به گزارش اکو ایران ،محمد درویش کنشگر محیط زیست، پژوهشگر با انتشار تصاویری خبر داده است که در منتهی الیه شمالی باغ گیاهشناسی ملی ایران که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد قرار است ۲۲ برج ۲۷ طبقه ساخته شود درحالی که بهترین کاربری برای آن فضای سبز است تا چشم‌انداز و حیات بوم‌شناختی باغ آسیب نبیند.به گفته او تهرانی که هم‌اکنون هم آب ندارد و با دزدیدن آب کرج، طالقان، لار و آمل دارد زندگی می‌کند، چگونه ۲۲ برج ۲۷ طبقه جدید را می‌خواهید در آن بسازید؟

او در کانال تلگرامی اش هم در این رابطه نوشته است که هیچ باغ گیاهشناسی دیگری در جهان وجود ندارد که ادعا کند در قلمرویی بزرگ‌تر از باغ گیاهشناسی تهران مستقر شده است. عملیات احداث این باغ ایرانی در اراضی متعلق به اجداد شادروان اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط‌زیست در حدود پنجاه و پنج سال پیش آغاز شد و اینک در وسعتی معادل یکصد و چهل و پنج هکتار با بیش از چهار و هزار ششصد گونه گیاهی، صدها پرنده، سه آبشار و یازده دریاچه و برکه در غرب پایتخت می‌درخشد. سیزده سال پیش، وقتی که برای نخستین‌بار پس از آزادی اسکندر فیروز از زندان، ایشان را به دیدن باغ بردم، با شگفتی و تحسین فراوان گفت: درویش‌جان! این از معدود جاهایی است که می‌بینم نسبت به آنچه ما تحویل داده‌ایم، وضعیت بهتری پیدا کرده است، قدر این باغ ملی را باید بدانیم، خون دل‌های فراوانی برای حفظش خورده‌ایم. از نخستین حضورم در این باغ زیبا بیش از سی و چهار سال می‌گذرد. زیبا جم‌زادها، علی‌اکبر معصومی‌ها، شامخی‌ها، جلیلی‌ها، عصاره‌ها، مظفریان‌ها و بسیاری از گیاهشناسان و پژوهشگران نامدار وطن برای حفظ تاب‌آوری‌اش زحمت کشیده و می‌کشند. بسیاری از گیاه‌شناسان، اکولوژیست‌ها و حتی شخصیت‌های سیاسی کشورهای گوناگون جهان از این باغ بازدید کرده و آشکارا به تحسینش پرداخته‌اند. اغلب فرزانگان و شخصیت‌های نامدار وطن در این باغ نهالی را کاشته‌اند. یکی از بهترین و زیباترین مدارس طبیعت ایران تا قبل از کینه عیسی کلانتری در این باغ فعالیت داشت و هنوز هم آن کودکان و خانواده‌های آنها با اشک و آه از آن دوران طلایی یاد می‌کنند. بیش از دو میلیون‌نفر از ایرانیان در طول یک‌دهه اخیر از این باغ زیبا بازدید کرده و چشم‌اندازهای هوش‌ربایش، بدل به خاطره‌هایی شیرین برای بسیاری از عروس و دامادهای تهرانی است.

او پس از توصیف ویژگی‌های این باغ هشدار داده است که اجازه ندهیم بیش از این، حریم باغ متاثر از طاعون برج‌سازی مورد تجاوز قرار گیرد. نیمی از چاه‌های تامین‌کننده آب باغ هم‌اکنون خشک‌شده و آن نیم دیگر مجبور به کف‌شکنی در اعماق بیش از دویست و بیست‌متر شده! درحالیکه زمانی این چاه‌ها در عمق هشتادمتری به آب می‌رسید. در پهنه منطقه بیست و دو تهران، سطح آب زیرزمینی بیش از هفده‌متر در طول یک دهه اخیر کاهش یافته، آقای زاکانی! لطفاً اجازه ندهید تا بحران بیش از این گسترش یافته و یکی از ارزشمندترین مولفه‌های وقار ایرانیان قربانی سودای برج‌های چند صد میلیاردتومانی برای از ما بهتران شود.

102

مهدی عباسی در گفتگو با اکو ایران درخصوص ساخت و سازهای اطراف باغ گیاه شناسی می‌گوید: شهرداری تهران در سال‌های گذشته توافقی با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها در خصوص تعیین تکلیف وضعیت املاک شان داشته است.

وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و مطابق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برخی ازسازندگان برای تمدید پروانه‌هایشان و صدور پروانه جدید دچار مشکل شدند در سال ۹۹ شورامصوبه ای داشت که در آن کمیته‌ای را مشخص کرده بود که نهادها، ارگان‌ها ویا اشخاصی که با شهرداری توافقی در گذشته داشتند وضعیت ملکشان تعیین وضعیت بشود. شهرداری تهران یک سری از این املاک را تعیین وضعیت کرد. در حال حاضر زمان آن مصوبه به اتمام رسیده است و شهرداری باید لایحه بیاورد و مجدداً آن تمدید کند تا این پرونده‌ها در آن کمیته‌ای که در آن مصوبه مقرر شده مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی با اشاره به ساخت و سازی که قرار است در بخش شمالی باغ گیاه شناسی انجام شود گفت: این قطعه زمین در مساحتی حدود ۴۷۶ هزار مترمربع متعلق به تعاونی مسکن ارتش برایش پروانه ساختمانی صادر شده اما پروانه به صورت دستی بوده؛ یعنی پروانه سیستمی صادر نشده است.

وی ادامه داد: با وجود آن که در سال ۹۱ پروانه‌ها به صورت سیستمی صادر می‌شد؛ اما پروانه‌ای که برای این زمین صادر شده سیستمی نبود. یک تعداد از قطعات و برج‌ها در بالاتر از این قطعه‌ای که بلافصل است ساخته شده، که حدود ۹۲ برج است.

تعدادی از این برج‌ها هم ساخته نشدند و در این زمین بلافصل با گیاه‌شناسی از سال ۹۶ گودبرداری‌شان انجام شده است؛ اما تا کنون ساخته نشده اما به نظر می‌آید ساخت وسازها از سر گرفته شود اما این که پروانه آن اعتبار دارد؟ نه، پروانه‌شان اعتبار ندارد. باید بروند در آن کمیته تعیین تکلیف شوند که این هم انجام نشده است و به نظر می‌رسد یک موضوع بحرانی‌ای پیش آمده است.

وی ادامه داد: اما اینکه ما توقع داشته باشیم که ساخت و ساز در حیطه بلافصله باغ گیاه‌شناسی نشود، براساس طرح تفصیلی این زمین در پهنه مسکونی قرار دارد و ساخت وسازی که می‌شود منطبق با پهنه است و مشکل ندارد. اما اینکه آیا تعداد طبقات باید مطابق آن پروانه قبل ساخته شود، تمامی این موارد را شهرداری باید در آن کمیته تعیین تکلیف کند.

عباسی درخصوص این که مشابه این پرونده در منطقه ۲۲ وجود دارد یا خیر هم توضیح داد: تنها این ملک نیست. املاک بسیاری هستند که باید تعیین وضعیت شوند. یعنی بعضی‌هایشان آمدند تعداد طبقات زیادی گرفتند که آن توافق نه در چارچوب طرح تفصیلی بوده و نه در چارچوب طرح تفصیلی قبل از سال ۹۱ بوده و این تضادها را باید آن کمیته حل کند و به توافق برسد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کردتا زمانی که این ملک در این کمیته تعیین تکلیف نشود مجوز ساخت و ساز ندارد اما تعاونی ارتش هم حق و حقوقی دارد و باید وضعیت آن مشخص شود.