به گزارش اکوایران :‌ اززمانی که گفته شد دولت برخلاف وعده هایش درخصوص حمایت حداکثری از شهرداری تهران در بودجه سال 1401 سهم ردیف های حمایتی را کاهش داده تا زمانی که از لایحه بودجه سال آینده رونمایی شد ،مدیران شهری از روند مثبت و رضایت بخش مذاکرات برای بازگشت این ردیف ها به لایحه بودجه خبر می دادندو اعضای شورای شهر هم می گفتند با توجه به چالش های تهران انتظارشان بیش از اعتبارات گذشته است . اما به نظر می آید با وجود آن که نه مدیران شهرداری و نه برخی از اعضای شورای شهر تهران چندان تمایلی به اعلام موفقیت آمیز نبودن این مذاکرات ندارند بررسی لایحه بودجه نشان می دهد چانه زنی های مدیران شهری چندان رضایت بخش نبوده است . مهدی چمران به اکو ایران می گوید که هنوز لایحه بودجه را نخوانده است اما اگر انتظارات برآورده نشود از طریق مجلس آن را پیگیری می کند .

اما ناصرامانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به دیدار شهردار تهران و مهدی چمران با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی؛ اشاره می کند که نتیجه این جلسه را موفقیت آمیز توصیف کرده بودند و به اکو ایران می گوید :‌ما هم نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاده آیا در لایحه دولت بالاخره آن ردیف‌هایی که سال‌های گذشته دوباره تکرار شده یا نه. اگر تکرار نشده باشد، معلوم است موفقیت‌آمیز نبوده و آن قولی که آقای رئیس‌جمهور داده بود و وعده ای که شهردار به ما داد و برنامه‌هایش را که من حمایت دولت را پشت‌سر مدیریت شهری می‌آورم، عملا محقق نخواهد شد.

او ادامه می دهد :‌اگر این حمایت  نباشد، بسیاری از برنامه‌های شهرداری مخصوصا در حوزه حمل و نقل عمومی دوباره متاسفانه با چالش جدی مواجه می‌شود. ما اطلاعاتی داریم که وضعیت ناوگان ما در حوزه اتوبوسرانی و مترو وضعیت ناهنجاری دارد و ما بسیاری ازقطعات موردنیاز هم مترو و هم اتوبوس از طریق باز کردن از سایر دستگاه‌هایی که در پارکینگ متوقف شده دارد تامین می کنیم. این تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ اگردولت حمایت نکند مشخص نیست باچه بحرانی رو به رو شویم .  

امانی تاکید می کند :‌ آمدن این ردیف ها به تنهایی هم کافی نیست. محقق شدنش مهم تر است؛ یعنی حتی اگر  یک مبلغ اندکی هم پیش‌بینی کنند و آن را اختصاص  دهند ،بهتر است تا مبلغ بزرگی را در حمایت حمل‌و‌نقل در بودجه سال آینده ببینند ولی در عمل به ما چیزی ندهند! زیرا  دردی را از شهر  دوا نمی‌کند .

محمد آخوندی یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم  درخصوص کاهش سهم شهرداری‌ها از لایحه بودجه 1401 کشور با وجود تلاش‌های شورا و شهردار تهران می گوید:‌ من هنوز لایحه بودجه را مطالعه نکرده‌ام اما به طور کلی دولت باید به شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های کلانشهرها و به‌ویژه تهران توجه داشته باشد.

او با اشاره به مشکلات و چالش‌های شهر تهران می گوید :‌مدیریت شهری تهران مطالباتی دارد که باید در ایام بررسی و تصویب بودجه باید تلاش کنیم به این نیازها از جمله مشکلات ترافیک و آلودگی هوا رسیدگی شود. مسئولان دولتی، خود هم در همین تهران با این مشکلات روبه‌رو هستند و بنابراین باید برای حل آن کمک کنند.

آخوندی با بیان اینکه اگر همه انتظارات شهرداری‌ها در لایحه بودجه 1401 محقق نشد، گام بعدی توجه نمایندگان مجلس است، تاکید می کند :‌نمایندگان مجلس هم نماینده‌ همین مردم هستند و آنها هم باید این مشکلات را پیگیری کنند. من فکر می‌کنم قدم بعدی رایزنی‌‌هایی است که باید با مجلس انجام دهیم که آنها بتوانند بیشتر به حقوق شهرداری‌ها توجه کنند و تغییرات لازم را پیشنهاد بدهند.

این عضو شورای شهر  با اشاره به اینکه شرایط شهرهای کوچک و کلان‌شهرها متفاوت است و کسانی که بودجه را تدوین می‌کنند باید شرایط متفاوت کلان‌شهرها به ویژه تهران را در نظر داشته باشند، می گوید :وضعیت ترافیک، آلودگی هوا، ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و... که هم دولت و مجلس باید توجهی ویژه‌ای به آن داشته باشند.

سال هاست که در فصل  پارلمان محلی درخصوص وضعیت بحرانی ناوگان حمل و نقل هشدار می دهد خواستار حمایت های بیشتر دولت در بودجه ملی می شود که  دولت انتظارات آنها را برآورده نمی کند .