به گزارش اکو ایران،«129مکان همانندپلاسکودرتهران وجود داردکه اگراتفاقی درآن رخ دهد قابل جمع کردن نیست.»این را سخنان حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفته و تاکید کرده است که در تهران حدود چهار هزار و ۴۷۰ هکتار بافت ناایمن داریم، این بافت حدود هفت درصد مساحت شهر تهران را تشکیل داده و حدود ۲۰ درصد جمعیت پایتخت در این بافت ساکن هستند.

ممکن است هرکدام از ما هرروز دریکی از مکان‌های پرخطر رفت‌وآمد کنیم وندانیم که هرلحظه خطری بزرگ در کمین ماست . در لیست مکان‌های پرخطر تهران از مجتمع‌های تجاری نام‌آشنا به چشم می‌خورد تا سینما و بیمارستان و دانشگاه .129 ساختمان که می‌توانند هرلحظه در اثر یک خطای ساده مانند پلاسکو یا کلینیک سینا اطهر آتش بگیرند و یک حادثه بزرگ دیگر را در تاریخ این شهر به ثبت برسانند .

502

در دوره مدیریت شهری گذشته قرار بود سامانه‌ای برای معرفی و پایش ساختمان‌های ناایمن تهران راه‌اندازی شود، سایتی که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بعدها اعلام کرد که راه‌اندازی آن منتفی شده است و سازمان آتش‌نشانی جزییات این ساختمان‌ها  را در سامانه‌های خود دارد و این سامانه‌ها را در اختیار دستگاه‌های مسئول، حتی دستگاه‌های مسئول خارج از حوزه شهرداری که می‌توانند در خصوص ایمنی ساختمان‌ها نقشی داشته باشند قرار می‌دهد.

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم به‌تازگی از شناسایی  ۱۰۰۰ برج ناایمن در تهران که ۱۷۰ مورد آن خطرناک و در محدوده گسل‌هاست خبر داده و  ۳۳ هزارتا ساختمان ناایمن را آتش‌نشانی شناسایی کرده که ۲۰۰ مورد آن بسیار خطرناک است.

501

 این هفته مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران آماری از ساختمان‌های پرخطر تهران داده و گفته است که  یکی از موضوعاتی که در تهران حائز اهمیت است وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر است که از پلاسکو خطرناک‌تر و بحران‌آفرین‌تر هستند. اگر امروز به این ۱۲۹ ساختمان توجه نکنیم یک حادثه و یک بحران دیگر به وقوع خواهد پیوست و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.اگرچه شهرداری تهران متولی این موضوع نیست اما واقعیت این است که در تهران ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر، ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و ۲۳ هزار و ۱۸۹ ساختمان میان خطر وجود دارد.

وی تأکید کرد: اگر تمامی دستگاه‌ها برای این موضوع، فکر نکنند شاهد صدمات جبران‌ناپذیر خواهیم بود.

مهدی عباسی هم در این رابطه گفت که : شهرداری تهران می‌بایست برای ایمن‌سازی 129 ساختمان پرخطر در قالب یک برنامه عملیاتی و گام‌به‌گام و زمان‌بندی‌شده اقدام کند که بر اساس آن شهرداران مناطق موظف شوند با همکاری مالکین و صنوفی که در آنجا فعالیت می‌کنند نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنند.

عباسی افزود: هفته گذشته بازار گل شهید محلاتی دچار حادثه شد که تلفات جانی را به بار آورد درحالی‌که این ساختمان نیز جز ساختمان‌های پرخطر بود بنابراین مفروض است در روزهای پیش رو این احتمال وجود دارد این 129 ساختمان نیز دچار حادثه شوند. ایمن‌سازی در ساختمان‌های پرخطر به‌صورت 100 درصد محقق نخواهد شد اما بخشی از نیازهای اولیه باید در این ساختمان‌ها رعایت شود.

503

بررسی لیست 129 ساختمان پرخطر نشان می دهد که منطقه 12 رکورد بیشترین ساختمان پرخطر را دارد ،مناطق 18 و 2 و یک در رتبه‌های بعدی قرار دارند . در لیست 129 تایی منطقه 10 هیچ سهمی ندارد .  

39 پاساژ و سرای تجاری ،25 مجتمع اداری و تجاری ،18 سازمان دولتی و خصوصی ، 8 بیمارستان ،3 دانشگاه و یک پارک بزرگ تفریحی به چشم می‌خورد .