به گزارش اکو ایران ،ناصر امانی در جلسه علنی شورای شهر تهران گزارشی از محله‌گردی‌اش از شهرک «رضویه» قرائت کرد و گفت: ما در محله رضویه با پدیده شگفتی رو به رو شدیم. حضور معتادان متجاهر به صورت سازمان‌دهی شده در یک منطقه مشخص به صورت جمعی با دیده‌بانی و نگهبانی و پرتاب سنگ و ترقه و حتی به گفته اهالی، تیراندازی به سمت کسانی که قصد نزدیک شدن به آنان را داشته باشند البته خودشان هر ساعتی که اراده کنند، در معابر و کوچه‌های محله برای جمع‌آوری پسماندهای خشک و سرقت المان‌های شهری و سرقت منازل و مغازه‌های مردم با هیچ محدودیتی مواجه نیستند.

 در این محله نیز مثل محله شهید هرندی مهم‌ترین موضوع و خواسته‌ مردم، امنیت است که این افراد از آنان سلب کرده‌اند و اهالی ساکن کوه‌سنگی و ارتفاعات مشرف بر محله می‌گویند که تنها بیرون آمدن از منازل به ویژه برای خانم‌ها و کودکان امکان ندارد و از سرقت و به یغما بردن وسایل همراه خانم‌ها توسط این مهمانان ناخوانده داستان‌های وحشتناکی را نقل می‌کردند.

وی با ابراز تأسف از اینکه حضور گرمخانه شهرداری در جنب محل تجمع این افراد آسیب‌دیده و آسیب‌زا عامل اصلی این تجمع تلقی می‌شود و مردم می‌گویند از صبح علی الطلوع این افراد با خارج شدن از گرمخانه که گاهی تعدادشان به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسد، در سطح محلات پخش می‌شوند و ضمن ایجاد ناامنی و سرقت، موجبات بدآموزی برای فرزندان و کودکان هم شده‌اند، می گوید: مردم به خاطر بدقولی و بی عملی مسوولینی که طی سال‌های گذشته از این محل بازدید کرده و به رغم قول حل این مشکل، کاری نکرده‌اند، به شدت بدبین و ناامید هستند و به بنده می‌گفتند وقتی نمایندگان مجلس که امروز وزیر هم شده اند (در همین دوره) آمدند و کاری نکردند، از شما که کاری برنخواهد آمد زیرا هیچ یک از شما حاضر نیستید با خانواده خود ۲۴ ساعت در این محله زندگی کنید؛ اما ما بیش از ۱۰ سال است که با این مشکل شبانه روز دست و پنجه نرم می‌کنیم و چون کارگر و بازنشسته و رزمنده عادی بازنشسته هستیم، هیچ کس به دادمان نمی‌رسد. ایجاد نقاط بی دفاع شهری با تملک املاک در مسیر طرح بزرگراه شهید رستگار مقدم از طرف شهرداری که هم اکنون توسط معتادین متجاهر و مهاجرین از کشور همسایه که در مرکز جمع آوری زباله و نخاله به تعداد ۲۰۰۰ نفر در این محله مشغول کار هستند، به عنوان خوابگاه یا کارگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

21b4e8cd-c840-43dd-bbaa-9aab390de35a

وی تاکید کرد: مراکز خرید و مبادله ضایعات زیادی در سطح محله فعال هستند که یکی از عوامل حضور معتادان و مهاجران غیرایرانی شده و به گفته اهالی خرید و فروش مواد مخدر هم انجام می‌شود. مردم از تردد ماشین‌های شاسی بلند به این ارتفاعات سخن می‌گویند که ما خودمان هم یک نمونه‌اش را همان روز دیدیم که یا برای فروش و یا خرید مواد مخدر با افراد مستقر در آن ارتفاع در تماس و مبادله هستند. شورایاران و معتمدان محله از مهاجرت و کوچ افراد شاخص از قبیل نخبگان، هنرمندان و برجستگان و هرکسی که توان مالی دارد از محله طی سنوات گذشته می‌گویند که به خاطر نگرانی از سرنوشت فرزندان خود به سایر نقاط شهر تهران کوچ کرده‌اند.

امانی با بیان اینکه تصور مردم و مدیران شهری این بود که با افتتاح بزرگراه شهید رستگارمقدم، نوید توسعه محلی و دیده‌شدن و حل مشکلاتشان را حس خواهند کرد، گفت: اما متاسفانه آورده این بزرگراه برای مردم این محله آلودگی صوتی، مشکلات زیست محیطی و بدون امکان دسترسی به این بزرگراه برای آنان بوده است. مردم می گویند ۱۲ سال گرد و خاک خوردیم، محل ساخت کارگاه این بزرگراه بودیم، اما پیوست اجتماعی این پروژه فرامنطقه و بزرگ یا تهیه نشده بود و یا اجرایی نشده است.

به گفته وی، تبعیض در صدور سند و مجوز تخریب و نوسازی املاک محله به نحوی که دو قطعه زمین همجوار، یک قطعه با مجوز ۵ طبقه ساخته شده و پلاک همجوار با ۵۰ سال قدمت همچنان فرسوده باقی مانده است، از دیگر مشکلات محله است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محله‌ای با ۵۰ هزار نفر جمعیت فقط یک شعبه بانک دارد،گفت: مدرسه در مقطع راهنمایی و متوسطه ندارد. درمانگاه کوچکی که از اول انقلاب ساخته شده پاسخگوی نیازهای فعلی با این جمعیت نیست و زمین نسبتا بزرگی که در جوار این درمانگاه برای توسعه آن گودبرداری شده و ستون های اولیه آن هم ساخته شده، سالهاست بلاتکلیف رها گردیده است. خیابان اصلی محله از بعدازظهر تا پاسی از شب توسط وانت‌بارهای فروشنده انواع و اقسام اجناس به صورت دوبله مسدود می‌شود و تردد حتی یک خودرو را هم سخت و دشوار می‌کند؛ درحالی که فضاهای باز زیادی در سطح محله وجود دارد که امکان تجمیع و ساماندهی این خودروها را فراهم می‌کند. درنهایت تنها مجموعه ورزشی که توسط شهرداری در دوره چهارم ساخته شده« البته در این محله در شهرداری دوره سوم و چهارم خدمات زیادی به مردم داده و واقعا مردم تقدیر کردند» اما متاسفانه همان تنها مجموعه ورزشی و سالنی که در دوره چهارم ساخته شده حالا به بهانه کرونا و بلاتکلیف بودن مدیریتش، رها شده است.

67f0b7e4-f3e6-49a9-befc-7f95888fb246

او در نهایت خواسته‌های مردم را در ۹ ردیف قرائت کرد و گفت: شهرداری تهران هرچه سریع‌تر گرمخانه خاوران را از این نقطه به بیرون از محدوده شهر منتقل کند. مردم خواهش می‌کردند که آن را به محله دیگر نبرید، دوباره همین مشکل را برای محله دیگر ایجاد می‌شود و  مسوولین ذی‌ربط در مورد جمع‌آوری و پاکسازی محله تجمع معتادان متجاهر از ارتفاعات مشرف به محله به سرعت اقدام کنند. مردم می‌گویند اینجا چند بار پاکسازی شده، اما دوباره برگشتند. این بار سازماندهی‌شده‌تر و با دیده‌بانی و با کنترل.

مهدی صباغ شهردار منطقه نیز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح ویژه برای محور خاوران داریم، گفت: خوشبختانه توانستیم ۱۲۰۰ معتاد متجاهر را جمع آوری کنیم و موافقت بهزیستی برای تغییر کاربری گرمخانه خاوران را دریافت کنیم که از یک هفته قبل این اتفاق افتاده و قرار است گرمخانه خاوران به کمپ ماده ۱۶ تبدیل شود.

وی در ادامه سخنانش پس از استماع گزارش امانی یکی از اعضای شورا در مورد وضعیت محله رضویه گفت: محله رضویه یکی از محلات محروم منطقه ۱۵ است که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده و بافت خراب و فرسوده ندارد و مردمش انقلابی و زحمتکش هستند اما وضعیت محله به گونه‌ای است که از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه ما در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که حل مشکلات رضویه باید در دستورکار قرار گیرد، گفت: محله کوه سنگی در رضویه محل پاتوق معتادان متجاهر بود و چون روی تپه و کوه قرار دارد دسترسی به آن سخت است اما با تلاش شبانه روزی در این مدت سعی کردیم که با ایجاد دسترسی‌های مختلف فضا را برای معتادان متجاهر ناامن کنیم.

وی با بیان اینکه توانستیم ۳۰۰ متر مربع بنای فرسوده که محل تجمع معتادان بود را تخریب کنیم، گفت: همچنین ۲۳۰۰ متر طول راه ایجاد کردیم اما دیدیم که معتادان با چیدن سنگ مانع حضور ماشین‌های پلیس در راه‌هایی که ایجاد کرده بودیم شدند که تصمیم گرفتیم با دستگاه‌های سنگین چند مسیر ایجاد کنیم تا فضا کاملا برای حضور معتادان متجاهر ناامن شود.

وی از شورای شهر خواست که اعتبار لازم برای تبدیل شدن کوه سنگی به پارک عمومی را فراهم کنند و اعتبارات لازم را در بودجه سال آینده ببینند و گفت: ۲۰۰ واحد صنفی غیر مجاز خرید ضایعات در دل محلات منطقه ۱۵ بود که با دستور دادستانی پلمب شدند.

مهدی اقراریان درهم تاکید کرد که اگر به‌دنبال حل مسائل این منطقه هستیم، یکی از معضلات حریم تهران است که باید به آن پرداخت. البته این را تذکر بدهم که موضوع حریم تنها موضوع منطقه پانزده نیست و منطقه بیست و دیگر مناطق تهران نیز درگیر این‌موضوع هستند.

اقراریان با بیان اینکه جنوب شهر تهران شاهد یک تغییر کاربری با ابزار شبه قانونی یا قانونی از جمله کمیسیون ماده نود و نه فرمانداری شده است افزود: در این شرایط ما چگونه باید صدایمان را به گوش آقایان برسانیم؟!

اقراریان اضافه کرد: راجع به حریم تهران ببینید چه اتفاقی افتاده؟ این استان تهران چه اندازه ظرفیت جمعیت دارد؟ ترافیکی که فیلم آن را در چند روز گذشته مردم منطقه پانزده برای من ارسال کرده‌اند، مردم گاهاً تا بیست دقیقه در کوچه‌ها در ترافیک می‌مانند و این باعث نزاع می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند! شما هر روز شاهد اضافه شدن پلاک‌های زیادی به شهر تهران هستید! کسی به ما پاسخ دهد تهران ظرفیت چند خودرو را دارد؟

e221682d-3640-4736-a337-cd43d6e6be82

زهراشمس احسان هم در تذکری گفت: طبق بررسی های کمیته اجتماعی ، شهردار منطقه با توجه به محدودیت های قانونی- حقوقی امکان انجام اقدامات ساماندهی، جمع آوری و پاکسازی را به تنهایی ندارد و ضرورت دارد دستگاه هایی چون دادستانی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، دانشگاه های علوم پزشکی در ساماندهی و ارتقا کیفیت زندگی در این محدوده ها، مشارکت داشته باشند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در محدوده کوه گچی بیش از 20 پلاک قرمز وجود دارد. مالکین این واحدهای مسکونی، بصورت غیررسمی و غیر متعارف اتاق هایی را جهت مصرف ساعتی و روزانه به معتادین اجاره می دهند که در جریان بازدید 17 آذر، به صورت سرزده بازدید از فضای داخل بخشی از پلاک های قرمز انجام و متاسفانه فضای اسفناکی در این پلاک ها مشاهده شد. با توجه به پیچیدگی مساله و ضرورت برنامه ریزی و اقدام با همکاری سایر دستگاه ها و بصورت مشترک مقرر شد طی جلسه با نمایندگان دادستان تهران، مشخصات پلاک های قرمز فعال در این محدوده ارائه و در گام بعدی، مساله پلمپ، صدور اخطاریه و جمع آوری معتادین متجاهر در قالب قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی تعریف شود. خوشبختانه طبق پیگیری هایی که داشتم طی یک ماه گذشته چهار جلسه در این خصوص برگزار و برنامه اقدام در حوزه محدوده کوه گچی به صورت مشترک تنظیم و تا پایان سال شاهد تعیین تکلیف پلاک های قرمز این محدوده که از دغدغه های جدی ساکنین و نمایندگان مردم تهران است، خواهیم بود.

شمس احسان گفت: در ارتباط با محدوده کوه سنگی لازم به ذکر است این محدوده از مراکز اصلی و فعال توزیع مواد مخدر در جنوب شرق تهران است. تعدادی معتاد متجاهر در محدوده کوه سنگی و تعداد زیادی معتاد متجاهر در فصول سرد سال به صورت روزانه به گرمخانه خاوران که در مجاورت شهرک رضویه است، در حال تردد هستند.

وی گفت: در تائید گلایه های به حق ساکنین این محدوده باید گفت، مجموعه مددسرای خاوران و محدوده کوه سنگی موجب تبدیل معابر و فضاهای عمومی شهرک رضویه به پاتوق فعال و روزانه تردد معتادین متجاهر شده است. در بازدید صورت گرفته سناریو های مختلف جهت ساماندهی این محدوده مطرح و مقرر شد جمع آوری و ساماندهی معتادین این محدوده در قالب طرح ویژه با همکاری سایر مجموعه های ذیربط انجام شود.

شمس احسان گفت: در حال حاضر تبدیل گرمخانه خاوران به مرکز ماده 16 ترک اعتیاد جهت پاکسازی، سم زدایی و بازپروری معتادین متجاهر در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر موضوع تعمیر و تجهیز، افزایش سرانه فضاهای بهداشتی وخدماتی این مجموعه توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال انجام است. همچنین مقرر شد شهردار منطقه در هم اندیشی با معاونین شهرسازی و معماری و خدمات شهری شهرداری تهران، موضوع افزایش نظارت اجتماعی در این محدوده را از طریق ارزیابی و امکان سنجی تبدیل محدوده کوه سنگی به فضای تفریحی-فراغتی و تعریف فعالیت های عمومی جهت بهره مندی شهروندان بررسی نماید. امیدواریم با همکاری مجموعه نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، دانشگاههای علوم پزشکی و سایر دستگاه های ذی صلاح و ذیربط، شاهد هم افزایی و کاهش مسائل و مشکلات ساکنین این محدوده در قالب یک برنامه ریزی زمانبندی شده باشیم.

مهدی چمران هم  پس از ارایه گزارش ناصر امانی در خصوص محله رضویه منطقه 15 و نیز سخنان مهدی اقراریان در خصوص حریم تهران گفت: موضوع حریم را در شورای دوره دوم مطرح کردیم، تهران مانند مشهد و زاهدان و سنندج بافت ها و  اقامتگاه های غیر قانونی ندارد اما به گونه ای دیگر دارد که آن حریم است یعنی در حریم شهر رسمی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ما برای  اینکه جلوی این کار گرفته بشود با بودجه شهرداری تهران برای این روستاها طرح هادی تهیه کردیم چرا که حتی این روستاها که در حدود 25 تا 26 روستا بودند طرح هادی نداشتند. گرچه با استقبالی هم از سوی مسئولین مواجه نشدیم اما می دانستیم اگر حریم تهران را رها کنیم  هر کدام از این روستاها شهری می شوند مانند اسلامشهر که بعدها تهران را می بلعند. در نهایت مسئولین روستاها  طرح های هادی را پذیرفتند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: بحث اساسی این است که اگر حریم را رها کنیم تهران ضربه بزرگی می خورد. این در حالی است که حریم تهران در طرح جامع تا نزدیکی های فرودگاه امام (ره) را شامل می شود اما در طرح وزارت کشور بعد از ری به پایان می رسد.

چمران افزود: این در حالی است که حریم عموما سه تا پنج برابر مساحت شهرها تعیین می شود البته نه بر طبق یک ضابطه از پیش تعیین شده اما عموما در همه شهرهای دنیا این قاعده رعایت می شود که متاسفانه این ضابطه در حریم تهران نادیده گرفته شده و حریم تهران بسیار کوچک شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات  تهران همین است که طرح جامع تصویب شده ، توسط وزارت کشور تا به حال اجرا نشده و نتیجه این می شود که از دل تهران چهاردانگه در می آید و می شود حریم اسلامشهر. 

چمران ادامه داد: این قبیل مسایل معضلاتی است که باید تلاش کنیم تا از مجاری شورای عالی شهر سازی و معماری و وزارت کشور حل شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرهایی که از حریم تهران جدا می شوند امروز وضعیت خوبی ندارند، گفت: به عنوان نمونه ما به مردم قیام دشت خدمت می دادیم و مردم هم راضی بودند اما به یکباره آمدند قیام دشت را جدا کردند و اکنون مردم از خدمات ارائه شده رضایت ندارند.  این در حالی است که قاعدتا باید از این جدا شدن ها راضی باشیم ولی از آن جهت که قبل از جدا شدن ها حریم قابل کنترل می شد به نفعمان بود. این قبیل معضلات نباید استمرار پیدا کند.

چمران در ادامه با اشاره به این موضوع که گسسته شدن خدمات سبب ایجاد معضلات در مناطق می شود، گفت: در گذشته در همین محدوده هرندی خدمات و اقدامات شایسته ای از سوی آقای امرودی ارایه می شد و همه وقت خود را برای این محله ها می گذاشتند به جاهای خوبی هم رسیده بودیم البته نمی گویم معضلات حل شده بود اما پیشرفت حاصل شده بود اما به یکباره این خدمات قطع  و موضوع در منطقه رها شد که معضلات با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد. لذا گسسته شدن خدمات خود به افزایش معضلات اجتماعی دامن می زند.

وی افزود: در همین موضوع جابجایی گرمخانه منطقه 15 که بارها از آنجا بازدید کرده ام و مردم به واقع حق دارند لذا باید سعی کنیم خدمات استمرار داشته باشد و ارایه خدمات با گسستگی همراه نباشد.