چند روز پیش احمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اکو ایران گفت در مجموع میزان تحقق درآمد در سه ماهه اول 1401 با وجود همه مسائل و مشکلاتی که بوده نزدیک رقم سه ماهه سال گذشته است . درسه ماهه سال گذشته حدود 50درصد درآمد پیش بینی شده محقق شده بود و امسال هم نزدیک به همین میزان است.آخوندی در این گفت و گو تاکید داشت که رکود ساخت و ساز ، مصادف شدن با ماه رمضان ، 15 روز تعطیلات عید و ... سبب شده است که در سه ماه اول سال1401 شاهد تحقق پنجاه درصدی منابع بودجه شهرداری تهران باشیم.

بهروز شیخ رودی؛ معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در پاسخ به سوال اکو ایران درباره روند تحقق منابع شهرداری تهران در سه ماهه نخست سال گفت: متاسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت تحقق منابع شهرداری تهران در دسترس نیست و تنها بر اساس اظهارات برخی اعضاء شورا می توان نسبت به عملکرد شهرداری در تحقق بخشیدن به منابع اظهار نظر کرد، حال آنکه بر اساس نص صریح قانونگذار در ماده 79 قانون شهرداری ها، ‌شهردار موظف است منتهی تا پانزدهم هر ماه حساب درآمد و هزینه ماه قبل شهرداری را به شورای شهر تسلیم کند، همچنین بر اساس بند 5 ماده 8 « آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها» خزانه دار شورا مکلف است حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت صورت حساب، نسبت به بررسی صورت حساب ماهانه درآمد و هزینه شهرداری و ارایه آن همراه با نظریه به جلسات شورا‌ اقدام کند. اما در عمل ما از ابتدای سال 1401 شاهد این موضوع نبوده ایم و هم شهرداری و هم خزانه دار شورا ترک فعل قانونی داشته اند. از سوی دیگر متاسفانه به جای اینکه به شهرداری تذکر بدهند که چرا به این تکلیف قانونی عمل نمی کنید،شاهد آن هستیم که در جلسه علنی شورا برخی از اعضا به کنایه از گزینه التماس برای رسیدگی به تذکرهایشان استفاده می کنند! 

به گفته این کارشناس اقتصاد شهری،با این وجود وقتی به پای تحقق بودجه می رسند می آیند و درآمد محقق شده در سه ماهه نخست سال 1401 را با سال 1400 و دوره شورای پنجم برابر می کنند و می گویند در مجموع میزان تحقق درآمد در سه ماهه اول 1401 با وجود همه مسائل و مشکلاتی که بوده نزدیک رقم سه ماهه سال گذشته است و از گفتن عددو رقم و انتشار عمومی آن که تکلیف و وظیفه قانونی شان است طفره می روند! البته وقتی می بینید که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم تعطیلات عید و ماه مبارک رمضان را به عنوان دلایل عدم تحقق بودجه شهرداری ذکر می کند می مانید بخندید یا گریه کنید! البته خوب است ایشان بستری بودن چمران و عدم حضورش در جلسات شورا را به عنوان یکی از دلایل عدم تحقق بودجه شهرداری ذکر نکرده اند. تعطیلات عید که میهمان همیشگی سه ماهه نخست سال است و حداقل شش سالی هست که ماه مبارک رمضان هم زمان با سه ماهه نخست سال شمسی است و اینها بهانه است!

وی با بیان  اشاره به این مدیریت شهری در سال گذشته با چالش های واقعی مانند همه گیری کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از آن، عدم قطعیت های سیاسی و اقتصادی به علت پایان دوره مدیریت و برگزاری انتخابات مواجه بوده است گفت : با این وجود در دوره پنجم شاهد تحقق 10 هزار و 994 میلیارد و 500 میلیون تومان تا تاریخ 14 شهریور ماه 1400 بوده ایم که بر این اساس معادل 50 درصد منابع تکلیفی در برش زمانی شش ماهه از مجموع بودجه مصوب48 هزار و 883 میلیارد تومانی شورای پنجم بوده ایم.

اینکه می گویند در ماهه سال گذشته حدود 50درصد درآمد پیش بینی شده محقق شده بود و امسال هم نزدیک به همین میزان است با عدم صداقت جدی مواجه است، زیرا نمی گویند این 50 درصدی که در سال 1400 محقق شد از بودجه 48 هزار میلیارد تومانی مصوب شورای پنجم است و نه بودجه ای که با کاهش سقف آن را اصلاح کردند و به 38 هزار میلیارد رساندند.

به گفته شیخ رودی بر اساس بودجه 50 هزار و 370 میلیارد تومانی مصوب سال 1401 مصوب شورای ششم شهرداری تهران می بایست در برش ماهانه مبلغ 4 هزار و 197 میلیارد تومان منابع را محقق کند که بر همین اساس در سه ماهه نخست امسال شهرداری تهران باید 12 هزار و 592 میلیارد تومان منابع را محقق می کرد، اما با توضیحات منتشر شده اعضاء شورا درباره درآمدهای شهرداری در رسانه ها می توان تخمین زد که رقمی نزدیک به 5 هزار و 400 میلیارد تومان منابع محقق شده است.این وضعیت گزارشگری تحقق منابع در کنار بی اطلاع قرار دادن مردم از وضعیت مالیه شهری و عدول از تکالیف قانونی مصرح شورا و شهرداری واقعا جای تاسف دارد و امیدوارم با عمل به قانون شاهد تداوم این وضعیت نباشیم.