به گزارش اکوایران ،روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ،قول رییسی در خصوص ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال را نصف کرده است .  وعده ای که بارها از سوی ابراهیم رئیسی  مطرح شده بود . او  درخصوص طرح نهضت ملی مسکن گفته بود: در حوزه مسکن ساخت 4 میلیون واحد مسکونی شعار انتخاباتی نیست. هم نیاز کشور و هم قانون است. 

22

وعده ای که او تا چند روز گذشته هم برروی آن تاکید داشت . او در حاشیه آغاز عملیات اجرایی  بیش از ۳۸۰۰ واحد در طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان گفته بود : ما در سطح کشور بر اساس نیازهای مردم قانون جهش تولید مسکن توافق شد که ۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال ساخته شود که برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی بود که مسائل مالی و پشتیبانی‌های لازم را فراهم کنیم. این نوع اقدامات انجام شد و امروز ما در سامانه نهضت ملی مسکن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ثبت‌نامی داریم که ممکن است یک میلیون نفر از آنها پالایش شوند اما مابقی قطعا کسانی هستند که ما باید برایشان مسکن بسازیم.

21

به گفته قاسمی باید سریعا به سقف ۲ میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور برسیم تا بتوانیم در دو بخش ۲ میلیونی تا پایان دولت تعهداتمان را انجام دهیم. نزدیک به ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن (از کل ۴ میلیون) در بانک زمین ما ثبت شده است و آماده بارگزاری است. بقیه زمین‌های مورد نیاز هم یا در شورای برنامه‌ریزی و یا در کمیسیون ماده ۵ در دست بررسی است. برنامه‌مان این است که زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون مسکن را به‌زودی تعیین تکلیف کنیم.

اما او در آخرین اظهار نظرخود با تاکید بر این که روند کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بخشیده شود، گفته است  تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.

برخی سخنان وزیر راه را عقب نشینی دولت از وعده هایش می دانند . اما به نظرکارشناسان سخنان تازه وزیرنشان می دهد او یک گام به واقع بینی نزدیک شده است . ساخت وساز نیازمند منابع مالی است و با وضعیت کنونی تجربه نشان داده دولت ها به سوی استقراض از بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می روند که از منابع تورم سازا ست . این  که وعده ها واقع بین تر باشد احتمال استقراض  از بانک مرکزی را کاهش داد  و دست کم فشار به منابع تورم ساز کم تر می شود و این به نفع همه مردم است.