چین با برداشت از ذخایر بنزین و گازوئیل، بازی صعودی نفت خام را در نخستین روز معاملاتی هفته برهم زد. 

بهای معاملات نفت برنت ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۸۳ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه شش سنت افزایش پیدا کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۳ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه ۷۶ سنت افزایش داشت.

این کاهش در پی بیانیه رسمی کم سابقه چین و اعلام برداشت از ذخایر بنزین و دیزل به منظور افزایش عرضه به بازار و کمک به تثبیت قیمتها در بعضی مناطق روی داد.

چیوکی چن، تحلیلگر ارشد شرکت سانوارد تردینگ گفت: عامل کاهش قیمتها، اعلام برداشت از ذخایر سوخت‌های چین بود که منعکس کننده نیت پکن برای تثبیت قیمت‌های نفت مانند قیمت‌های زغال سنگ است. همچنین سرمایه گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس به سودگیری پرداختند.

همه نگاه‌ها به نشست چهارم نوامبر اوپک پلاس دوخته شده است و تحلیلگران انتظار دارند این تولیدکنندگان به توافق خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در دسامبر پایبند بمانند. قیمتهای نفت هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای حفظ برنامه افزایش تدریجی تولید به جای افزایش بیشتر که نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی را برانگیخت، به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کرده بودند.

در راستای افزایش فشار بر اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز شنبه از کشورهای تولیدکننده انرژی گروه جی ۲۰ که ظرفیت تولید مازاد دارند خواست تولیدشان را به منظور تضمین احیای اقتصادی جهانی قوی‌تر افزایش دهند.

اما شرکت بازرگانی نفت دولتی عرق (سومو) روز شنبه اعلام کرد عراق نیازی نمی‌بیند تصمیمی برای افزایش تولید خود فراتر از آنچه پیش از این برای کشورهای اوپک برنامه ریزی شده است، بگیرد.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل تحقیقات نیسان سکیوریتیز گفت: سرمایه گذاران پس از این که تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید در نشست روز پنج شنبه وزیران این گروه تایید شود، احتمالا خرید را ازسرخواهند گرفت.

نظرسنجی رویترز نشان داد تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت تا پایان سال نزدیک ۸۰ دلار در هر بشکه بماند زیرا عرضه محدود و قیمت بالاتر گاز، نیروگاه‌داران را به تغییر سوخت واحدهایشان تشویق می‌کند.

طبق آمار روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شرکت‌های انرژی آمریکایی از افزایش قیمت‌ها تشویق شده و شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را در اکتبر برای پانزدهمین ماه متوالی افزایش دادند و به بالاترین حد از آوریل سال ۲۰۲۰ رساندند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای اکسون و شورون روز جمعه اعلام کردند به دنبال افزودن دکل‌های حفاری بیشتری در منطقه شیل پرمیان هستند. این شرکت‌ها سال میلادی گذشته شمار دکل‌ها و کارکنانشان در این منطقه را به شدت کاهش داده بودند.