به گزارش اکو ایران ،ساختمان پلاسکو نمادی از ساختمان های نا ایمن است اما درتهران ساختمان های بلندی که از پلاسکو هم نا ایمن تر هستند وجود دارد که می تواند حادثه بزرگ دیگری را در حافظه این شهر ثبت کنند .

امروزمهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  در نشست هم اندیشی روز ایمنی در برابر زلزله گفته است که  ما به اندازه کافی از حوادث مختلف درس آموخته‌ایم و دیگر نباید از حادثه‌ها درس بگیریم. بلکه باید اقدامات عملی انجام دهیم. ما به عنوان یک نیروی عملیاتی در آتش نشانی این موضوع را لغو کردیم که همواره میزان مخاطرات و توان پاسخگویی ما نسبت عکس دارد و بهترین تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌ها نیز گاهی نمی‌تواند اثربخشی داشته باشد. به عنوان مثال در همین بازار گل، آتش نشانی مشکلی در رسیدن و انجام عملیات نداشت، حادثه هم چندان طول نکشید اما آن جان‌های عزیز در یک لحظه بر اثر آن حادثه از دست رفت. مواردی از این دست زیاد است که نشان می‌دهد ما باید در حوزه پیشگیری فعالیت بیشتری داشته باشیم.

به گفته او  حدود ۲۰۰۰ برج در شهر تهران داریم یا اگر بخواهیم با فرمولی دیگر و بر حسب ثبت طبقات محاسبه کنیم ما حدود ۱۰۰۰ برج در تهران داریم که اگر اقدامات پیشگیرانه آتش نشانی نبود ما روزانه شاهد آتش سوزی‌های سختی در این برج‌ها بودیم. در حال حاضر بین ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ ساختمان پرخطر از نظر آتش سوزی در تهران وجود دارد.

مهدی پیرهادی  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم  در جلسه امروز شورای شهر تهران هم آماری از ساختمان های پرخطر تهران دادو گفت : یکی از موضوعاتی که در تهران حائز اهمیت است وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر است که از پلاسکو خطرناک‌تر و بحران آفرین تر هستند. اگر امروز به این ۱۲۹ ساختمان توجه نکنیم یک حادثه و یک بحران دیگر به وقوع خواهد پیوست و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

پیرهادی با بیان اینکه امروز باید به این موضوع فکر کنیم و فردا دیر خواهد بود، گفت: اگرچه شهرداری تهران متولی این موضوع نیست اما واقعیت این است که در تهران ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر، ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و ۲۳ هزار و ۱۸۹ ساختمان میان خطر وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر تمامی دستگاه‌ها برای این موضوع، فکر نکنند شاهد صدمات جبران‌ناپذیر خواهیم بود.

مهدی عباسی هم دراین رابطه گفت که : شهرداری تهران می بایست برای ایمن سازی 129 ساختمان پر خطر در قالب یک برنامه عملیاتی و گام به گام و زمان بندی شده اقدام کند که بر اساس آن شهرداران مناطق موظف شوند با همکاری مالکین و صنوفی که در آنجا فعالیت می کنند نسبت به ایمن سازی ساختمان ها اقدام کنند.

عباسی افزود: هفته گذشته بازار گل شهید محلاتی دچار حادثه شد که تلفات جانی را به بار اورد در حالی که این ساختمان نیز جز ساختمان های پر خطر بود بنابراین مفروض است در روزهای پیش رو این احتمال وجود دارد این 129 ساختمان نیز دچار حادثه شوند.

وی افزود: ایمن سازی در ساختمان های پر خطر به صورت 100 درصد محقق نخواهد شد اما بخشی از نیازهای اولیه باید در این ساختمان ها رعایت شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه می باسیت رعایت ایمنی شهروندان در اولویت قرار گیرد، افزود: هر آنچیزی که نسبت به حفاظت از جان انسان ها در شهر به ویژه در ماموریت هایی که متولی آن شهرداری است و توسط پیمانکاران و عوامل شهری رخ می دهد می بایست در قالب دستور العملی اجرایی شود.

عباسی گفت: در حال حاضر پیمانکاران مسئولیت نگهداری از فضاهای عمومی را در اختیار دارند اگر در جایی بی دقتی شود یا روشنایی دچار ایرادی باشد فردی که در آنجا قرار دارد با دست زدن به اشیا فلزی دچار برق گرفتگی می شود به عنوان مثال در ایستگاه های اتوبوس در مناطق اگر بی دقتی شود اتفاقات ناگواری پیش می آید همچنان که در چند سال گذشته در منطقه 3 شاهد بودیم بی دقتی در نگهداری ایستگاه اتوبوس سبب شده بود قسمتی از سیم با ایستگاه اتصال پیدا کند و متاسفانه یک نوجوان 13 ساله جان خود را از دست داد.

وی افزود: بنابراین شهرداری می بایست مسئله ایمنی و جان شهروندان را در اولویت خود قرار دهد و کنترل و استاندارد های روزمره را به وضعیت مطلوب برساند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به تذکری که از سوی این دو عضو شورای شهر درباره وجود 129 ساختمان بسیار پرخطر در تهران مطرح شد و تاکید بر اینکه خطر این ساختمان ها از پلاسکو هم بیشتر است، گفت: ساختمان بازسازی شده پلاسکو که در حال تحویل است، هنوز از نظر ایمنی تائید نشده است.

وی افزود: سازمان آتش نشانی باید این ایمنی را تائید کنند و پیش از تایید نهایی نباید واحدهای تجاری در آن مستقر شوند.