۲۳چهره پشت دوربین در روز پنجشنبه تصمیمی گرفتند که در تضاد آشکار با درخواست جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده بود. جو بایدن دو روز قبل از نشست اوپک پلاس در حاشیه نشست گلاسکو مستقیما روسیه و عربستان را مسئول بالا بودن قیمت نفت عنوان کرده بود. 

آیا می‌توان برای تصمیم اوپک پلاس وزنه‌ای در این حد قائل شد که بتواند روابط واشنگتن-ریاض را که عمر آن به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد از خود متاثر کند؟ 

فریدون برکشلی تحلیلگر حوزه انرژی در این مورد به اکو ایران می‌گوید: « اختلافات اوپک و عربستان با امریکا، مسبوق به سابقه است. سالها پیش، ۱۹۸۵، بوش پدر که معاون رییس جمهور رونالد ریگان بود، به ریاض رفت و رسما عربستان را تهدید کرد. البته در آن مقطع برای کم کردن تولید جهت افزایش قیمت نفت. عربستان شیرها را باز کرده بود و قیمت تا زیر ۱۰ دلار در بشکه پایین آمد.» 

بهای نفت خام در بازارهای جهانی در مدت اخیر به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. این موضوع قیمت بنزین را در امریکا و به ویژه اروپا شدیدا افزایش داده است. جنیفر گرانهولم وزیر انرژی امریکا بار دیگر از اوپک با عنوان «کارتل» یاد کرده است. عنوانی که وقتی استفاده می‌شود که بخواهد فعالیت اوپک در بازار نفت را غیرموجه جلوه دهد. 

سال ۲۰۱۹ بود که پادشاه عربستان در اقدامی ناگهانی خالد فالح وزیر وقت انرژی این کشور را برکنار و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان را جایگزین او کرد. می‌توان گفت از آن زمان تاکنون نقش عربستان در اوپک نه یک رهبر پشت پرده بلکه به یک رهبر علنی تبدیل شده است. 

رو در رویی عربستان با امریکا در بازار نفت به پیش از تاسیس اوپک هم برمی‌گردد، برکشلی در این مورد می‌گوید: « فواصل هم چند بار امریکا و اوپک و عربستان سرشاخ شدند. البته خیلی پیش از آن در ۱۹۷۱ که اوپک و عربستان، امریکا و چند کشور دیگر را تحریم نفتی کردند که مقدمات قدرت گیری اوپک و افزایش قیمت جهانی نفت را فراهم کرد.

او می‌افزاید « در ادامه امریکا و اوپک و عربستان چند باری در بازار نفت سرشاخ شدند.» 

این تحلیلگر انرژی در مورد اینکه فشار بایدن و کابینه‌اش بر اوپک تا چه اندازه جدی است می‌گوید: « این درست است که پرزیدنت بایدن و تیم ایشان، از نفت چیزی نمی‌دانند. اما فشار کاخ سفید بر روی عربستان و اوپک هم تا حد زیادی مصرف داخلی دارد. در امریکا، محبوبیت روئسای جمهور در پمپ بنزین‌ها تعیین می شود. امروز در قیمت بنزین هر گالن ۴/۳۰ دلار، بایدن بازی را واگذار کرده است. ناچار باید راهکارهای برون مرزی را به کار بگیرد. بیشتر کشورها همین کار را می‌کنند. انگشت اتهام به خارج از کشور.» 

او معتقد است باید در این رویارویی نفتی به این نکته توجه کرد که شرکت های بزرگ نفتی هم راضی هستند و هوای عربستان را دارند. او می‌گوید: «کمپانی ها بعد از حدود ۱۵ سال مجددا به فهرست ۲۰ کمپانی تراز اول فوربز برگشته اند و سود خوبی کسب می کنند. شیل امریکا هم دارد جان تازه ای می گیرد. الان از ۶ میلیون بشکه در ۲۰۲۰ به بالای ۹ میلیون رسیده اند.»