به گزارش اکو ایران؛ جعفر  شربیانی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از برگزاری جلسه هم‌اندیشی اصلاحیه پیشنهادی دستورالعمل ماده چهارده زمین شهری (پیوست سوم طرح جامع شهر تهران) خبر داده که با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست شورا، محمد سالاری، علی اعطا اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم شهر تهران، حمزه شکیب عضو شورای دوم و سوم شهر تهران، محمد حسین بوچانی رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و تنی چند از مدیران شهری برگزار شد،ه است. 

او گفته است که امروز با دو تجربه متفاوت برج‌باغ و خانه‌باغ در مواجهه با موضوع حفظ‌باغات در شهر تهران روبه رو هستیم.

او با بیان اینکه در این تجربیات متفاوت حقوق مالکان و صیانت از باغات تهران استیفا نمی‌شود، ادامه داد: در شورای ششم شهر تهران به این نتیجه رسیدیم باید تغییراتی در این قانون ایجاد شود تا دو مولفه حقوق مردم و حفظ باغات در آن رعایت شود.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: موضوع دیگری که در این جلسه هم‌اندیشی قابل بررسی است، موضوع تملک باغات توسط شهرداری تهران است. سوال این است که آیا شهرداری توان تملک باغات شهر تهران را دارد، یا خیر؟

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران یادآور شد: یکی دیگر از مباحثی که در شورای پنجم شهر تهران روی آن کار شد، حق انتقال توسعه در موضوع باغات است و این مساله در کنار چگونگی ساخت و ساز با حفظ وضعیت باغات موضوع دیگری است که باید بررسی شود.

شکیب

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران  شورای شهر دوم و سوم شهر تهران هم درخصوص جزئیات این جلسه به اکو ایران گفت: جلسه امروز که از سوی شورای شهر تهران برگزار شده بود، درخصوص حفظ و گسترش فضای سبز، سرانه‌های فضای سبز و به‌طور خاص در رابطه با حفظ باغات تهران بود. 

وی با اشاره به  این که زمانی تهران برای باغات گسترده‌ای که داشت به باغ‌شهر شهرت داشت، گفت: شمیرانات بزرگ و قسمت شمالی تهران باغ بود اما بر اثر گذشت زمان این باغات کم‌کم به محدوده‌های مسکونی خود شهر تبدیل می‌شوند.

شکیب ادامه داد: دو مصوبه درخصوص حفظ باغات وجود دارد؛ یکی مصوبه شورای دوم که در ۳۰ درصد باغات مجوز ساخت داده می‌شد و تراکم نیز در ارتفاع بود. این مصوبه در شورای سوم و چهارم ادامه داشت؛ اما در شورای پنجم این مصوبه لغو و محدودیت‌هایی مثل گذشته برای ساخت و ساز در باغات  ایجاد شد. شورای شهر تهران قصد داشت پیشنهاد تازه‌ای در این خصوص به شورای عالی شهرسازی و معماری بدهد و بازنگری در مصوبه جایگزین داشته باشد و پیشنهاد سومی را مطرح کند.

به گفته او، در این جلسه عنوان شد که باغات تهران به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ آنهایی که سند باغ دارند و آنهایی که برخی از آنها اصالتا باغ هستند اما برخی زمین‌های بایر هستند که به طور اسمی در سند باغ عنوان شده است و برخی که دارای سند مسکونی هستند اما فرد از قدیم به درختکاری علاقه‌مند بوده و در حال حاضر وضعیت درختان به گونه‌ای است که باغ تشخیص داده می‌شود.

شکیب افزود :‌براساس آماری که در این جلسه ارائه شد، از سال ٨۲ تا ۹۶ که مصوبه اولیه پابرجا بود، ۲٨۰ باغ از این مصوبه استفاده کردند که طی سال‌های 82 تا 86 تنها 6 تا 8 پلاک براساس این مصوبه پروانه گرفته‌اند، اما از سال 86 تا 96 به طور متوسط حدود 18 پلاک در سال از این مصوبه استفاده کرده‌اند.

وی یادآور شد: در بررسی انجام‌شده مشخص شد این مصوبه به طور دقیق اجرایی نشده است. شهرداران قدیم برخی از مناطق که در جلسه حضور داشتند اعلام می‌کردند که به جای 30 درصد، ابتدا 33 درصد، در گام بعدی 45 درصد و در نهایت 60 درصد مجوز ساخت صادر می‌شد و عملا به دلیل فضای زیرزمین، پارکینگ و گودبرداری‌ها باغات دچار مشکل می‌شد و عملا این مصوبه اجرایی نشد. از طرف دیگر هم عنوان شد اگر محدودیت‌ها جوابگو بود، اتفاقات قبل از سال 82 که مربوط به زمان شهرداری غلامحسین کرباسچی بود، باغات به آن صورت دچار نابودی نمی‌شد و از بین نمی‌رفت. 

شکیب گفت که این جلسه ابتدایی بود؛در این جلسات هدف این است که چه کار می‌شود کرد که به هدف حفظ و گسترش باغات که اصل این تصمیم‌گیری است برسیم،  این موضوع از نظر درآمدزایی دیده نمی‌شود و همه اتفاق نظر داشتند که هر تصمیمی باید منجر به حفظ باغات شهر تهران شود.