دیگر نه موش ها خودشان را از دید ، ساکنان این شهر پنهان می کنند  و نه برای عابران پیاده تجمع موش ها درجوی های آب و حاشیه خیابان ها وحشت آور است . زمستان ها کم تر به چشم می آیند و تعدادشان انگار درتابستان ها بیشتر است .  مدیران شهری می گویند جمعیت موش در تهران برای استفاده از سموم مرغوب تر کاهش پیدا کرده و تماس های تلفنی هم به سامانه های شکایت مردمی شهرداری کاهش پیدا کرده است . اما کافی است دقیقه ای کنار پیاده رو بایستید تا  شاهد رژه موش ها را در کنار سطل های زباله باشید .

یکی از دلایل اصلی افزایش جمعیت موش را مخازن همیشه پر زباله می دانند هر چند حسین نظری ، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران  معتقد است : افزایش جمعیت موش فقط به دلیل زباله نیست و زیر ساخت‌های فرسوده شهر هم در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

او در پاسخ به پرسشی درخصوص گلایه برخی شهروندان و اعضای شورای شهر از وضعیت نظافت شهر گفت:‌ در تمامی جلسات با شهرداران بر آراستگی و نظافت شهر تاکید داریم و جمع‌آوری زباله بر اساس برنامه‌ریزی‌های معمول به صورت مرتب در حال انجام است، اما این نوع ارزیابی نظافت شهر درست نیست که بنده از کوچه‌ای که گذر می‌کنم و با یک صحنه ناجور روبه‌رو شوم و آن را ملاک عمل کل شهرداری قرار دهم. ممکن است در کوچه‌ای اتفاق خاصی افتاده باشد که تعمیم دادن آن به کل شهر درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های ارزیابی برای پایش مناطق وجود دارد، گفت:  به جز نظارت‌های دائمی شهرداری، شورای شهر تهران هم به روش‌های گوناگون نظارت‌های خاص خود را دارند و مشاهده شد نظافت و آراستگی شهر نسبت به گذشته رونق بیشتری داشته است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تمانی سطل‌های زباله سطح شهر بازسازی شده است، گفت:  این سطل‌ها فرسوده شده و زیر آنها وسیله‌ای برای نگهداری شیرابه‌های تولید شده از زباله نداشت و آب زباله‌ها به سطح خیابان نشت می‌کرد که تمامی این سطل‌های فرسوده جمع‌‌آوری بازسازی شده‌اند و اکنون شکل مرتبی به خود گرفته است..

نظری درخصوص افزایش جمعیت موش هم در تهران گفت:  زباله فقط عامل افزایش موش‌ها در تهران نیست و خلل و فرجی که در زمین به وجود می‌آید و عدم رسیدگی به شهر هم یکی از دلایل این موضوع است. در شورای شهر هم مطرح شد که فرسودگی فقط در خانه‌های مردم نداریم که در خود شهر و زیر ساخت‌های شهری هم داریم زیرساخت‌های شهر مدت‌ها استفاده شده است. یک زمانی و در یک برهه‌های مدیریتی زیرساخت‌های خوبی در شهر انجام شده مانند دوران آقای قالیباف و بعد از آن کمتر به این موضوع توجه شده و سبب این فرسودگی شده است.بازسازی این فرسودگی شهر نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم و نیاز به بودجه منسجم دارد که اکنون در نهضت آسفالت اقدامات گسترده‌ای انجام داده و به اندازه 6 ماه اسفالت در چند ماه انجام شده است.

افزایش جمعیت موش تنها مشکل شهر تهران نیست و یک دغدغه جهانی است .  دکتر اردلان آزاد در مجله دنیای حیوانات به مسئله‌ حفظ تعادل در اکوسیستم اشاره کرده و نوشته ات :  دانشمندان می‌گویند برخی از موش‌های خانگی در اروپا نسبت به قویترین سموم مقاوم شده‌اند. موش‌های آلمانی و اسپانیایی میلیون‌ها سال از موش‌های الجزایری دور افتاده بودند، اما بعد از جفت‌گیری این دو گروه، نسل جدیدی پدید آمده که دارای این ویژگی خاص است. محققان می‌گویند انتقال ژن به چنین صورتی امری بسیار نامعمول است و بیشتر در میان گیاهان و باکتری‌ها صورت می‌گیرد. بر اساس تحقیقی که در نشریه علمی current biology منتشر شده این روند می‌تواند به پیدایش موش‌هایی منجر شود که تقریبا نسبت به هرگونه سمی مقاوم هستند.  اکنون دانشمندان می‌گویند موش‌های آلمانی و اسپانیایی راه حل سریعتری برای در امان ماندن از خطر این سم پیدا کرده‌اند. این راه حل جفت‌گیری با موش‌های الجزایری است که به گفته محققان یک گونه کاملا متفاوت از موش به حساب می‌آید.