خبر فوت این چهره سرشناس دنیای انرژی در ساعات اولیه روز چهارشنبه، از سوی مله کیاری Mele Kyari ، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه در یک پیام توییتری اعلام شد که خروج او را ضایعه بزرگی برای خانواده و نزدیکانش، شرکت ملی نفت نیجریه و جامعه جهانی انرژی توصیف کرد.

دوره فعالیت محمد سانوسی بارکیندو نیجریه‌ای به عنوان دبیر کل اوپک از اواسط سال 2016 آغاز شد و در سال 2019 برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شد که این مسئولیت در یکم اوت 2022 (دهم مرداد سال جاری) به پایان می‌رسید و قرار بود جایگاه خود را به هیثم‌الغیص از کویت به عنوان دبیرکل مورد اجماع اعضای اوپک تحویل دهد، مسوولیتی که در روزهای پایانی سکانداری بارکیندو، با این ضایعه شوک‌برانگیز ناتمام ماند.

جزئیاتی از مرگ بارکیندو هنوز اعلام نشده است، اما وی روز سه‌شنبه از سوی محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه در کاخ ریاست‌جمهوری مورد استقبال قرار گرفت و وی با تمجید از بارکیندو، او را سفیر شایسته نیجریه توصیف کرد.

بارکیندو سیاستمدار اهل نیجریه متولد 1944 میلادی بود که در سال 1981 از دانشگاه احمدو بلو در شهر زاریا نیجریه لیسانس علوم سیاسی اخذ کرد. او دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد نفت از دانشگاه آکسفورد انگلیس و دکترای افتخاری علوم از دانشگاه فناوری مادبیو آداما نیجریه داشت.

دبیر کل اوپک