به گزارش اکو ایران ،قرارداد بهره‌برداری از مجموعه بام لند را بسیاری به قرار داد ترکمنچای تشبیه می‌کنند که حق مردم تهران در آن نادیده گرفته شده است. داستان بام لند از قرار‌داد پنجم آبان‌ماه 92 یکی ازشرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با سازنده این مجموعه آغاز می‌شود، موضوع این قرارداد عبارت است از احداث و تجهیز مجتمع توریستی، پذیرایی، تجاری، آموزشی و فرهنگی شرق دریاچه شهدای خلیج فارس که مدت این قرارداد ۲۵ سال است.

در این قرارداد طرف دوم ملزم بود با توجه به نقشه‌های پایه درخصوص تاسیس فضای موردنظر موضوع قرارداد اقدام لازم را به‌عمل آورد.

برآوردهای اولیه از میزان حجم کل کار و هزینه‌های آن به طور واقعی و پایه کارشناسی درست دیده نشده و براساس قرارداد منعقده درپایان سال نخست فقط مبلغ ۲۷۳ میلیون تومان به عنوان اجاره به شرکت تحت پوشش سازمان بازنشستگی شهرداری تهران داده می شد که در پایان سال بیست وپنجم این رقم به ۵۹۳ میلیون تومان می‌رسد .

مساحت تقریبی قطعه زمین مورد نظر برای بهره‌برداری طرف دوم قرارداد 44هزار و 276 متر مربع بود. انتخاب سرمایه‌گذار این قرار‌داد بزرگ در یک هفته‌نامه گمنام و یک مجله از مجموعه نشریات گروه موسسه همشهری منتشر می‌شود.

تلاش می شد این تخلفات در نامه نگاری های محرمانه میان شورا و شهرداری پنهان بماند . افشین حبیب زاده در نامه ای محرمانه به شهردار خواستار رسیدگی به قرار داد بام لند شده بود . او دلیل محرمانه بودن نامه نگاری اش را گزارش های محرمانه نهادهای نظارتی عنوان کرده بود . اما بهاره آروین عضو شورای پنجم شهر تهران در یکی از تذکرات خود در صحن  علنی شورا به این قرار داد اشاره و گفته بود : این پروژه در سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهره‌برداری ۲۵ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است. در پروژه بام‌لند که در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است، حدود ۶ هکتار زمین با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و درواقع زمین به همراه پروانه ساخت آن، آورده شهرداری محسوب می‌شود.

او رقم  اجاره ای که برای سال نخست بهره برداری این مجموعه به شهرداری در سال 96 داده شده هم اعلام کرده و گفته بود :‌ اجاره‌ای که در سال نخست به‌ازای بهره‌برداری از ۳۷ هزار متر مربع بنای احداثی از سرمایه‌گذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آنکه بخش عمده بهره‌برداری به صورت تجاری بوده و درضمن ۱۷ هزار متر مربع از بنای احداثی مازاد بر قرارداد احداث شده است. این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دوره‌ای ۲۵ ساله، سالانه بطور ثابت تنها ۱۵ درصد افزایش یابد! با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهره‌برداری از پروژه بام‌لند کسب می‌کند، در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.

زیربنای پروژه در تعریف اولیه، ۱۴۵۵۰ مترمربع و در قرارداد ۱۷۸۸۰ مترمربع بوده است و با ۱۰۰ درصد افزایش ساخت، برای آن قریب ۳۷۰۰۰ مترمربع زیربنا احداث شده است. همه این تغییرات در کاربری و افزایش بنا در حالی صورت گرفته است که اثر مالی هیچ‌یک از آنها نه در زمان برگزاری مزایده و نه پس از اتمام ساخت پروژه، در قرارداد اعمال نشده است.

 آن زمان اعلام شد که نهادهای قضایی به پرونده ورود کرده و محمود میرلوحی هم براساس شنیده هایش گفت که حکم این پرونده به نفع شهرداری صادر شده و حق شهرداری در سال‌های گذشته هم پرداخت می‌شود.

اما درروزهای پایانی عمر مدیریت شهری پنجم هنوز این پرونده به سرانجامی نرسیده بود . شکرالله بنار مدیرعامل وقت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در آخرین نشست خبری خود درباره پروژه «بام لند» اعلام کرد :   مسیر این پروژه برای رسیدگی قضایی اشتباه بود و به همین دلیل دوباره به سازمان بازنشستگی درخواست فسخ قرارداد داده شد و منتظر جلسات بعدی هستیم البته شریک تجاری هم مخالفتی با فسخ نداشت، اما باید ۴۰۰ میلیارد تومان به شریک بدهیم تا از پروژه خارج شود، ولی هنوز فسخ قرارداد قطعی نشده است.

علی اعطا سخنگوی شورای پنجم شهر تهران هم در آخرین روزهای فعالیت این شورا در تذکر تندی به شهرداروقت تهران گفت :‌روندی که در رابطه با بررسی پرونده بام‌لند در پیش گرفته‌اید برخلاف مصلحت عمومی و منافع شهرداری، شهر و شهروندان است. تصمیم پیشین جنابعالی و برخی از همکارانتان برای توافق، نسبتی با احقاق حقوق عمومی و با محتوای گزارش‌های دلسوزانه مراجع نظارتی کشوری ندارد.خواهشمندم به گونه‌ای عمل شود که این شبهه تقویت نشود که در ماه‌های پایانی شورای پنجم مأموریت برخی جریان‌ها در شهرداری، طولانی کردن روند پیگیری قرارداد بام‌لند به منظور به نتیجه نرسیدن آن‌هاست.

پرونده بام لند دوباره از سوی مدیران شهری دنبال می شود . داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران  در گفت و گو با اکو ایران درخصوص پرونده بام لند و ورود برخی نهادهای نظارتی به این پرونده گفت :‌یکی از پرونده هایی که از گذشته دنبال می شود  همین بام‌لندی است که اشاره کردید ،یکی از پرونده‌هایی بود  که با اولویت دنبال کردیم، بام‌لند است. که حق شهر و حق شهروندان در این پروژه ضایع شده و سر شهرداری کلاه رفته است. این را داریم تلاش می‌کنی که برگردانیم. مراحل قضایی‌اش را دارد طی می‌کند؛ یعنی آن کاری که ما باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم و منتظر طی فرآیند قضایی این پرونده هستیم.

او با اشاره به این که یکی از اولیت های جدی ما مبارزه و کاهش فساد در شهرداری است گفت :  ما در مبارزه با فساد و کاهش فساد در شهرداری مصمم هستیم. اقدامات مهمی را هم در این چند ماه شروع کردیم؛ منتها لزوما افشاگری تنها راه مبارزه با فساد نیست.

گودرزی ادامه داد : لزومی ندارد ما از همان ابتدا  بیاییم همه‌ی پرونده‌هایی که درحال پیگیری هستیم  و همه مراحل کار را شفاف  کنیم. در کنار پیگیری تخلفات با نگاه به آینده ،همزمان تلاش می‌کنیم برای اینکه فساد را کم کنیم و کاری کنیم از این به بعد کسی نتواند فساد کند. این کار طراحی، طرح‌ریزی و اصلاح سیستم می‌خواهد، اصلاح فرآیند و دستورالعمل و رویه می‌خواهد. یک بخشی از انرژی ما صرف این نوع موضوعات می شودکه اثرات آن هم کم کم  خودش را در نقاطی که تلاش کردیم زمینه فساد را کم کنیم دارد خود را نشان می دهد ،احساسمان این است که این هوشمندی در همین است که ما اولویت را رو به آینده بگذاریم.

او درخصوص پیگیری پرونده های فساد در گذشته هم توضیح داد : پرونده‌هایی که اسناد آن قطعی بوده و جمع‌آوری شده بوده و یک بخشی را خود دوستان جدید جمع‌آوری کردند، یک به یک در حال  پیگی هستیم ر و مصمم هم هستیم. از دانه درشت‌ها هم شروع می‌کنیم. برخی‌ها را شروع کردیم. پرونده‌هایی را به هیات تخلفات فرستادیم و برخی از پرونده‌ها را هم در محاکم قضایی داریم دنبال می‌کنیم.