به گزارش اکو ایران ،با سید جعفر تشکری هاشمی ،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص سرانجام افزایش سهم شهرداری ها از بودجه 1401 دولت ، بودجه سال آینده شهرداری که هفته آینده به صحن شورا می آید و سهم حمل و نقل عمومی گفتگوی کوتاهی کرده ایم که می خوانید :‌

بررسی لایحه بودجه 1401 دولت در مجلس آغاز شده است . چقدر امیدوارید رای زنی های شورا برای افزایش سهم شهرداری ها به ویژه در حوزه حمل ونقل عمومی افزایش پیدا کند ؟

مجلس بررسی لایحه بودجه را به طور رسمی آغاز درصحن مجلس آغاز کرده است ،ما جلساتی را با برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، فراکسیون مدیریت شهری و برخی از نمایندگان (به خصوص نمایندگان تهران) داشته و مسائل  و مشکلات تهران را با آنها درمیان گذاشتیم. به نظر می آید مجلس با یک رویکرد مثبت نسبت به این موضوع ورود خواهد کرد. اما از یکسو ظاهرا بنا بر این نیست که سقف بودجه افزایش پیدا کند  و از طرف  دیگر باید با همین بودجه پاسخ همه نیازمندی‌های کشور و ازجمله بحث تهران را بدهند. با توجه به این شرایط  من نمی‌توانم پیش بینی کنم بودجه ما به چه میزان تغییر پیدا خواهد کرد، ولی آن چیزی که می‌توانم با اطمینان بگویم این است که جلساتمان را با نمایندگان مجلس و با کمیسیون تلفیق و با کمیسیون‌های مجلس به جد دنبال خواهیم کرد. نه فقط تهران، بلکه همه شهرهای کشور در بودجه‌  حمل و نقل دچار بحران هستند چراکه حمل و نقل فقط برای تهران و کلانشهرها نیست. سایر شهرها و حتی شهرهای کوچک تر هم نیاز به امکانات حمل و نقلی دارند. امیدواریم که بتوانیم نتایج مثبتی بگیریم ازجمله در مورد اوراق مشارکت که به ما قول مثبتی دادند که سهم حذف‌شده دولت از اوراق مشارکت  بازگردد و  آن 50 درصدی که دولت در اوراق مشارکت داشته در نظر گرفته شود .

هفته آینده  بودجه 1401 شهرداری به شورا ارائه می شود ، با توجه به چالش های مالی شهرداری و اولویت های نگهداشت و هزینه های جاری آیا در لایحه بودجه توجهی ویژه به موضوع حمل و نقل عمومی شده است ؟

امیدوار هستیم که این کار را شهرداری کرده باشد. در گزارشاتی که به طور غیررسمی داشتیم، نسبتا توجه به مسائل حمل و نقل خوب بوده ولی باید اجازه بدهید بودجه را به طور رسمی دریافت کنیم. اگر این بودجه را به شکل مناسبی در نظر گرفته بودند، حتما همه حمایت خواهیم کرد و هم این را به عنوان یک رویه ای به عنوان نیاز اصلی مردم شهر مصوب خواهیم کرد. ولی اگر به هر دلیلی منابع لازم را برای نیازهای اضطراری حمل و نقل شهری در نظر نگرفته باشند، ما در شورا حتما این اصلاحیه را پیگیری خواهیم کرد که بودجه متناسب با نیازهای شهر باشد و در بخش حمل و نقل اولویت‌ها را رعایت کرده و منابع به جایی برود که بیشترین اضطرار وجود دارد.

شهرداری باید در حفاظت از حق عابر پیاده پیش قدم باشد. ولی در برخی از مناسب ها می بینیم که موکب‌های شهرداری بیشترفضای  پیاده روهای تهران را اشغال می کنند این بی توجهی به حقوق عابران پیاده محسوب می شود و گلایه های زیادی از سوی شهروندان را به دنبال داشت .

قطعا اگر انسدادی در مسیر رفت و آمد مردم در پیاده روها و یا انسداد در برخی از کوچه ها صورت گرفته، کار غلطی بوده است چراکه مراسم عزاداری مستحب موکد (بسیار  توصیه‌شده) است ولی حق الناس از هر چیزی مهم‌تر و واجب‌تر است. لذا اگر چنین خطایی را حالا شهرداری، منطقه یا ناحیه‌ای یا پیمانکاری در نصب داربست‌ها و غیره داشتند، حتما بی توجهی بوده است. البته من اطمینان دارم که با علم و آگاهی این اتفاقات نیفتاده و در اثر یک اشتباه بوده و حتما تذکر می‌دهیم که این اشتباهات تکرار نشود.