ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز در تذکری در صحن شورا ضمن عرض تسلیت بابت حادثه‌ ناگواری که هفته گذشته در منطقه 15 رخ داد، گفت: در رابطه با بحث مهم ایمنی در شهر تهران به استناد ماده 55 قانون شهرداری‌ها چند موضوع را یادآوری می‌کنم و انشاالله مدیریت شهری برای آن چاره‌ای پیش‌بینی کند. موضوع ایمنی در پایتخت به شش موضوع اساسی قابل تقسیم است؛ ایمنی در بحث سیل و زلزله، ایمنی در مقابل حریق و آتش سوزی، ایمنی در گودال‌های دست ساز یا گودهای ناشی از رانش زمین، ایمنی سازه‌ها و رعایت اصول مهندسی در هنگام ساخت ساختمان‌ها، ایمنی ساختمان‌ها و سازه‌های قدیمی و فرسوده و در معرض ریزش به ویژه در معابر عمومی و ایمنی عمومی فضاها، اماکن و معابر عمومی و تاسیسات شهری.

او ادامه داد: درباره 5 بحث ایمنی که در ابتدا گفتم تقریبا وضعیت قانون و ساز و کارهایی که مدیریت شهری تعریف کرده روشن و شفاف است اما درباره ایمنی در ردیف ششم یعنی ایمنی عمومی فضاها، اماکن و معابر عمومی و تاسیسات شهری علی الرغم این که در قانون ظاهرا مسئولیت بر عهده شهرداری است اما ساز و کار و ساختار اجرایی آن، درون سیستم تعریف نشده و متولی واحدی ندارد.

امانی تاکید کرد: حادثه تاسف بار سقوط دختر بچه معصومی که هفته گذشته در یکی از فضاهای تحت مدیریت شهرداری در منطقه 15 رخ داد و باعث جان باختن او شد و حوادث مشابه که در گذشته حتی در همین منطقه و مناطق دیگر شهر تهران رخ داده از مصادیق بارز این نوع از ایمنی است؛ یعنی ایمنی در فضاهای عمومی اماکن، معابر و تاسیسات شهری. واحدی در شهرداری تهران تحت عنوان HSE داریم و تمرکز آن بر ایمنی حین کار و اجرای پروژه‌ها و کنترل قراردادهای پیمانکاران است. امانی اضافه کرد: از طرفی معاون بهداشت در شرکت شهر سالم هم موضوع رعایت بهداشت را در آب، سرویس‌های بهداشتی، کارگران خدماتی و فضای سبز شهر کنترل می‌کند اما پاسخگوی ایمنی به معنای کنترل فضاهای عمومی معابر و تاسیسات شهری نیست. در سال 96 و بر اساس بررسی که توسط این واحد در شهر تهران انجام گرفت از 1691 بوستان پایتخت بازدید شد که حدود 51000 عدم انطباق در حوزه HSE گزارش شد که تعداد 16000 عدد انطباق دارای درجه اهمیت بسیار مهم و به همین تعداد نیز عدم انطباق با درجه مهم بوده است که هر کدام از این هزاران عدم انطباق می‌تواند حادثه مشابه حادثه منطقه 15 را برای شهر تهران به بار بیاورد.

این عضو شورا تاکید کرد: در 12 بوستان مهم که در چهار منطقه تهران با کسب امتیازهای بسیار منفی از نظر رعایت آیتم‌های بهداشتی، ایمنی و محیط زیست در لیست بدترین بوستان‌های پایتخت قرار دارند ممکن است حادثه ناگواری رخ دهد؛ بر اساس رصدی که سال 96 انجام گرفته است. استرس و ناراحتی که آقای سروری هفته پیش گفتند که ممکن است واقعا همه شهرداران و مدیران ما را دربر بگیرد ناشی از همین موضوعات است. این عدم انطباق‌ها ممکن است تعدادشان به هزاران مورد در شهر برسد و هر لحظه امکان دارد حادثه‌ای ایجاد کند و یکی از مدیران ما را در آن مجموعه دچار مشکل کند. او با بیان اینکه شهرداری برای کنترل ایمنی و رصد خطرهایی که روبروی همه کسانی است که از فضاهای عمومی شهر و معابر عمومی به ویژه از بوستان‌های پایتخت استفاده می‌کنند متولی بگذارد، توضیح داد: اولا همان رصد سال 96 را به روزرسانی کند و حتما یک زمان‌بندی برای برطرف کردن بخشی که ممکن است جان کسانی که استفاده می‌کنند را به خطر بیندازد. اخیرا شنیدم شهرداری می‌خواهد واحد HSEرا زیر نظر ستاد بحران شهرداری تهران بیاورد و نمی‌دانم آیا می تواند پاسخگوی این مسئولیت باشد یا نه؟ شاید یک راهکار موقت باشد اما به نظر می‌آید این کار به یک مطالعه، تحقیق و رصد نیاز دارد.

امانی اضافه کرد: باید یک واحد مشخصی، در همه واحدهای شهرداری از ستاد تا شهرداری‌های ناحیه ایجاد شود که وقتی حادثه‌ای مثل حادثه منطقه 15 اتفاق می‌افتد ناچار نشویم شهردار منطقه را مسئول این کار بدانیم. وقتی شهردار تهران، 22 شهردار در منطقه های تهران منصوب و تفویض اختیار می‌کند همه مسئولیت‌ها و وظایف خود را به این شهرداران مناطق تفویض کرده و شهردار منطقه با احکامی که برای مدیران زیر مجموعه‌اش می‌زند این تفویض اختیار را به به رده‌های مابعد خود می‌دهد؛ اما این که چنین تفویض اختیار پاسخگوی مشکلی که در شهر است یا نیست به نظر می رسد نیاز به بررسی و تامل دارد.