به گزارش اکوایران، دیگر خبری از جنب و جوش‌های سابق در مراکز خرید دام نیست. آرام و بی صدا، تعداد مراکز فروش دام را در عید قربان کاهش داده‌اند که البته این موضوع به نفع معترضان محلی تمام شده است. 

ساکنان و اهالی محله‌های تهران که در روز عید قربان، همسایه یکی از مراکز فروش موقت دام بودند تا هفته‌ها از مسائل و مشکلات ناشی از عدم نظافت کامل، انتشار بوی بد و اثرات به‌جا مانده از این مراکز، گلایه داشتند. حالا در دو سال اخیر، این گلایه‌ها کم‌تر شده است. تعداد خریداران گوسفند کاهش پیدا کرده و پدیده جدیدی به نام خرید گوسفند اشتراکی باب شده است. 

اگر تا چند سال پیش، حاجی‌ها می‌توانستند هر کدام یک گوسفند بخرند، مدتی است با افزایش قیمت گوسفند، خرید آن هزینه سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌اندازد، هرچند که به نظر می‌رسد حاجی‌ها نباید مشکل مالی چندانی داشته باشند اما افزایش هزینه‌ها، این روزها جیب حاجی‌ها را هم خالی کرده است.  

تهرانی‌ها، بیش از سایر شهرها از روش خرید گوسفند اشتراکی برای ادای نذرهایشان استفاده می کنند. شاید یکی از دلایل آن، گران‌تر بودن قیمت گوسفند در تهران است. 

در حالی که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک، قیمت هر کیلوگرم گوسفند را برای عید قربان ۶۴ تا ۷۱ هزار تومان اعلام کرده است، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت هر کیلوگرم گوسفند را ۸۵ هزار تومان یعنی حداقل ۲۰ درصد بالاتر از قیمت اتحادیه مربوطه، نرخ‌گذاری و اعلام کرده است.

این در شرایطی است که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم گوسفند در مراکز عرضه دام شهرداری تهران ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بود که امسال با ۴۲ تا ۵۵ درصد افزایش به هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان رسیده است.

یک عدد گوسفند زنده به وزن ۶۰ کیلوگرم که بالغ بر ۳۰ کیلوگرم آن گوشت قابل مصرف است، در مراکز عرضه دام شهرداری تهران، ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. یک کیلوگرم دام زنده با قیمت ۸۵ هزار تومان، معادل یارانه‌ یک ماهه‌ای است که تا چندی قبل به یک خانواده دو نفره پرداخت می‌شد.

کاهش خریدار دام زنده باعث شده که قیمت‌ها تا حدی تعدیل شود. مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران می‌گوید: تقاضا برای خرید دام‌ نسبت به سال قبل، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، علی رغم ازدیاد عرضه دام در روز عید قربان، کشش چندانی در بازار وجود ندارد و با توجه به نبود تقاضا برای خرید دام، قیمت روند کاهشی به خود گرفته است.

طبق گفته مسئولان اتحادیه و تشکل‌ها، بنابر آمار اعلامی استان‌ها، تقاضای چندانی برای خرید دام در بازار وجود ندارد.