به گزارش اکو ایران ،درست در آخرین روزنمایشگاه عطر سیب که اختصاص به کمک های شهرداری تهران به هیات های عزاداری دارد ، لایحه درخواست مجوز هزینه کرد در این نمایشگاه به شورای شهر تهران ارسال شد . در این لایحه شهرداری درخواست 30 میلیارد تومان اعتبار برای این نمایشگاه کرده بود. همچنین لایحه مجوز هزینه کرد شهرداری برای مراسم اربعین نیز در جلسه شورای شهر تهران بررسی شد که در این لایحه نیز 30 میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری برای این مراسم پیش بینی شده است . لایحه ای که با لوایح دوره مدیریت شهری پنجم که تاکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی و خیرین داشت متفاوت است .

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر پنجم درخصوص نحوه هزینه‌کرد مدیریت پنجم شهر تهران در حوزه‌ی مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: در سال‌های قبل از آغاز به کار شورای شهر پنجم شاهد مشارکت جدی شهرداری تهران در مراسم مربوط به اربعین در کشور عراق بودیم. از شخص شهردار تا چند تن از معاونان آن درگیر این حوزه بودند و شهرداران مناطق نیز در مرزهای جنوبی کشور مانند شلمچه، قصر شیرین، مهران و غیره حضور داشتند و هر کدام از مرزها حوزه‌ی عمل یکی از شهرداران مناطق تهران بود. تعداد زیادی از کارکنان شهرداری در این زمان به کربلا و نجف می‌رفتند و عملا تعداد زیادی از نیروهای شهرداری درگیر این مراسم بودند. در عین حال رد مالی از این رویداد در محاسبات و حسابرسی‌های گزارش‌های مالی شهرداری دیده نمی‌شد و آمارهای غیررسمی نیز حکایت از هزینه‌ی بیش از ده‌ها میلیارد تومانی بدون مصوبه شورا برای این رویداد داشت. تنها در سال 95 بود که مصوبه‌ای پنج میلیارد تومانی در شورای شهر چهارم به چشم می‌خورد که نسبتی هم به میزان مخارج شهرداری در این رویداد در این سال نداشت. شهرداری در آن سال‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله پزشکی، حمل‌و‌نقل و بهشت زهرا حضور پررنگی داشت. وی ادامه داد مدیریت شهری پنجم بعد از استقرار اولین نکته‌ای که در این حوزه مورد توجه قرار داد، شفافیت در رویکردها بود؛ اینکه هر گونه فعالیتی قاعده‌مند و براساس قانون باشد و اگر قرار است هر هزینه‌ای شود با اطلاع مردم انجام شود و پنهان از مردم هیچ گونه حساب‌سازی که زمینه‌ساز سوء‌استفاده‌های فراوان است و مشکلات زیادی را هم ایجاد می‌کند، زیر لقای پرچم اباعبدالله انجام نشود.

حق‌شناس با اشاره به مسوولیت دو معاونت اجتماعی و خدمات شهری شهرداری در این رویداد گفت: در ستاد ملی اربعین کمیسیون‌های متفاوتی برای تقسیم مسوولیت‌ها تشکیل می‌شد که عملا کمیته‌ای که به موضوع جمع‌آوری پسماند اختصاص داشت، کمیته تخصصی شهرداری‌ها بود. در این ایام به دلیل جمعیت بالایی که به کربلا و نجف عزیمت می‌کنند و بیش از فضای جغرافیایی این شهرهاست، مشکلات زیادی در حوزه نظافت و بهداشت ایجاد می‌شود و این نوع خدمات برای سلامتی زائران مورد تاکید است و شهرداری نیز باید در این حوزه تخصصی خود خدمات ارائه دهد. کاری که شورای شهر پنجم انجام داد این بود که تلاش کرد این فعالیت‌ها در حوزه کار داوطلبی انجام شود و پرداخت حقوق و ماموریت برای حضور در پیاده‌روی اربعین ممنوع شد. داوطلبان براساس اطلاعیه قبلی ثبت‌نام می‌کردند و از میان داوطلبان براساس شاخص‌هایی که گذاشته می‌شد، افراد انتخاب و اعزام می‌شدند و هیچ کدام انتظار حق ماموریت و پاداش نداشتند. اگر کادر پزشکی نیز اعزام می‌شد فقط به نیروهای اعزامی شهرداری خدمات ارائه می‌کرد و این افراد در موکبی‌هایی که در اختیار شهرداری بود مستقر می‌شدند.

حق‌شناس از واگذاری یک موکب که در اختیار بسیج بود و در دوره پنجم مدیریت شهری به غیر واگذار می‌شود سخن گفت و از اینکه اعتراض بسیج برای بازپس‌گیری این موکب به سرانجامی نمی‌رسد و مدیریت شهری مجبور می‌شود موکب دیگری برای فعالیت در مراسم اربعین ایجاد کند. موکبی که براساس کمک خیرین فعالیت می‌کرد و اگر خدماتی مانند پخت نان داشت، داوطلبی از جامعه نانوایان آن را به زائران ارائه می‌کرد. تمام حساب و کتاب‌ها شفاف بود هرچند قانون شهرداری‌ها اجازه هزینه‌کرد درآمدهای شهر را در خارج از محدوده‌ی آن شهر نمی‌دهد و هزینه‌کردها با قانون منافات دارد، اما براساس مسوولیت ملی تلاش کردیم هرگونه هزینه‌ای مشخص باشد و برای همین حتی کمتر از مصوبه‌ی شورا هزینه می‌شد.

درخصوص نمایشگاه عطر سیب نیز با تزریق پول و بن به هیات‌ها و عزاداران مخالف بودیم و آن را مداخله‌ی مستقیم شهرداری در مراسم عزاداری می‌دانستیم که با اصل این عزاداری‌ها که سال‌های سال سابقه دارد و مردم با پول خود و خودجوش آن را برپا می‌کنند در تضاد است. در این حوزه نیز تلاش کردیم جامعه‌ی خیرین در این راه فعال و از داوطلبان زیادی که در این حوزه وجود داشت استفاده کنیم تا خدای‌ناکرده حوادث قدیم تکرار نشود و باعث ایجاد مسیری نشویم که عده‌ای سودجو از امکانات شهری به نام امام حسین اما در مناسبات دیگر و خارج از قاعده استفاده کنند.