یکی از مکان ها و فضاهایی که برای شروع فرآیند کارخانه و فراهم کردن فضای تخصصی برای کارکنان و توسعه روزافزون کارخانه ها ساخته و ایجاد شده است، سوله هایی هستند که امروزه در هر شهر یا روستایی به دلیل شروع انواع کسب و کار ه و مشاغل گسترده در هر زمینه ای می توانند مهندسی، طراحی، اجرا و احداث شوند.

سوله ها با گذشت زمان و اعمال تغییرات و کم و کاستی های فراوان توسط مهندسان متخصص در این زمینه، اکنون به مرحله طراحی، ساخت و بهره برداری در انواع مختلف بر اساس کارایی و طراحی مورد نظر کارفرما رسیده اند.

امروزه سوله ها عموماً با تیر آهن، ورق فولادی و فونداسیون بتنی طراحی و ساخته می شوند، علاوه بر این، حجم و میزان استفاده از هر مصالح ساختمانی بر اساس کارایی سوله، کاربری سوله، مدل مورد نظر کارفرمایان می تواند متفاوت باشد چرا که هر سوله از نظر کارایی با سایر سوله ها می تواند متفاوت باشد.

انواع سوله

انواع سوله

امروزه بسته به نیاز کارفرما انواع سوله وجود دارد و استفاده از سوله های پرکاربرد بر اساس کارایی و نیاز کارفرما دارای ویژگی های متفاوتی می باشد که سوله سبک و سوله سنگین دو دسته انواع سوله را متشکل می شوند.

طراحی و ساخت این گونه سوله ها یعنی سوله های سنگین می تواند کارایی خطوط تولید انبوه را افزایش دهد چرا که سوله های سنگین یکی از سوله های طولانی با مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری طولانی است و سوله های سنگین برای مناطق کوچک اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و منحصر به فرد برای فضا ها و محیط های بزرگ و وسیع صرفه اقتصادی داشته و امکان ایجاد کارخانه های مجهز و تخصصی را فراهم می کنند.

سوله های سبک نیز سوله هایی هستند که طراحی، ساخت و بهره برداری از این سوله ها نسبت به سوله های سنگین زمان کوتاه تری دارند، ساخت آن ها آسان بوده و علاوه بر آن امکان حرکت سوله را فراهم می کند.

سوله سبک

اصلی ترین و بهترین جایگزین سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی در ساخت سوله، سوله سبک است که نسبت به سوله های سنگین دارای مزایا و ویژگی های بسیار مفید و قابل توجهی می باشند که امروزه از رواج و استفاده بسیاری در بین کارفرمایان برخوردار هستند.

از مزایای سوله های سبک می توان به زمان ساخت کمتر، کیفیت استفاده بالا، استحکام و طول عمر بالا، کیفیت بالای مواد و اجزای مورد استفاده در سوله های سبک، امکان نصب و راه اندازی انواع ماشین آلات، قطعات و ابزار در داخل سوله سبک، مناسب را اشاره کرد.

علاوه بر آنها برای انواع مصارف صنعتی و غیر صنعتی، امکان ساخت جرثقیل های سقفی با تناژ بالا، استفاده از سقف های مختلف از نظر جنس و ترکیب، عدم محدودیت در دهانه وروردی و خروجی سوله و از همه مهمتر مقرون به صرفگی این سوله ها نسبت به انواع سوله های خانواده سوله سنگین، سوله سبک بهترین و شاخص ترین گزینه برای انتخاب است.

سوله-سبک-چیست؟

امروزه سوله های سبک در ابعاد و کارکردهای مختلف ساخته می شوند و مهمترین ویژگی این سوله ها صرفه اقتصادی و استحکام و مهندسی ساخت این سوله ها می باشد که در این ویژگی ها انتخاب سوله سبک برای انواع کسب و کار ها، مشاغل، کارخانجات و تولیدی ها را به گزینه اول تبدیل کرده است.

به همین دلیل شرکت ها، کارخانه ها و سیستم های محدودی در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت و احداث سوله های سبک از شهرت بالایی برخوردار هستند و شرکت بیستون سازه یکی از معتبرترین طراحان و سازندگان سوله سبک می باشد که کیفیت بالا پروژه ها، و رضایت مندی تمامی کارفرمایان از جمله تمایزات این شرکت نسبت به سایر شرکت های فعال در این زمینه است.

دلایل استفاده از سوله سبک

سوله های سبک از آنجایی بهترین و ویژه ترین نوع انواع سوله ها هستند امروزه از کاربرد بسیار زیادی برخوردار بوده زیرا به دلایل مختلف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و همین دلایل باعث افزایش ساخت سوله های سبک از سوی انواع کسب و کار ها و مشاغل شده است.

سوله های سبک و انواع آن بر اساس نیاز کارفرما و کاربرد مشاغل از مزایا و ویژگی های شاخص و متمایز بسیاری برخوردار هستند که در ادامه به بررسی دلایل اینکه چرا باید از سوله سبک استفاده کنیم می پردازیم.

وزن سوله

سوله های سبک به دلیل استفاده از قطعات و عناصر سازه ای مستحکم و ویژه از لحاظ ترکیب از وزن متناسب نسبت به کل سازه و قطعات استفاده شده در آن برخوردار هستند و مهم ترین ویژگی سوله های سبک وزن کمتر آنها نسبت به انواع سوله های سنگین است.

به دلیل اینکه فولاد ضخیم و خالص از وزن و هزینه بالایی برخوردار است به همین دلیل ساخت سوله های سنگین از لحاظ وزن کل بدنه سازه و هزینه آن صرفه اقتصادی ندارد اما در مقابل سوله های سبک به دلیل استفاده از ترکیبات فلزی مرغوب و با کیفیت از وزن و هزینه اقتصادی بهتری نسبت به سوله های سنگین برخوردار هستند.

اندازه دهانه ورودی سوله

سوله های سنگین عموماً به دلیل استفاده از مصالح مستحکم و اعضای ساختمان از جمله فولاد ضد زنگ از هزینه بالایی برخوردار هستند که در حال حاضر یکی از معایب این ساختمان‌ها است و همین عیب باعث ایجاد محدودیت در دهانه ورودی سوله های سنگین می شود.

محدودیت دهانه ورودی سوله دسترسی به سوله ها را در سوله های سنگین مشکل می سازد که در مقابل اندازه دهانه ورودی سوله های سبک به دلیل مهندسی و طراحی متمایز این سوله ها از فضای گسترده ای برخوردار است که برای کسب و کار های عظیم به همراه ماشین آلات بزرگ ویژگی شاخص و مهمی به شمار میرود.

مزایای-سوله-سبک

استحکام و عمر طولانی

امروزه از آنجایی که افراد زیادی با تخصص یا بدون تخصص در مشاغل زیادی فعالیت می کنند، معایب و مشکلات خاصی برای آن کسب و کار وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساخت سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی با عمر و استحکام کوتاه اشاره کرد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل جایگزینی سوله های سبک به جای سوله های سنگین عمر و استحکام بالای سوله های سبک در طولانی مدت بودند که این امکان را به کارخانجات و مشاغل فراهم می کردند تا سال ها بدون هیچ گونه ایراد جزئی در بدنه و ساختار سوله به روند کاری خود ادامه دهند.

صرفه اقتصادی

از دیگر علل و معایب عمده سوله های تیر ورقی خرپایی سنگین می توان به استفاده از سازه های تمام فلزی و تمام فولادی در تمامی قسمت های سوله اشاره کرد که امروزه با وجود گرانی و قیمت تمام شده فولاد و فلزات خاص و مفید در این زمینه ، ساخت و ساز و سوله سازی خرپایی تیر ورقی از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

اما سوله های سبک با بهره گیری از فلزات خاص و ترکیبات این فلزات در بدنه، اتصالات، و سقف از صرفه اقتصادی و هزینه کمتری در مهندسی، طراحی و ساخت این سوله ها برخوردار بوده که از اصلی ترین تمایزات و ویژگی های مهم سوله های سبک به شمار میرود.

کلام آخر

ما در مطلب بالا به بررسی سوله، انواع سوله، سوله سبک و اینکه چرا باید از سوله سبک استفاده کنیم پرداختیم تا با مطالعه این مطلب به تمامی سوالات خود پاسخی مفید یافته باشید.