به گزارش اکو ایران ،سال هاست که درباره تکمیل ظرفیت بهشت زهرای تهران هشدار داده شده و گفته می شود چند سال دیگر تهران  ظرفیت جدیدی برای تدفین در این آرامستان وجود نخواهد داشت، مدت هاست که مدیران شهری به دنبال مکان یابی برای گورستان جدید پایتخت هستند.در دوره گذشته مدیریت شهری این مطالعات تکمیل و برخی نقاط نیز به عنوان مکان های مناسب برای ایجاد گورستان جدید پایتخت پیشنهاد شد اما به نطر می رسد مدیران جدید شهر به دنبال مطالعات تازه ویا تکمیل مطالعات گذشته هستند .

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به تازگی گفته است که  که هنوز گزارش دقیقی از سوی شهرداری تهران درباره توسعه بهشت زهرا به شورا ارسال نشده است. او گفته که متاسفانه عقب افتادگی‌هایی در بهشت زهرا داشته و داریم. برای مثال مراجعه کنندگان به بهشت زهرا در بخش عروجیان برای انجام امور غسل و کفن، ساعت‌ها معطل می‌شوند و با توجه به شرایط بیماری و فشردگی کارها این انتظار طولانی‌تر هم شده است در حالی که مجموعه عروجیان بدون آنکه نیاز به فضای جدیدی داشته باشد به امکان توسعه نیاز دارد.شاهد نگهداشت مناسبی در شان مجموعه بهشت زهرا نیستیم و یکی از مواردی که ما در سال دوم شورای شهر تهران دنبال می‌کنیم برطرف شدن کاستی‌هایی است که در این مجموعه وجود دارد. باید در این دوره از مدیریت شهری به این حوزه توجه ویژه‌ای شود تا رضایت‌مندی بیشتر مردم را شاهد باشیم.

پیرهادی به طرح توسعه بهشت زهرا تهران هم اشاره کرده و گفته است که هنوز گزارش دقیقی از سوی شهرداری تهران درخصوص توسعه بهشت زهرا به شورا ارسال نشده و نیازمند است بررسی‌های لازم در این رابطه انجام شود تا بعد از مطالعات و کار کارشناسی اقدامات لازم صورت بگیرد.

چند ماه پیش بود که جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد : بهشت زهرا توسعه پیدا نمی کند و ما مکان جدیدی را برای ساخت گورستان در نظر میگیریم.

به گفته بهرامی مطالعاتی برای مکان جدید صورت گرفته و چند نقطه برای  این کار در نظر گرفته شده  اما هنوز تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است و قطعاً تا سال آینده در خصوص گورستان جدید تهران تعیین تکلیف صورت می گیرد اما تاکید می‌کنم که بنا نداریم گورستان فعلی(بهشت زهرا) را توسعه دهیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم درخصوص توسعه بهشت زهرا گفته بود  مأموریت شهرداری تهران در حوزه توسعه آرامستان بهشت زهرا(س) دوری از تمرکز زدایی است و شناسایی دارایی ها و ظرفیت های موجود در شرق و غرب تهران برای ایجاد آرامستان در دستور کار قرار گرفته شده است.

بهشت زهرا در 25 تیر 1349 افتتاح شد و 52 سال از عمر خود را سپری می‎کند. در آن زمان بهشت زهرا برای 30 سال پیش‎بینی شده بود اما در سال 1378 یعنی دو سال زودتر از موعد مقرر پر شد و دوبار توسعه پیدا کرد. ابتدا در سال ۱۳۷۸ و یکبار هم در ۱۳۸۸ . درحالی که چند نقطه برای ایجاد گورستان جدید تهران اعلام شده بود به نظر می رسد مدیران کنونی شهر تهران هنوز تصمیم نهایی در این رابطه نگرفته اند .

Annotation+2021-07-27+191813