لازم است بدانید این عدد  در سال ۲۰۲۱ به 89.02 میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود در سال 2028 تا 166.53 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. البته در نظر داشته باشید کووید-19 بر این امر، تاثیر زیادی داشته است، به طوری که درمان اختلالات عصبی در دوره همه‌ گیری این بیماری، شاهد شوک منفی تقاضا بوده است. بر اساس بررسی وتحلیل ما، بازار در سال 2020 کاهش 4.2 درصدی را در این نرخ نشان داده است.

در طول سال‌های گذشته، نرخ تشخیص اختلالات عصبی افزایش چشمگیری داشته است. طبق گزارش انجمن آلزایمر، در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری آلزایمر رنج می‌برند و پیش بینی می‌شود که تا سال 2050 تعداد افراد مبتلا به این بیماری به 13 میلیون نفر برسد.

در نظر داشته باشید، اختلالات عصبی بار اقتصادی سنگینی بر سیستم بهداشت و درمان کشورهای مختلف وارد می‌نماید. هزینه مستقیم و غیرمستقیم درمان و مدیریت این نوع بیماری‌‌ها، با توجه به گسترش روزافزون آن‌‌ها به تدریج در حال افزایش است. درمان بیماری آلزایمر و سایر بیماری ‌های زوال عقل، سالانه حدود 355 میلیارد دلار هزینه مستقیم و غیرمستقیم برای ایالات متحده به همراه دارد.

افزایش شیوع اختلالات عصبی و افزایش نرخ تشخیص در کشورهای توسعه یافته، افزایش تقاضا برای درمان این نوع امراض را به دنبال خواهد داشت. همچنین با معرفی نسل جدید داروهای آنتی‌سایکوتیک، انتظار می‌رود این بازار در سال‌های آتی رشد چشمگیری داشته باشد.

تأثیر COVID-19: تأثیر مخرب بر فروش بازار

شیوع ناگهانی COVID-19 ، به طور قابل توجهی زنجیره تامین دار‌وهای کلیدی درمان اختلالات عصبی را در بازار مختل کرده است. شرکت‌های دارویی که در بازار دارو‌های اختلالات عصبی فعالیت می‌کنند، اکنون هزینه‌های تحقیق و توسعه و نیروی کار خود را به سمت توسعه درمان‌ و واکسن‌های COVID-19 متمرکز کرده‌اند.

این تغییر منجر به کاهش فروش ۱.4 میلیارد دلاری در درمان اختلالات عصبی در سال 2020 شده است. علاوه بر این، داروهای بدون نسخه مانند دارو‌های بیهوشی و محصولات مشابه آن نیز تقاضای کمتری از سوی کاربران داشته و درآمد حاصل شده را کاهش داده‌اند. با این حال، تخمین زده می‌شود که بازار در سال 2022 تثبیت شود و رشد قابل توجهی را به نمایش بگذارد که این امر، ناشی از بازگشت رشد بازار به سطح قبل از همه گیری کرونا است.

جدیدترین روندها

اخیرا ادغام‌ و مشارکت‌ ها مهم‌ترین روندهایی هستند که توسط بازار به نمایش گذاشته می‌ شوند.

یکی از روندهایی که اخیرا توسط بازار به نمایش گذاشته می‌شود، ادغام، فراگیری و مشارکت است. شرکت‌های برجسته در بازار که مشغول تولید داروهای درمان اختلالات عصبی هستند، با سایر شرکت‌های همانند خود، قراردادهای توسعه و توزیع منعقد کرده‌اند. به عنوان مثال، در فوریه 2020، بایوژن(Biogen) با شرکت سانگامو تراپیوتیکس (Sangamo Therapeutics) برای مشارکت در تولید داروهای درمان ژنتیکی بیماری‌های عصبی مختلف، همکاری داشته‌اند. انجام چنین اقداماتی توسط شرکت‌های برجسته و فعال در بازار دارو‌های درمان اختلالات عصبی، به طور قابل توجهی این صنعت را بهبود می‌بخشد.

عوامل محرک

رشد جمعیت سالمندان و اختلالات عصبی مرتبط با میزان تقاضای محصول در بازار

در سراسر جهان، برخی از انواع اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر، درد عصبی پس از بیماری زونا یا نورآلژی پست هرپتیک ، پارکینسون و یا حتی  تعریق بیش از حد کف دست یا هایپرهیدروزیس در مقایسه با سایر بیماری‌های عصبی شیوع بیشتری داشته‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملی بهداشت انگلستان، تعداد افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در سال 2018 در بریتانیا به بیش از 131000 نفر افزایش یافته است. این افزایش، به طور قابل توجهی بر رشد بازار در سال‌های آینده تأثیر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، ابتلا به بیماری آلزایمر نیز در کشورهایی که جمعیت سالمندان آن‌ها در حال رشد است، افزایش زیادی داشته است. به عنوان مثال، بیش از پنج میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2050 به 14 میلیون نفر افزایش یابد.

داروهای در مسیر تولید، نوید دهنده رشد جدیدی در بازار درمان اختلالات عصبی هستند.

پیش‌ بینی می‌شود راه اندازی خط تولید محصولات جدید برای درمان اختلالات اعصاب محیطی مانند نورآلژی زخم پای دیابتی، می‌تواند تاثیر زیادی در رشد بازار داشته باشد. انتظار می‌‌رود اقدامات این چنینی، دسترسی به درمان را در کشورهای در حال توسعه آسان‌تر کند.

به عنوان مثال، Lenabasum در حال حاضر توسط شرکت Corbus Pharmaceuticals Inc در فاز 3 آزمایش‌های بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی در درمان اسکلروز سیستمیک پوستی می‌باشد. این ماده، قرار است تا سال 2023 به صورت جهانی عرضه شود. همچنین، در ژانویه 2019، Corbus Pharmaceuticals Inc. برای تجاری سازی Lenabasum در ژاپن، قراردادی با شرکت کاکن منعقد کرد. پیش‌بینی می‌شود که این عوامل، رشد بازار را در سال‌های آینده افزایش دهند.

فرآیند تایید زمان بر و چارچوب نظارتی سختگیرانه برای مهار رشد بازار

تحقیق و توسعه در حوزه درمان اختلالات عصبی نسبت به سایر حوزه‌های درمانی دیگر، به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که درمان‌های پیشرفته برای درمان اختلالات عصبی باید مشکلات خونی و مغزی را رفع کنند، این نوع درمان‌ها نیاز به یک فرآیند توسعه و تایید طولانی‌تری دارند. بازار همچنین با چالش‌هایی همچون جذب بیمار و هزینه بالا برای دریافت تاییدیه در صنعت داروسازی مواجه است.

علاوه بر این، عوارض جانبی مربوط به استفاده از این داروها نیز یکی از موانع اصلی در رشد بازار جهانی است. به عنوان مثال، در سال 2018، سازمان بهداشت جهانی اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن در خصوص استفاده از جیلنیا(Gilenya) در بیماران مبتلا به بیماری ام اس هشدار داد. طبق این اطلاعیه قطع مصرف این دارو می‌تواند منجر به بروز ناتوانی شدید در افراد شود. مسائلی از این دست نیز می‌تواند از رشد بازار جلوگیری کند.

بخش بندی

تقاضا برای داروهای مولتیپل اسکلروزیس برای کمک به رشد بازار

بازار جهانی درمان اختلالات عصبی به انواع بیماری‌های عصبی عروقی، بیماری‌های عصبی، سلامت روان، بیماری‌های عفونی و غیره طبقه بندی می‌شود. به دلیل شیوع فزاینده اختلالات عصبی در سال 2020، دارو‌های مولتیپل اسکلروزیس و همچنین داروهای بیماری آلزایمر در سال‌های اخیر فروش زیادی داشته‌اند.

علاوه بر این سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، با هدف توسعه داروهای جدید برای درمان مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر و غیره عامل دیگری است که به رشد سریع بازار کمک می‌کند.

آنالیز کلاس دارویی

بر اساس کلاس دارویی، بازار به تعدیل کننده‌های سیستم ایمنی، اینترفرون‌ها، مهارکننده‌های دکربوکسیلاز، آگونیست‌های دوپامین، داروهای ضد افسردگی، مسکن‌ها و سایر داروهای درمان اختلالات عصبی تقسیم‌بندی می‌شود. اکثریت سهم متعلق به تعدیل کننده‌های سیستم ایمنی در سال 2020 بوده است.

بینش بر اساس منطقه

آمریکای شمالی با کسب درآمد 3۸.25 میلیارد دلاری در سال 2020 بر بازار تسلط داشته است. تسلط این منطقه در بازار درمان اختلالات عصبی، به دلیل دسترسی بیشتر به درمان‌های اختلالات عصبی می‌باشد. به‌علاوه، سازمان‌هایی نظیر FDA در امریکا، به طور مداوم در حال اطلاع رسانی به مردم و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در خصوص درمان و مدیریت بیماری‌های اختلالات عصبی هستند.

اروپا پس از امریکا در سال 2020، دومین جایگاه را در این عرصه به خود اختصاص داده است. این موفقیت، به دلیل دسترسی وسیع به درمان، از طریق ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی عمومی مانند خدمات بهداشت ملی (NHS) انگلستان می‌باشد.

کشورهای آسیایی نیز رشد درخشانی را در این حوزه در سال‌های اخیر داشته‌اند. عواملی مانند افزایش جمعیت سالمندان، بهبود زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و افزایش شیوع اختلالات عصبی از جمله عواملی هستند که در این رشد دخیل بوده‌اند.