سیستم اینترکام سامانه ایست نرم افزاری و یا سخت افزاری برای کنترل اینترکام تحت شبکه. در سیستم اینترکام به راحتی می توانید اینترکام جدیدی اضافه و یا حذف نمائید. با سیستم اینترکام می توانید از اینترکام های تحت شبکه به عنوان بلندگو برای پیج کردن و پخش پیام هشدار استفاده کنید. همچنین سیستم اینترکام به شما کمک می کند تا بتوانید وضعیت آن ها را مشاهده نمائید. این که اینترکام مشغول به مکالمه است و یا آماده برای تماس است.

اینترکام تحت شبکه

اینترکام ها و کنسول های رومیزی ابزاری هستند که به عنوان نقاط پایانی (station) عمدتا دارای یک کلید فراخوان هستند و یه کمک این دکمه می توانند یک یا مجموعه ای از داخلی ها را با آن فراخوانی کرد. گاها اینترکام ها دارای صفحه کلید شماره گیری ، صفحه نمایش و دوربین هستند .اینترکام ها می توانند به عنوان نقاط پایانی برای اپراتور پیجینگ و یا حتی به عنوان یک گوشی تلفن بدون هندست در محیط های صنعتی و حساس مثل کارخانجات مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به اینکه اینترکام در طراحی خود از رله های میانی به عنوان واسط جهت اتصال به دیگر دستگاه ها استفاده می نماید لذا می توان از این رله ها برای کارهایی مثل فرمان دادن به سیستم روشنایی ، باز کردن درب ها ، فعال نمودن سیستم اتفاء حریق و هزاران کاربرد دیگر استفاده نمود.

اینترکام تحت شبکه می تواند به عنوان یک نقطه پایانی و عملکردی شبیه گوشی تلفن بدون هندست را داشته باشد. اینترکام های IP تولید شده در شرکت اتصال جوان پردازش از پروتکل SIP برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. با توجه به اینکه کجا از آنها استفاده می کنیم در مدل ها و کاربرد های مختلفی تولید می شوند.

به طور مثال با توجه به اینکه در محیط های داخلی و یا بیرونی استفاده می شوند ممکن است از جنس بدنه پلاستیکی و یا فلزی ساخته شوند. کیپد اینترکام SIP و دکمه تماس فوری آن به وسیله واشر لاستیکی و چسب نسوز صنعتی آب بندی می شوند و بدنه از طریق نوار لاستیکی نسوز به درپوش بسته می شود.  

اینترکام SIP جوان پردازش به عنوان یک اینترکام صنعتی می تواند در تمامی صنایع و محیط ها سخت مثل کارخانه جات فولادی ، نیروگاه ها و کارخانه های سیمان مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به استاندارد HSE تعریف شده در محیط های صنعتی ، اینترکام صنعتی در دو رنگ قرمز و زرد تولید می گردد ولی در صورت نیاز و بر حسب تعداد سفارش امکان تولید با کد رنگ های مختلف میسر می باشد.  

اینترکام 

اینترکام تجهیزات مخابراتی و ارتباطی است که برای ارتباط یک به یک و یا یک به چند در داخل یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. از اینترکام برای تماس فوری استفاده می شود. 

تعریف دیگری از اینترکام : تلفنی بدون هندست و با امکانات کنترلی بیشتر

شاید چنین تعریف خلاصه ای باعث شود تا ارزش این ابزار ارتباطی در نظر شما کمتر به نظر بیاید اما این طور نیست و در ادامه متوجه خواهید شد که اینترکام ها می توانند علاوه بر سهولت در ارتباطات تلفنی، باعث تسریع در عملکرد شوند.

اساس کار اینترکام 

در گذشته مفهموم اینترکام به معنای ارتباط داخلی بود. حتما تلفن های بی سیم قدیم پاناسونیک یا برند های دیگر را دیده اید که روی پایه اصلی و گوشی های تلفن (که اکثر اوقات دو دستگاه بودند) دکمه ای به نام Intercom داشتند. با فشردن این دکمه بین گوشی ها و پایه تماسی برقرار می شد که می توانستید بدون استفاده از خط تلفن مکالمه کنید. اینترکام ها ابزاری شبیه به تلفن هستند که برای ساده کردن تماس مورد استفاده قرار می گیرند. یک اینترکام برای ایجاد تماس از میکروفون و بلندگو استفاده می کند و هندی یا هندست ندارد. 

اینترکام ها به لحاظ تکنولوری به دو دسته تقسیم می شوند :

  • اینترکام آنالوگ 

  • اینترکام تحت شبکه 

اینترکام آنالوگ : 

این اینترکام ها که تقریبا در هیچ کجای دنیا تولید نمی شوند برای برقراری ارتباط از چند رشته سیم استفاه می کنند و تقریبا توع همبندی آنها مثل آیفون منازل می باشد.

اینترکام تحت شبکه:

اینترکام تحت شبکه با همان مفهوم ایجاد ارتباط داخلی یا تماس داخلی به داخلی آسان در بستر آی پی است و برای برقراری ارتباط از کابل شبکه استفاده می نماید. 

نام های دیگری که می توانیم در این بحث به جای اینترکام تحت شبکه استفاده کنیم عبارتند از اینترکام ویپ ، اینترکام IP و اینترکام SIP  می باشد.

با توجه به از رده خارج شدن اینترکام های آنالوگ در ادامه به معرفی اینترکام IP خواهیم پرداخت. 

انواع اینترکام تحت شبکه از نظر سطح حفاظت

قبل از بررسی اینترکام ها به لحاظ سطح حفاظت اجازه دهید معنی آن را برای علاقه مندانی که اطلاع ندارند توضیح دهیم . سطح حفاظت IP  در حقیقت محافظت از اینترکام در برابر نفوذ مایعات ، جامدات و گردو خاک می باشد. ممکن است از اینترکام در محیط هایی استفاده کنیم که در معرض نفوذ آب و یا گردو غبار باشد و نیاز به اینترکام ضدآب و یا اینترکام ضدگرد و خاک داشته باشیم که بر اساس میزان حساسیت محیط می توانیم درجه ی آن را انتخاب نمائیم. 

نوع دیگری از حفاظت وجود دارد که برای محل های گازی و امکان ایجاد انفجار مورد استفاده قرار می گیرد. این درجه بر اساس استاندارد ATEX  بررسی می گردد. 

یک اینترکام می توانید به لحاظ سطح حاظت در طبقه بندی ذیل قرار بگیرد: 

•    اینترکام معمولی - برای کار در محیط های غیر صنعتی (IP42)

•    اینترکام ضد آب – برای کار در محیط های مرطوب و بارانی

•    اینترکام ضد انفجار- برای کار در محیط گازی

اینترکام

با توجه به نوع کاربرد اینترکام می توان آن را در دسته بندی زیر قرار داد: 

1.    اینترکام با دکمه تماس فوری 

2.    اینترکام با صفحه کلید شماره گیری 

3.    اینترکام تصویری

4.    اینترکام رومیزی

5.    آیفون تصویری تحت شبکه

6.    اینترکام آسانسور

جوان-پردازش