به گزارش اکوایران، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگویی تاکید کرده که شهرداری در حوزه کودکان کار قرار است تنها فضاهای فیزیکی در اختیار بهزیستی قرار دهد. فضاهایی که به گفته فاطمه ارزانیان هنوز نحوه واگذاری آن‌ها مشخص نیست. امروز، 23 خرداد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نخستین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده، از آخرین وضعیت قرارگاه اجتماعی در حوزه کودکان کار پرده برداشته است. 

علیرضا زاکانی در ابتدای این نشست درباره کودکان کار گفت: بخش عمده این کودکان کسانی هستند که از اتباع قلمداد می‌شوند؛ اما بی تردید انسان هستند و در شروع شکل گیری شخصیت خود مورد استثمار قرار می‌گیرند که به تبع آن در آینده و با ادامه این روند جامعه را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

شهردار تهران درباره نقش مدیریت شهری در حوزه کودکان کار نیز توضیحاتی داد و تاکید کرد: معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران جمع‌آوری نشدند بلکه جمعی از دستگاه‌های مرتبط از استانداری و فرمانداری، بهزیستی و فراجا، کمیته امداد تا دستگاه قضایی و دانشگاه‌های علوم پزشکی همه دست به دست هم دادند و تنها شهرداری تهران در این امر نبوده، البته این موضوع پایان نپذیرفته و ادامه دارد.

بنابر گزارش ایسنا، شهردار تهران تاکید کرد: قرارگاهی که تحت عنوان قرارگاه اجتماعی کار خود را با جمع آوری معتادان متجاهر آغاز کرد امروز حدود سه کمیته ذیل این قرارگاه تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به کمیته‌ای ناظر بر خانواده معتادان متجاهر و همچنین کمیته‌ای ناظر به کودکان کار که با محوریت سازمان بهزیستی اقدام می‌کند اشاره کرد.

او ادامه داد: قطعا مجموعه‌ها در کنار یکدیگر هم افزایی خواهند داشت و می‌توانند این بار سنگین را بردارند. همایش امروز نویدبخش افزایش سرعت ما برای خدمت به این کودکان است که با ملیت‌های مختلف هستند و دغدغه امروز ما برای آنها به این دلیل است که شرایط امروز آنها نقطه آغاز آسیب‌های دیگر است.

زاکانی ادامه داد: مشکل بزرگی که بخشی از آن از فرای مرزها به کشور تحمیل می‌شود این است که وقتی صحبت از کودکان کار و خیابان می‌کنیم یعنی سلامت جسم و روح این کودکان در معرض آسیب است. ما باید بیندیشیم که کودکانی که تحت این عنوان مورد استثمار هستند به ویژه کودکان خیابان که امروز تحت خطر آسیب‌های اجتماعی بیشتر قرار دارند جوانانی هستند که آینده سازان این کشور خواهند بود. کودکانی که تحت شبکه‌های مافیایی مورد استثمار قرار می‌گیرند و آسیب‌هایی که روزانه همه ما مشاهده می‌کنیم. لذا در اینجا اهمیت این کار به روشنی مشخص می‌شود و ارائه طریق برای حل این موضوع بیش از پیش اهمیتش مشخص می‌شود. 

بنا برگفته شهردار تهران، هیچ دستگاهی نمی‌تواند این بار بزرگ و پر اهمیت را بردارد هر چند که در قانون دستگاه‌های مختلفی همراه با شرح وظایفی عنوان شده‌اند اما در عمل آنچه که حاصل دیدگان ما در جامعه است بی توجهی به ظرفیت‌های عظیم مردمی است.