پس از مدت‌‌‌ها کشمکش، رهبران اتحادیه اروپا بر سر ممنوع کردن واردات اکثریت قریب به اتفاق نفت روسیه در این منطقه به توافق رسیدند. این تحریم قرار است تمام واردات دریایی نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی روسیه را هدف قرار دهد، اما برنامه‌‌‌ای برای توقف عرضه از طریق خطوط لوله ندارد. مقامات اروپایی ادعا می‌کنند که با ممنوعیت واردات محموله‌‌‌های دریایی نفت خام و فرآورده‌‌‌های نفتی روسیه حدود دوسوم از صادرات نفتی این کشور به اروپا کاسته می شود.

آنها همچنین می‌‌‌گویند میزان باقی‌‌‌مانده که مربوط به خط لوله دروژبا است نیز با قطع برداشت آلمان و لهستان، منجر به کاهش ۹۰درصدی صادرات طلای سیاه روسیه به اروپا می‌شود. با این حال، اقدام اروپایی‌‌‌ها باعث روانه شدن بشکه‌‌‌های بیشتری از نفت خام روسیه به سوی بازار آسیا، بالاخص چین و هند می‌شود که می‌تواند بر تلاش‌‌‌های ایران برای صادرات نفت در دوران تحریم نیز اثرات جدی داشته باشد. در سمت دیگر نیز احتمالا کشورهای اروپایی برای تامین نفت خام موردنیاز خود به مشکل برخواهند خورد، زیرا پالایشگاه‌‌‌های پرشماری در لهستان، آلمان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و بلغارستان به مدت دهه‌‌‌ها از نفت باکیفیت و نسبتا ارزان اورال روسیه استفاده کرده‌‌‌اند و حالا جایگزینی آن در شرایط کنونی بازار، بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود.  در شرایط کنونی بازار طلای سیاه که توازن میان عرضه و تقاضا بسیار شکننده است و تولیدکنندگان اوپکی نیز قصد ندارند تولید خود را افزایش دهند؛ مشتریان اروپایی کار بسیار دشواری برای یافتن منابع جایگزین مطمئن، باکیفیت و مقرون به صرفه خواهند داشت.

این به آن معناست که بازار جهانی نفت خام ممکن است در آستانه بحرانی تازه و خطرناک‌‌‌تر باشد. چنین وضعیتی در بازار نیز به افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها دامن خواهد زد و به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای اروپایی باید آماده شرایط سختی از نظر تامین انرژی و وضعیت تورم شوند.

 در چنین شرایطی با اعلام خبر موافقت اعضای اتحادیه اروپا با کاهش واردات نفت از روسیه، بهای شاخص‌‌‌های نفتی آتی برجسته بازار افزایش یافت.روز سه‌‌‌شنبه، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با رشدی ۴۴/ ۳دلاری به ۵۱/ ۱۱۸ دلار رسید که نمایانگر صعود ۳درصدی قیمت این شاخص نسبت به جلسه معاملاتی پیشین است.البته این افزایش در ادامه کمی تعدیل شد  همچنین شاخص نفتی برنت نیز با افزایشی ۳۵/ ۱درصدی به بهای ۳۱/ ۱۲۳ دلار بر بشکه معامله می‌شود. بهای هر بشکه نفت برنت در معاملات روز گذشته تا ۱۰/ ۱۲۴ دلار نیز پیش‌‌‌روی کرد که بالاترین قیمت ثبت‌شده این شاخص از روز ۹ مارس تاکنون است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در محدوده 120 دلار است.