اکثر دانشگاه‌های کانادا با اکثر بانک‌های جهانی و خطوط اعتباری شراکت دارند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند هزینه‌ درخواست پذیرش (اپلای) از دانشگاه‌های کانادا را با روش های مختلف به راحتی پرداخت کنند. بعضی دانشگاه‌های کانادا از اتحادیه غربی و بقیه از فلای‌وایر برای پرداخت شهریه یا هزینه درخواست پذیرش (اپلیکیشن فی) استفاده می‌کنند. اما با توجه به تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، درگاه‌های اینترنتی دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان ایرانی بسته است. بنابراین ایرانیان باید راه‌های دیگری را برای پرداخت شهریه پیدا کنند.

روش‌های پرداخت شهریه دانشگاه‌های خارجی

انتقال بانکی به روش قدیمی

اگر پول را مستقیماً از حساب بانکی خارجی‌تان برای پرداخت شهریه دانشگاه کانادایی می‌فرستید، باید به این نکته توجه کنید که انتقال بانکی می‌تواند مسیر گرانی باشد. بانک‌ها غالباً نرخ‌های انتقال غیررقابتی ارائه می‌دهند و کارمزدهای بالایی دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید هزاران دلار ارسال کنید، باید مطلوب‌ترین روش را برای تأمین خواسته‌های‌تان بیابید.

به‌علاوه انجام شدن این خدمت ممکن است چند روز طول بکشد. بنابراین وقتی برای انتقال وجه تحت فشار قرار می‌گیرید، انتقال بانکی بین‌المللی غالباً باعث می‌شود که دستخوش اضطراب و استرس شوید.

حواله بانکی بین‌المللی

زمانی از حواله بانکی بین‌المللی استفاده می‌شود که بخواهید صورت‌حساب‌های مهمی را در کشور خارجی پرداخت کنید. برای خرید حواله بانکی بین‌المللی باید به بانک مراجعه کنید، ارزش حواله را نقدی پرداخت کنید یا از بانک بخواهید که از حسابتان برداشت کند. سپس بانک وجه را به ارز مورد نظرتان تبدیل می‌کند. حال می‌توانید حواله بانکی را به ارز محلی گیرنده بفرستید. حواله‌های بانکی برای انتقال خارجی مبالغ کلان طراحی می‌شود.

هرچند حواله بانکی آسان‌ترین روش برای پرداخت شهریه نیست، خوشبختانه اکثر کشورهای جهان این روش پرداخت را قبول دارند و حواله نسبتاً ارزان است. به‌علاوه حواله‌های بانکی امن و مطمئن‌اند. البته پردازش حواله‌های بانکی معمولاً چند هفته زمان می‌برد، بنابراین صرفاً زمانی می‌توانید از حواله استفاده کنید که زمان برای‌تان مهم نباشد.

پرداخت با پی‌پال و مسترکارت

پرداخت با کارت‌های اعتباری و نقدی روشی سریع و آسان برای کامل کردن فرایند پرداخت اینترنتی است که نیازی به مراجعه حضوری به بانک ندارد. می‌توانید از پرداخت‌های ارزی مانند مسترکارت و پی‌پال برای پرداخت شهریه دانشگاه کانادا بهره بگیرید. شرکت‌هایی ایرانی وجود دارند که خدمات پرداخت ارزی را ارائه می‌دهند. اکثر ایرانیان از پی پال و مستر کارت برای پرداخت هزینه‌های اپلای و شهریه دانشگاه‌های خارجی استفاده می‌کنند.

انتقال اینترنتی

انتقال اینترنتی، بانکی یا اعتباری یک روش انتقال الکترونیک پول از یک فرد یا موجودیت به دیگری است.

تصور انتقال اینترنتی به دلیل فرم‌های متعددی که باید تکمیل شود، برای اکثر افراد اضطراب‌آور است.

برای شروع باید موارد زیر را درج کنید:

  • نام دارنده حساب بانکی، شماره تلفن و نشانی پستی مؤسسه؛

  • کد شعبه؛

  • شماره حساب و

  • کد SWIFT و شماره مسیریابی برای انتقال‌های بین‌المللی.

بسیار مهم است که از کارمزد انتقال الکترونیک آگاه باشید و بدانید که میزان کارمزد بسته به داخلی یا بین‌المللی بودن انتقال متغیر است. هزینه انتقال اینترنتی به بانک بستگی دارد و سه تا پنج روز کاری طول می‌کشد. هرچند انتقال اینترنتی روش امنی برای ارسال وجه است، غالباً احتمال کلاهبرداری در انتقال مبالغ کلان وجود دارد و اگر نظرتان تغییر کند، امکان برگشت وجه وجود ندارد. انتقال اینترنتی در ایران تحریم است و نمی‌توانید از این خدمت در ایران استفاده کنید. بااین‌حال اگر حساب بانکی خارجی داشته باشید، می‌توانید از این خدمت بهره بگیرید.   

پرداخت شهریه دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا شهریه خاص خود را تعیین می‌کنند؛ میزان شهریه دانشگاه‌های کانادا به عامل‌های متعددی مانند رشته انتخابی، دانشجوی خارجی یا داخلی بودن و تحصیل در مقطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی بستگی دارد. شهریه دانشگاه‌های کانادا براساس آخرین گزارش اداره آمار کانادا برای سال تحصیلی 2020/2019، برای دانشجویان داخلی دوره لیسانس به طور متوسط به میزان 3/5% کاهش و برای دانشجویان بین‌المللی دوره لیسانس به میزان 6/7% افزایش یافت.

برآورد می‌شود که شهروندان کانادا برای تحصیل در این کشور سالانه به‌طور متوسط 6463 دلار کانادا برای مقطع کارشناسی و 7056 دلار کانادا برای مقطع تحصیلات تکمیلی پرداخت می‌کنند.

شهریه دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا

متوسط شهریه براساس گزارش اداره آمار در سال تحصیلی 2020/2019 برای دانشجویان بین‌المللی کارشناسی سالانه 21914 دلار کانادا (22500 دلار امریکا) بود. تحصیل در رشته‌های انسانی معمولاً ارزان‌تر است و شهریه این رشته‌ها به طور متوسط 5542 دلار کمتر است، اما رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی جزء گران‌ترین رشته‌ها هستند و متوسط شهریه رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی به ترتیب 21717 دلار کانادا (16446 دلار امریکا) و 14162 دلار کانادا (10724 دلار امریکا) است. شهریه رشته‌های کسب و کار و مدیریت کمتر از میزان متوسط ملی و سالانه معادل 6827 دلار کانادا (5170 دلار امریکا) است.

شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های کانادا

شهریه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی عموماً کمتر است و به رشته انتخابی‌تان بستگی دارد. اداره آمار کانادا متوسط میزان شهریه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان بین‌المللی معادل 17744 دلار کانادا (تقریباً 13437 دلار امریکا) در سال 2020/2019 اعلام کرد؛ این مبلغ افزایشی چهار درصدی نسبت به سال گذشته داشت.  

رشته‌های MBA اجرایی در دانشگاه‌های کانادا نیز مانند دانشگاه‌های سراسر جهان معمولاً از همه رشته‌ها گران‌تر است و شهریه سالانه‌شان تقریباً 56328 دلار کانادا (42657 دلار امریکا) است، البته متوسط شهریه دوره MBA معمولی 27397 دلار کانادا (20747 دلار امریکا) است.

هزینه‌های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی و درخواست پذیرش

برای تحصیل در کانادا به اجازه تحصیل نیاز دارید که برای مدت زمان اقامتتان در کانادا به مثابه ویزای تحصیلی خواهد بود. اگر دوره تحصیلی یا برنامه آموزشی شش ماه یا کمتر طول بکشد، به اجازه تحصیل در کانادا نیاز نخواهید داشت. برای درخواست اجازه تحصیل باید هزینه‌ای معادل 150 دلار کانادا یا 114 دلار امریکا پرداخت کنید.

هزینه اپلای دانشگاه‌های کانادا متغیر است و به دانشگاه و کشور مبدأ بستگی دارد. برای مثال دانشگاه بریتیش کلمبیا هزینه‌ای معادل 50/70 دلار کانادا (تقریباً 40/53$US) را از دانشجویان کانادایی دوره لیسانس دریافت می‌کند، این هزینه برای دانشجویان خارجی به 50/118 دلار کانادا (70/89 دلار امریکا) افزایش می‌یابد. اگر دانشجوی خارجی از یکی از کشورهای در حال توسعه باشید، ممکن است دانشگاه از دریافت این هزینه صرف‌نظر کند.