به گزارش اکو ایران ،هشدارهای شورای شهر تهران در خصوص لایحه بودجه 1401 و سهم شهرداری ها به سرانجامی روشنی نرسید . نه حضور شهردار تهران درجلسات بررسی لایحه بودجه در هیات دولت نه دیدار شهردار و رییس شورای شهر با رییس سازمان برنامه و بودجه سبب نشد که شهرداری ها سهم بیشتری از حمایت های دولتی ببرند .

مهدی چمران که از شهردار تهران خواسته بود برای برگشت حقوق تهران در هیات دولت یقه بگیرد امروز اعلام کرد که با این بودجه دو واگن قطار هم نمی توان خرید . این درحالی است که مدافعان شهردار شدن زاکانی معتقد بودند حضور او در شهرداری می تواند ظرفیت سه قوه را پای کار مکشلات تهران بیاورد .اما لایحه بودجه 1401 نشان داد که دغدغه دولت با چالش های مهم اقتصادی چندان شهرداری ها نیستند .

امروز اعضای شورای شهر تهران پس از دو ساعت جلسه هم اندیشی به صحن شورای شهر آمدند .جلسه ای بدون حضور شهردار تهران . مدتی است که از شهردار تهران برای حضور در جلسات هم اندیشی دعوت نمی شود اما در جلسه هم اندیشی این هفته قرار شد از زاکانی بعد از مدت ها دعوت شود که به جلسه هم اندیشی بیاید و درخصوص عملکردش در این چند ماهه توضیح دهد . از انتصابات گرفته تا وعده های بزرگی که درجلسات قرار خدمت می دهد .

شنیده ها از راهروی شورای شهر حکایت از این دارد که در این جلسه پرویز سروری درحمایت شهردار سخن می گوید و این که تنها سه ما از حضور او گذشته است . اما اعضا از تعامل شهردار با شورا و عملکرد او درحوزه های مختلف ناراضی هستند . حتی گفته می شود بحث تذکرتندتری به زاکانی هم از سوی برخی پیشنهاد شده است .

مهدی چمران برخلاف محسن هاشمی تاکید دارد که موضوعات جلسات هم اندیشی نباید رسانه ای شود . او معمولا در پاسخ رسانه ها می گوید اگر می خواستند موضوعات را رسانه ای کنند که در صحن آن را مطرح می کردند . اما او گفتگویی که قبل از آغاز صحن شورا دارد به رسانه درخصوص لایحه بودجه 1401 می گوید این که  بودجه خوبی نیست که به مجلس ارسال شده و حتی از سال ۱۴۰۰ نیز پایین تر است انتظار ما این بود که با توجه به جلساتی که در برنامه و بودجه داشتیم و همچنین جلسات در دولت که نمونه ها را اعلام کردیم بودجه بهتری تصویب می شد، قطعا با این ارقام شاید تنها بتوان ۵۰ متر تونل مترو ساخت و اگر همه را بدهند دو رام قطار مترو خریداری کرد.

وی افزود: بی تردید با ۵۰ میلیارد تومان کاری نمی توان کرد و باید اصلاح  اساسی انجام شود که البته این کار در مجلس بسیار سخت است اما اگر می خواهند کار اساسی در تهران صورت گیرد باید این اصلاح صورت بپذیرد وگرنه همین آش است و همین کاسه.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هم در تذکری به  گفت: تهران سال‌های طولانی است که از مشکل آلودگی هوا به شدت رنج می‌برد و سلامت و کیفیت زندگی مردم شهر به سبب تولید آلاینده‌های بسیار زیاد در خطر است و همیشه از طریق دستگاه‌های مسئول و سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و سایر نهادها در این مورد تذکر داده شده است. اگر در بودجه‌های سالانه به موضوع آلودگی هوا توجه جدی نشود، می‌توان این خطر را استمرار و انباشت آلودگی‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد و شرایط پر خطر و بی‌کیفیت‌تر زندگی مردم را از همین الان پیش‌بینی کرد.

او ادامه داد : سامانه‌های حمل و نقل عمومی، واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهر تهران به شدت فرسوده هستند و این ناوگان قادر به خدمات‌دهی مناسب به شهر تهران و شهروندان نیست و وقتی بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم شد این نگرانی‌ها به شدت افزایش پیدا کرد و بر خلاف تصورات اینکه دولت محترم به مساله آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی تهران و زیر ساخت‌های این کلانشهر توجه جدی خواهد کرد اما اعداد و ارقام بسیار نگران کننده است.برای تکمیل خطوط اولویت‌دار مترو تهران تنها 57.2میلیارد تومان تخصیص داده شده است و اگر هزینه ساخت یک کیلومتر مترو شامل تونل، ایستگاه، واگن و تجهیزات بخواهیم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم در واقع برای احداث و تکمیل خطوط اولویت دار مترو تهران برای ۴۶ متر بودجه اختصاص داده شده است.

به گفته تشکری  برای تامین تجهیزات واگن‌ها ۴۴.۵ میلیارد تومان برای کل کشور در نظر گرفته شده است که اگر هر مترو را مورد بازسازی را سه میلیارد تومان که حداقل هزینه است در نظر بگیریم برای کمتر از ۱۵ واگن برای کل کشور بودجه در نظر گرفته شده است و این در حالی است که حدود ۹۰۰ واگن مترو تهران نیاز به اورهال و بازسازی دارند.

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این تذکر با اشاره به نامه نگاری‌هایی که با کمیسیون‌های مختلف مجلس برای اصلاح بودجه 1401 در حوزه حمایت‌های شهرداری تهران انجام داده است، گفت: از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم با توجه به ارتباط نزدیکی که مجلس دارند درخصوص اصلاح بودجه تلاش کنند اگر این اصلاحات رخ ندهد فاجعه رخ خواهد داد و نباید انتظاری از تهران سال آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: به جای جبران از بودجه شهرداری‌ها نسبت به سال گذشته هم کاسته شده است. اعتباراتی که هنوز داده نشده این خبر خوبی برای تهران نیست. تهران برای نجات از ترافیک و آلودگی هوا نیاز به تقویت حمل و نقل عمومی دارد و از آقای قالیباف که خودشان از نزدیک با این مشکلات آشنا هستند می‌خواهم که به حق مردم شهر تهران و سایر شهرداری‌ها توجه کنند.

لطف الله فروزنده هم  در این جلسه در مورد رایزنی با دولت در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: وقتی بحث بودجه مطرح شد ما تبصره‌های پیشنهادی‌مان را با هماهنگی کمیسیون بودجه شورا آماده کردیم و برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده و حتی زاکانی در دولت گام به گام از تبصره‌ها دفاع کرد و رئیس جمهور و معاون اول تاکید داشتند که این تبصره‌ها در بودجه دیده شود.

وی با بیان این که در سازمان برنامه و بودجه نیز جلسه‌ای با حضور چمران برگزار شد و قول‌ها داده شد، تصریح کرد: اما در عمل ۵۰ درصد خواسته‌های ما در لایحه آمد و ۵۰ درصد حذف شد. البته لایحه از دولت عبور کرده و همه ما باید در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کنیم.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با بیان این‌که دولت کم‌لطفی کرده چرا که رئیس جمهور و هم معاون اول در مورد تبصره‌های شهرداری تاکید داشتند و حتی میرکاظمی در این خصوص تاکید دارد، گفت: خود من صورت جلسه را نوشتم اما نمی‌دانم به چه دلیل در آخرین دقایق ارسال لایحه به مجلس شورای اسلامی برخی تبصره‌ها حذف شد.