به گزارش اکوایران، بلومبرگ امروز نوشت: تلاش اروپا برای بازگرداندن طرفین به توافق برجام گمانه‌زنی ها درباره سرازیر شدن میلیون ها بشکه نفت به بازارهای جهانی را به وجود آورده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی در صورت تحقق توافق، ایران می تواند ظرف چند ماه فروش خود را افزایش دهد، و سطح عرضه را تا صدها هزار بشکه در روز بالا ببرد. این امر می تواند بازار جهانی را که با تهاجم روسیه به اوکراین آسیب جدی دیده بود تسکین دهد.

همچنین در ادامه گزارش آمده است که در سال 2015 زمانی که تحریم های ایران کاهش یافت، تولید نفت ایران سریع‌تر و کاملتر از آن چیزی که تحلیل گران پیش‌بینی کرده بودند احیا شد. حال با توجه به اینکه شرایط میادین و تاسیسات نفتی ایران تغییر چندانی نداشته است، این اتفاق می تواند تکرار شود. همچنین ایران حدود 100 میلیون بشکه نفت به صورت انبار شده دارد که می تواند بلافاصله به بازار عرضه شود.

نفت 1

ایران روزگذشته جواب خود را به پیشنهاد اروپا ارسال کرد و اکنون طرف های غربی در حال رایزنی هستند. افزایش امیدها به بازگشت نفت ایران به بازار، قیمت نفت برنت را به زیر 100 دلار آورد. از میان 100 میلیون بشکه ذخیره ایران نیز حدود 40 تا 45 میلیون بشکه نفت خام و مابقی میعانات، یعنی نفت سبکی است که همراه با گاز پمپاژ شده است.

یکی از چالش ها برای ایران احیای میادین نفتی خاموش و تنظیم قراردادهای جدید است که البته بر اساس تحلیل بلومبرگ، ایران در طول سال‌هایی که از تجارت جهانی خارج شده، به حفظ بسیاری از روابط کلیدی خود ادامه داده است.

پیش بینی می شود در صورتی که تحریم ها علیه ایران برداشته شود، این کشور می تواند طی سه ماه 900 هزار بشکه به عرضه بیافزاید و طی شش ماه نیز به بالاترین سطح ظرفیت خود یعنی 3.7 میلیون بشکه دست پیدا کند.

نفت 2

بر اساس داده‌هایی که بلومبرگ جمع‌آوری کرده است، در حال حاضر ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه تولید می کند. پس از برجام در سال 2015 سه ماه طول کشید تا ایران 700 هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند و یک سال بعد نیز به ظرفیت کامل بازگشت.

گفت و گوها 18 ماه است که به طول انجامیده، کشمکش های زیادی پشت سر گذاشته شده و احیای توافق نیز هنوز قطعی نیست.