یک بار دیگر موضوع استفاده رئیس جمهوری امریکا از ذخایر استراتژیک مطرح شده است. جنیفر گرانهولم وزیر انرژی امریکا بعد از نشست اوپک پلاس و بی‌اعتنایی آن‌ها به درخواست جوبایدن مبنی بر افزایش تولید نفت خام گفته است که استفاذه از ذخایر استراتژیک یکی از گزینه‌های روی میز است. 

به گزارش اکوایران قانون‌گذاران ایالات متحده در سال ۱۹۵۷ قانون سیاست انرژی این کشور را تصویب کردند. قانونی که تحت آن اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهور برای مواجهه با اختلالات عرضه نفت خام داده می‌شود. یکی از این اختیارات استفاده از ذخایر استراتژیک است. 

دفعه‌ی قبلی که استفاده از این ذخایر موسوم به SPR بر سر زبان‌ها افتاد تابستان ۲۰۱۸ بود. چند ماهی از خروج یکجانبه‌ی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده از برجام می‌گذشت و قیمت‌های نفت خام در حال افزایش بودند. 

بهای نفت خام روز جمعه در واکنش به تصمیم اوپک پلاس با رشد روبرو شد. برنت با ۲.۲۰ دلار افزایش به ۸۲.۷۴ سنت رسید و دبلیو تی آی نیز به ۸۱.۲۷ دلار. 

آن طور که وب سایت وزارت انرژی امریکا می‌نویسد ذخایر استراتژیک نفتی این کشور در ۴ نقطه مختلف در غارهای نمکین در خط ساحلی خلیج مکزیک قرار گرفته است. در توصیف اهمیت این ذخایر در این وب سایت آمده است: «ظرفیت ۷۱۴ میلیون بشکه‌ای SPR آن را به  عامل بازدارنده‌ی مهمی برای توقف واردات نفت خام و یک ابزار کلیدی در سیاست خارجی تبدیل کرده است.»

عصر پنجشنبه کشورهای اوپک پلاس برخلاف درخواست رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفتند که سیاست قبلی مبنی بر افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه را برای ماه دسامبر مد نظر قرار بدهند. 

بهای نفت خام به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. این وضعیت بهای بنزین در امریکا را به ازای هر گالن به ۳.۴ دلار رسانده است. این نصف چیزی است که مصرف‌کننده بنزین در انگلیس پرداخت می‌کند اما همچنان ۶۰ سنت بالاتر از ماه آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. 

برای بعضی از تحلیلگران وضعیت فعلی شبیه کاهش عرضه‌ایست که در فاصله ۲۰۰۵-۲۰۰۸ رخ داد و قیمت نفت خام را به ۱۴۷ دلار در هر بشکه رساند. 

از نظر قانونی اگر جو بایدن تشخیص بدهند که طبق قانون سیاست و حفظ انرژی ایالات متحده، فروش ذخایر استراتژیک مورد نیاز است می‌تواند این ذخایر را به صورت رقابتی به فروش برساند. 

ریشه اصلی ذخایر چند صد میلیون بشکه‌ای نفت خام امریکا به بحران نفتی سال ۱۹۷۳ برمی‌گردد که به دنبال آن جرالد فورد رئیس جمهور وقت این کشور قانون سیاست و حفاظت از انرژی را امضا کرد. ساخت ذخیره‌ای که تا ۱ میلیارد بشکه نفت خام را در خود جای دهد ذیل این قانون صورت گرفت. 

مرتضی بهروزی فر کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در مورد تاثیر استفاده‌ی احتمالی جو بایدن از ذخایر استراتژیک نفتی در شرایط فعلی به اکوایران می‌گوید: «این اقدام می‌تواند برای حدود دو الی سه هفته قیمت‌ها را چیزی حدود ۳ دلار پایین بیاورد.»

اما از نظر این کارشناس، استفاده از SPR  در میان‌مدت به بازار سیگنال صعودی می‌دهد. 

 

نخستین بار سال ۱۹۹۱ جرج بوش پدر در جریان حمله عراق به کویت، دستور استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی را صادر کرد. این اقدام در آن زمان با همکاری دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی صورت گرفت. ۱۴ سال بعد زمانی که طوفان کاترینا تاسیسات نفتی در ساحل امریکا را نابود کرد این بار جرج بوش پسر ۳۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک را در بازار امریکا به فروش رساند. ۶ سال بعد یک بار دیگر  اعضای آژانس بین‌المللی انرژی تصمیم گرفتند در پاسخ به اختلال عرضه نفت خام به دنبال جنگ داخلی در لیبی دست به فروش ذخایر استراتژیک نفتی بزنند.