به گزارش اکوایران ، از زمانی که دور تا دور بوستان ولایت درخت کاری شد و زمین های میانی آن بایر و بلا استفاده ماند تا به امروز، خبرهای زیادی در خصوص سر انجام این زمین ها منتشر شده است. از احداث مرکز تجارت جهانی در این اراضی  تا تاکید بر تبدیل همه زمین های باقی مانده  به فضای سبز ،  طراحی ساخت اولین بیمارستان هسته ای و تالارشهر تا پیشنهاد استفاده از این زمین ها برای زمان های بحرانی . اما مدیریت شهری جدید هنوز برنامه ای برای زمین های بلاتکلیف بوستان ولایت ندارد .

مقام رهبری در روز درختکاری که کلنگ بوستان ولایت را بر زمین زدند ، به مدیران شهری اعلام کردند: « می گویند می خواهیم دویست و بیست هکتارش را فضاى سبز درست کنیم. شما باید مواظب آن بقیه باشید. هشتاد هکتار زمین وسط شهر، چیز کمى نیست. اینجا زمین هائى است که متر مترش محاسبه دارد. شما اینجا هشتاد هکتار زمین دارید؛ مراقب باشید که چه اتفاقى بناست براى این زمین ها بیفتد. شماها بحمداللَّه خودتان پاکید، اهل هیچ گونه استفاده‌ى سوء نیستید؛ اما اینجور نیست که تمام محیط زندگى، خالى از آدمهاى سوءاستفاده‌جو باشد. مراقب باشید طرحهائى که میخواهید اینجا اجرا کنید، از بیرون محیطِ شماها برایش طراحى نشده باشد؛ با بعضى از توجیه‌هاى گوناگون. همین طور بقیه‌ى جاها. حالا اینجا بزرگترین است، اینجا مهمترین است، اما تهران باز هم مراکز دیگر دارد؛ مراکزى که می توان در آنها فضاى سبز درست کرد؛ می توان فضاى تنفسى براى تهران درست کرد؛ می توان ریه‌هاى تهران را تقویت کرد. حقیقتاً ریه‌هاى تهران ضعیف است.»

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص تصمیم‌گیری برای زمین‌های بلاتکلیف بوستان ولایت گفت :ما فضاهایی را در شهر تهران داریم که شهرداری هنوز درخصوص آنها طرح کاملی را ارائه نکرده ولی با پیگیری‌هایی که انجام شده برای این نقطه از شهر و چند نقطه دیگر برنامه ریزی‌هایی انجام شده که پس از تکمیل آن و ارائه به شورا درخصوص آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی درخصوص اینکه تاکید شده بود تمام زمین‌های آزاد شده پادگان قلعه‌مرغی تبدیل به فضای سبز شود، هم توضیح داد :‌ هرکاربری در این زمین‌ها باید در راستای بوستان و خدماتی است که باید به شهروندان ارائه شود. از امکاناتی که خانواده‌ها نیاز دارند تا فعالیت‌هایی که برای پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها نیاز است. برای بوستان ولایت طرحی کامل و کارشناسی تدوین شود که شهرداری نیز به دنبال این موضوع است اما تاکنون طرحی ارائه نشده است.

او درخصوص جلسه مشترکی که اعضای شورای شهر ادوار گذشته، مدیران شهری و ... درخصوص حفاظت از باغات تهران داشتند، گفت: موضوعات گوناگونی در این جلسه مطرح شد که روی یکی دو موضوع تاکید بیشتری شد از جمله بحث حق انتقال توسعه TDR که اعضای قدیم و جدید شورا بر روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و باید بر روی این موضوع بیشتر کار شود و تلاش کرد تا عملیاتی شود.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از محدودیت‌هایی که مدیریت شهری می‌خواهد برای حفاظت از باغات برای مالکان ایجاد کند با حق انتقال توسعه می‌تواند آن را جبران کند و آن قسمت‌هایی از شهر که دچار بن‌بستی شده با عملیاتی شدن این راهکار از بن‌بست خارج شود.

پیرهادی با اشاره به اینکه طرح جامع فضای سبز شهر تهران هنوز تدوین نشده است، گفت:‌ یکی از نقاط ضعفی که وجود دارد، نبود طرح جامع فضای سبز است که قرارداد تدوین آن توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران منعقد شده و اقدامات خوبی تا این لحظه انجام شده اما به سرانجام رسیدن این پروژه زمان‌بر است.»وی با تاکید بر اینکه حفظ باغات تهران به منفعت همه شهروندان تهرانی است، گفت:‌ «برای آن که طرحی جامع تهیه و تدوین شود از نقطه نظرات همه گروه‌ها استفاده می‌کنیم، ابتکاری که آقای چمران، یک حرکت خوب در این حوزه بود که امیدوارم با کمک همه کسانی که در این حوزه دغدغه دارند راهکاری همه جانبه تهیه و اجرایی شود.

پیرهادی با بیان اینکه آسیب‌شناسی وضعیت باغات تهران طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد که فضای سبز تهران دچار آسیب شده است‌، گفت: باغات تهران به دلایل مختلف طی این چند دهه دچار آسیب شده‌اند. برای حفظ باغات تهران باید اقداماتی انجام شود که همه بر روی این موضوع اتفاق نظر داریم اما اینکه چه تصمیمی گرفته شود اختلاف نظرهایی وجود دارد که امیدواریم با ادامه این جلسات به نقطه نظرات بیشتری برسیم. حق انتقال توسعه یکی از محورهای مهمی است که باید بر روی آن کار کنیم. همچنین یکسری از باغات ارزش اکولوژیک دارند. تعدادی از باغات قدیمی هستند که باید برای حفاظت از آنها چاره‌اندیشی شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد:‌ برخی زمین‌ها هیچ‌گونه درختی ندارد و هیچ قطع درختی هم توسط صاحبان آن صورت نگرفته که باید برای آنها تصمیم دیگری گرفته شود یعنی نمی‌شود برای زمینی که پر از درخت است و درختان آن ارزش اکولوژیک دارند با زمینی که تنها سند آن باغ است و هیچ درختی هم در آن از همان ابتدا کاشته نشده یک تصمیم گرفت.