به گزارش اکوایران،شهردار تهران مدتی است از ورود به حوزه اجاره داری سخن می گوید . او ابتدا در جمع بسیجیان دانشگاه امیر کبیر این سخن را مطرح کرد و درجمع نمازگزاران تهرانی هم آن را تکرار کرد.

او گفت که  در حال دنبال کردن مسیری هستیم که شهرداری مالک خانه‌های استیجاری باشد و شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران شود.

 او درحاشیه صحن شورای شهر تهران هم به خبرنگاران گفت که در حال پیگیری اجاره داری حرفه ای در شهر تهران است و سازنده های مختلف از شهرداری تسهیلات بگیرند و بعد ساخت خانه اجاره داری حرفه ای را پیش بگیرند.

 زاکانی به خانه هایی که با مشارکت شهرداری درحال ساخت است اشاره کرد و گفت که   ما یک قدرالسهمی در این خانه ها داریم که برای شهرداری تهران است. به عبارتی ما اکنون برای ۱۸۰ هزار واحد مسکونی کارسازی می کنیم که بتوانیم به تسریع در کار مانند ارائه زمین، پروانه ساخت و .... کمک کنیم. 

شهردار تهران با اشاره به اینکه  دستور العمل استفاده از این خانه ها نیز به زودی مشخص می شود که زوج های جوان و خانواده های نیازمند چگونه می توانند از این خانه ها استفاده کنند؛ گفت که  ما شرایط را به گونه ای پیش می بریم که  به عنوان یک عنصر فعال در حوزه استیجاری شهر و اثرگذار در بازار اجاره بهای خانه ها حضور داشته باشیم.  همچنین در حال پیگیری اجاره داری حرفه ای در شهر تهران هستیم تا سازنده های مختلف از ما تسهیلات دریافت کنند و بعد ساخت خانه اجاره داری حرفه ای را پیش بگیرند تا بازار اجاره مسکن تبدیل به بازار مکاره ای نشود که هر کسی که  از راه می رسد هرچقدر که می خواهد اجاره بها بگیرد.

اما ناصرامانی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  معتقد است  موضوع ورود شهرداری به بازار اجاره‌داری روشن نیست و سخنان متفاوتی دراین رابطه بیان شده است.

او درخصوص نحوه ورود شهرداری تهران به موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای گفت:  شهردار در سخنانی که در نمازجمعه هفته گذشته داشت گفت می‌خواهیم اجاره‌داری کنیم و اینکه یک تعداد خانه ساخته و به مردم اجاره دهیم ولی وقتی در صحن شورای شهر تهران این موضوع مورد بحث گذاشته شد گفت نه، فقط قرار است شهرداری زمین و پروانه را تامین کرده و باقی آن بر عهده نهادهای دیگری است که قرار است این کار را انجام دهند شهرداری، قرار نیست اجاره‌داری کند.

امانی  در پاسخ به این پرسش که شهرداری اعلام کرده از قدرالسهم خود در پروژه‌های ساختمانی به مسکن استیجاری اختصاص می‌دهد گفت:  شهردار در توضیحاتی که در صحن شورا در پاسخ به پرسش من داد تاکید کرد که سهم شهرداری فقط زمین و پروانه است که اگر این باشد اجاره‌داری تلقی نمی‌شود و نهادی که مسئولیت اصلی را دارد، باید مسئولیت اجاره‌داری را بر عهده بگیرد. این روشن نیست و هنوز ابهام دارد. در این خصوص چند نوع صحبت شده، یک بار گفته شده می‌خواهیم اجاره‌داری کنیم، یک بار می‌گویند قصد اجاره‌داری نداریم فقط می‌خواهیم زمین و پروانه را بدهیم، حالا هم خبرنگاران می‌گویند پس از صحن در جمع خبرنگاران باز هم ورود به موضوع اجاره‌داری را مطرح کردند.  به نظر می‌آید هنوز نقش شهرداری در این حوزه روشن نیست.