیم تخصصی و با تجربه رفتاردرمانان، گفتاردرمانان و کاردرمانان مرکز توانسته اند بهترین نتیجه درمانی را در برطرف نمودن مشکلات رفتاری این کودکان بدست آورند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) با شماره 09029133536 تماس حاصل فرمایید.

رفتاردرمانی در منزل برای اوتیسم

در رفتار درمانی کودکان اوتیسم تکنیک‌های بسیار متنوعی وجود دارد. به کمک تکنیک های رفتاردرمانی می‌توان کودک اوتیسم را در تعاملات بین فردی درگیر کرد و نقایص زبانی، اجتماعی و ارتباطی او را تا حد بسیاری برطرف نمود. تکنیک های رفتاردرمانی کودکان اوتیسم طیف گسترده ای دارد. به چند نمونه محدود اشاره می نماییم :

تحلیل رفتار کاربردی (ABA): رفتارهایی که مورد تشویق قرار بگیرند، تکرار و افزایش خواهند داشت و رفتارهایی که نادیده گرفته شوند، احتمال حذف شدن دارند. 

رویکرد تیچ : این روش می تواند آن چیزی که تحت عنوان خودانگیختگی و استقلال است را برای کودک اوتیسم مهیا نماید.

روش ارتباط با تبادل تصویر : از این روش درمانی برای کودکان اوتیسمی که توانایی صحبت ندارند، استفاده می‌شود تا نیازهای خود را از طریق تصاویر برآورده کنند.

روش فلورتایم : روش فلور تایم بسیار شبیه به بازی درمانی است.

روش گفتار درمانی (Speech Therapy): گفتار درمانی از پیشنهاد شده ترین و موثرترین روش های مداخلاتی برای درمان کودکان اوتیسم است.

روش کار درمانی (Occupational Therapy): کاردرمانی به فرد اوتیسم کمک می کند تا مهارت های شناختی، جسمی، اجتماعی و حرکتی اش ارتقا پیدا کند.

اکثر این متدهای درمانی با حضور درمانگران متخصص می تواند با امکانات موجود در منزل فرد مبتلا قابل ارائه باشد و آرامش کودک و عدم استرس او در خانه ی خود می تواند کمک کننده نیز باشد. کلینیک دکتر صابر با ارائه خدمات رفتاردرمانی کودکان اوتیسم در منزل در خدمت شما عزیزان می باشد.

7BXW02o88Rc3

 

اختلالات رفتاری اوتیسم و درمان مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم با اجسام و وسایل ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا با انسان‌ها. علاوه بر این، جالب است بدانید این کودکان به جنبه ‌های ناکارآمد اشیاء و اشیاء غیر کاربردی وابستگی عجیبی دارند. همچنین حرکات تکراری بی‌هدف مثل تکان دادن دست‌ها، راه رفتن روی انگشتان پا، ردیف کردن یا چرخیدن اشیاء در آن‌ها دیده می‌شود. این کودکان به موقعیت‌ها و شرایط جدید واکنش های بسیار شدید نشان می‌دهند.

این کودکان از چیزهای جدید، از افراد جدید، از تغییر دکوراسیون منزل و حتی تغییر اتوموبیل خانوادگی شان به شدت می ترسند و واکنش نشان می‌دهند، مهارت‌های بازی در این کودکان به شدت پایین است و نمی‌توانند بازی‌های اجتماعی انجام دهند. تمامی این موارد جزو اختلالات رفتاری اوتیسم می باشد.

تکنیک های رفتاردرمانی کودکان

رفتاردرمانی کودکان در درمان کودکان اوتیسم شامل تکنیک های بسیاری می باشد، که به چند نمونه اشاره کوتاهی می نماییم :

  1. تقویت مثبت : در این روش رفتاردرمانگر رفتار مطلوب را آموزش می‌دهد و بلافاصله پس از اینکه کودک آن رفتار را تکرار کرد، محرک خوشایندی را در اختیارش میگذارد.

  2. تقویت منفی : در این روش تلاش می‌شود تا پس از مشاهده رفتار مطلوب در کودک یک عامل آزاردهنده در جهت ایجاد رضایت بیشتر از محیط حذف شود. استفاده از این تکنیک به طور منظم در جلسات درمان کمک می‌کند تا کودک اوتیستیک بتواند خواسته‌های خود را در ارتباطات رو در رو به درستی مطرح نماید.

  3. تعمیم رفتار : در بسیاری از مواقع ممکن است کودک در جلسات درمان به خوبی عمل کند اما وقتی در سایر موقعیت‌ها قرار می‌گیرد، نتواند رفتارهای آموخته شده را تکرار نماید. متخصصان برای غلبه بر این مشکل از تکنیک تعمیم رفتار استفاده می‌کنند

  4. تکنیک اقتصاد ژتونی :در این روش از  ستاره یا کارت و مواردی از این قبیل استفاده می شود. هر وقت تعداد این ستاره‌ها به عدد خاصی برسد کودک یک جایزه از پیش تعیین شده را دریافت خواهد کرد.

رفتاردرمانی در پاسداران

مرکز اوتیسم دکتر صابر در شرق تهران با در اختیار داشتن امکانات درمانی ویژه و درمانگران مجرب در حیطه رفتاردرمانی ، گفتاردرمانی و کاردرمانی اوتیسم پیشرو می‌باشد. بخش‌های مختلف کلینیک رفتاردرمانی دکتر صابر شامل اتاق تاریک جهت تقویت مهارت‌های بینایی کودک، اتاق شنیداری، سنسوری روم، ماساژ درمانی، آب درمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی جسمی، کاردرمانی دست، بخش یکپارچگی حسی، بازی درمانی، گروه درمانی و رفتاردرمانی، بخش تست‌های هوش، آموزش پیش دبستانی می‌باشد.

سابقه 16 ساله این مرکز در ارائه خدمات و رضایت مراجعین محترم، اطمینان خاطری جهت مراجعه کنندگان محترم می باشد تا با خیالی آسوده به درمان کودکان اوتیسم خود بپردازند.

رقتار درمانی اوتیسم 3

رفتاردرمانی در سعادت آباد

جناب آقای دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی، موسس کلینیک توانبخشی غرب تهران، با ارائه نوین ترین روش های درمانی موجود، به ایجاد محیطی مساعد پرداخته تا کودکان اوتیسم با دریافت خدمات توانبخشی به حداکثر توان جسمی و ذهنی خود دست یافته و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را در بخش رفتاردرمانی و بازی درمانی برای یک زندگی مستقل بیاموزند.

کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل برای کودکانی که امکان مراجعه به مرکز را ندارند مفید می‌باشد و کودک این امکان را پیدا می‌کند که در محیط منزل درمان‌های ویژه توانبخشی و رفتاردرمانی را توسط مربیان با تجربه مرکز دریافت نموده و نحوه تطابقات محیطی را بیاموزد.

رفتاردرمانی در شرق تهران

کار با کودکان اوتیسم علاوه بر تخصص درمانگر و امکانات کلینیک نیازمند صبوری، علاقه و اشتیاق درمانگر به کار با این کودکان است. در کلینیک رفتاردرمانی دکتر صابر در منطقه شرق تهران با سابقه بالغ بر 15 سال، این مهم مورد ارزیابی مستمر قرار می گیرد و سعی بر این است که علاوه بر استفاده از تجهیزات پزشکی مدرن، از کارشناسانی در این مجموعه استفاده شود که علاوه بر تخصص و دانش، علاقه و وجدان کاری بالایی داشته باشند.

رفتاردرمانی در غرب تهران

جهت انتخاب یک کلینیک رفتاردرمانی مناسب می توانید به بررسی اجمالی تمامی بخش های کلینیک مورد نظر خود پرداخته و سپس اقدام به انتخاب نمایید. جهت آشنایی شما عزیزان بخشی از خدمات کلینیک توانبخشی غرب تهران به اطلاع  می رسد :

کاردرمانی ذهنی 

اتاق بهبود توجه

ماساژدرمانی کودکان 

کاردرمانی حسی، حرکتی، دست

رفتاردرمانی و روش ABA

بازی درمانی

تست هوش و پیش دبستانی

گفتاردرمانی کودکان 

رفتاردرمانی در شمال تهران

با توجه به گستردگی منطقه شمال تهران که از شرق تا غرب ادامه دارد،  ساکنین این منطقه نیازمند کلینیکی مجهز و آماده به خدمت همه جانبه هستند. مرکز رفتاردرمانی پایا در شمال  شرق تهران بافضایی در حدود 400 متر مربع و کلینیک غرب تهران واقع در سعادت آباد  با کادر رفتاردرمانی، گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی کودک این نیاز را به خوبی پوشش می دهند. با اطمینان می توان گفت متدهای رفتاردرمانی این کلینیک با توجه به همکاری با متخصصین بنام در این حوزه و با عنایت به جلسات هفتگی و نظارت دایمی مدیریت مجموعه، از بهترین و موثرترین روشهای  رفتاردرمانی می باشد.