خشکبار شامل انواع آجیل، میوه خشک، کشمش، پسته و فراورده های آن، گردو، بادام، فندق، تخمه آفتاب گردان، مویز، خرما خشک و غیره می باشد که از نظر غذایی ارزش بالایی داشته و طرفداران بسیاری دارند پس بسته بندی خشکبار باید به بهترین نحو انجام شده و در پک های شکیل، زیبا و خلاقانه به بازار به خصوص بازارهای خارجی عرضه شود تا توسط مشتری دیده شده و پرفروش گردد. حال میخواهیم انواع نمونه های بسته بندی خشکبار را بررسی کرده تا اگر تولیدکننده یا فروشنده این محصولات هستید بدانید چه نمونه جعبه مناسب بسته بندی خشکبار شما می باشد.

انواع بسته بندی خشکبار

همان طور که گفتیم خشکبار یکی از قطبهای مهم صادرات ایران است. برای مثال در سال 1400 حدود 40 هزارتن میوه خشک از مراغه به کشورهای دیگر صادر شده است از جمله این کشورها صادر شده بلژیک، استرالیا، سوئد، صربستان و چند کشور دیگر را میتوان نام برد. خشکبار در بسته بندی های مختلف عرضه میگردد که شامل جعبه های مقوایی ( بچه جعبه) و کارتن مادر میباشند. استفاده از کارتن های چهاردرب (کارتن مادر) به این دلیل است که جعبه های کوچک را درون این کارتن ها قرار می دهند تا حمل و نقل آنها آسانتر شده و بتوان براحتی جعبه ها کوچک را در تعداد بیشتری جابجا نمود.

جنس جعبه های کوچک، از مقوا بوده و در گرماژ (ضخامت) متفاوت تولید می شوند که این گرماژها از 60 تا 500 گرم می باشند. مقواها انواع مختلف دارند که پر مصرف ترین آنها شامل ایندربرد، گلاسه، پشت طوسی و کرافت میباشند، برای بسته بندی خشکبار مقوای ایندربرد کاربرد بیشتری دارد زیرا از نظر بهداشتی موردتأیید می باشد برای بسته بندی خشکبار استفاده از مقوا در گرماژ 250 تا 300 مناسب است. در نظر داشته باشید جعبه های مقوایی برای بسته بندی محصولات با وزن 500 گرم یا کمتر مناسب می باشند.

نوع دیگری از بسته بندی خشکبار کارتن می باشد. برای پک های خشکبار دو نوع کارتن، 3 لایه و 5لایه پر کاربردترین هستند که استفاده از هر نوع بستگی به وزن محصول دارد. کارتن ها از چند ورق مسطح ( لاینر) و چند ورق کنگره ای ( فلوت) تولید می شوند. که کیفیت این لایه ها نیز متفاوت می باشد و مقاومت اصلی جعبه بر دوش آنهاست. ورق کرافت کیفیت خوبی داشته و برای بسته بندی خشکبار صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه پک خشکبار معمولا فلوت ضد رطوبت بکار می برند زیرا این محصولات به نم و رطوبت حساس می باشند و اگر نم به  داخل پک نفوذ کند خشکبار کیفیت خود را از دست داده، بو ومزه شان تغییر می کند.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی خشکبار صادراتی

جعبه خشکبار

چاپ بسته بندی خشکبار صادراتی

چاپ بسته بندی های خشکبار بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا این بسته بندی است که سبب فروش محصول می شود. در صنعت بسته بندی پرمصرف ترین چاپ ها ، فلکسو و افست می باشند.

چاپ فلکسو بطور مستقیم بر روی کارتن ها اعمال می شود و یک یا دو رنگ دارد. چاپ افست بر روی مقواها براحتی انجام شده و شامل چند رنگ می باشد، این چاپ قابلیت اینکه بطور مستقیم بر روی کارتن ها انجام شود را ندارد بنابراین چاپ افست را بر روی مقواها اعمال کرده و سپس مقوای چاپ شده ( پوستر) را توسط دستگاههای مخصوص بر روی کارتن می چسبانند به این فرآیند لمینت می گویند.

کارتن های لمینتی برای بسته بندی خشکبار صادراتی در وزن های بالا مناسب می باشند. گرچه کارتن های لمینتی نسبت به انواع دیگر کارتن های بسته بندی قیمت بیشتری دارند ولی با ظاهر زیبا و استحکام بالایشان به خوبی از محصول نگهداری کرده و در بازار فروش مورد توجه مشتریان قرار گرفته و سبب فروش بیشتر می شوند در نتیجه با انتخاب این کارتن ها سود خوبی بدست خواهید آورید. در تصویر زیر کارتن سمت راست کارتن پسته لمینتی میباشد و کارتن سمت چپ کارتن پسته فلکسویی میباشد که از یک تعداد لایه مشترکت و یک نوع ترکیب جنس تشکیل شده اند.

کارتن پسته

طرح بسته بندی خشکبار صادراتی

طرح و رنگی که برای بسته بندی های خشکبار صادراتی در نظر گرفته می شود باید برای مشتری جذاب بوده و او را ترغیب به خرید کند. انتخاب رنگی متناسب با محصول درون پک می تواند آن را متمایز کرده و جلب توجه نماید. گاهی نشان دادن قسمتی از محصول برای مخاطب جذاب می باشد.  برای نشان دادن بخشی از محصول روی جعبه آن، طلقی پنجره مانند قرار می دهند  تا مشتری محصول را ببیند. برای پک خشکبار بهتر است از رنگهای شاد و متناسب با محصول مانند سبز، زرد و از این قبیل ها استفاده گردد زیرا با استفاده از رنگهای شاد و زنده بسته بندی بیشتر به چشم می آید.

انواع خشکبار و بسته بندی آنها

خشکبار انواع گوناگون دارد که چند نمونه از آنها و بسته بندی مناسبشان را ذکر می کنیم:

بسته بندی پسته: پسته یکی از خشکبار های خوشمزه و پرطرفدار است. بیشتر پسته تولید شده در ایران به کشورهای دیگر صادر می شود. این محصول بیشتر در پک های کوچک مقوایی بسته بندی شده و به بازار های خارجی صادر می شود البته در حجم های بالا نیز عرضه می گردد که برای این امر از کارتن های لمینتی استفاده می کنند، از نمونه و مدل جعبه پسته می توان مدل کشویی و کیبوردی را نام برد.

بسته بندی گردو: گردو محصولی است که معمولا در سبد غذایی اکثر افراد جامعه قرار دارد این خشکبار علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر نیز ارسال می گردد. بیشتر صادرات گردو بصورت مغز گردو می باشد. گردو نیز در وزن پایین در جعبه های مقوایی و در وزن های بالا در کارتن های 3لایه و 5لایه ارائه می شود.

بسته بندی کشمش: کشمش در دونوع پلویی و آجیلی عرضه می گردد. نوع پلویی آن تیره رنگ بوده و در پخت غذا بکار می رود، نوع آجیلی آن رنگ سبز روشن داشته و به تنهایی و یا در کنار آجیل های دیگر مصرف می شود. کشمش بیشتر در وزن 1 تا 5 کیلو و در کارتن بسته بندی می شود. برای صادرات کشمش معمولا از کارتن های لمینت شده با کیفیت استفاده می کنند.

اکثر خشکبارها فراوری شده و به محصولات دیگری تقسیم میشوند پودر پسته. هر کدام از خشکبارها با توجه به وزنشان، بازار هدف و نظر مشتری در پک های مختلف بسته بندی می شوند از انواع دیگر پک های خشکبار می توان بسته بندی انواع میوه خشک، خرما خشک، انواع آجیل را نام برد. برای مشاده نمونه های خارجی از لینک Dried Fruits and Nuts Gift Packaging Box میتوانید استفاده نمایید.

کلام پایانی

خشکبار یکی از مواد غذایی پرمصرف بوده و است که مشتریان زیادی در داخل کشور و خارج کشور دارد به همین سبب بسته بندی این محصولات حائز اهمیت می باشد. وجود انواع برندهای خشکبار در بازار سبب ایجاد بازاری رقابتی در بین تولید کنندگان و فروشندگان این محصولات شده است که هر کدام سعی دارند محصول خود را با بهترین پک به مشتری عرضه کنند. انتخاب بسته بندی محکم و مقاوم همراه با رنگ و طرحی مناسب می تواند پک را جذاب کرده و نظر مشتریان را به خود جلب نماید.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با نمونه های مختلف بسته بندی این محصول ارزشمند آشنا کنیم و حتما متوجه شدید که برای سفارش این نوع بسته بندی ها میبایست نزد کارتن سازی ها و جعبه سازی های با تجربه باید رفت خصوصا برای کارتن و جعبه بسته بندی صادراتی. امیدوارم این محتوا مورد قبول شما خواننده محترم قرار گرفته باشد.