به گزارش اکوایران، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مدتی پیش اعلام کرده بود که هک سامانه‌های شهرداری با برنامه موساد صورت گرفته بود. او گفته بود: تمام دشمنان انقلاب از قبل برنامه ریزی کرده بودند که سیستم شهرداری و سایر بخش‌ها را در آستانه سالگرد ارتحال امام فشل کنند. اما به دلیل پاکی خون شهدای ۱۵ خرداد برنامه‌هایشان موفق نبود و با تسلطی که دوستان در شهرداری و سایر دستگاه‌ها داشتند و همکاری که صورت گرفت دشمنان کاری جزو انتشار چند تصویر موهن و شعار نتوانستند انجام دهند.

چمران حالا به تازگی گفته که یکی از راه‌های نفوذ به سامانه‌های شهرداری تهران شناسایی شده است.  چمران در جلسه شورای شهر امروز، 22 خرداد تاکید کرد: همان گونه که در جلسه قبل عنوان کردم سامانه‌های شهرداری تهران با یک عملیات و حمله وسیع توسط دشمنان مورد حمله سایبری قرار گرفت و باید بپذیریم که این حمله سایبری به سامانه‌های پمپ‌بنزین با حمله به سامانه های شهرداری متفاوت بوده و قابل قیاس نیست.

او افزود: با توجه به گستردگی سامانه‌های شهرداری تهران که بالغ بر 50 هزار کاربر، پیمانکار و شهروند تهرانی را خدمت‌رسانی می‌کند و این خدمت در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود، پس از این حمله برخی از این بخش‌ها در فرایند خدمت‌رسانی دچار اختلال شده‌اند.

چمران با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای راه‌اندازی مجدد این سامانه‌ها گفت: پس از این حادثه نیروهای متخصص شهرداری تهران ورود جدی به کار داشتند و البته بخش‌هایی از این سامانه‌ها نیز وارد چرخه خدمت شدند که به تدریج نیز مابقی این سامانه ها وارد چرخه خواهند شد.

او با اشاره به اینکه نیروهای متخصص شهرداری تهران یکی از راه‌های نفوذ به سامانه‌ها را شناسایی کرده‌اند، افزود: پنجشنبه بازدیدی از سازمان فاوا شهرداری تهران داشتم و حتی آزمایش‌هایی برای راه‌اندازی سامانه‌های شهرسازی، مالی و حتی حساب شهروندی سامانه «تهران من» صورت گرفت و امروز نیز این سامانه‌ها در دسترس قرار گرفتند؛ اما دو الی سه بخش نیز باید به زودی راه‌اندازی شود که براساس اعلام مسئولین سازمان فاوا این بخش‌ها به زودی وارد چرخه خدمت‌رسانی خواهند شد.

اینکه آیا اطلاعات شهروندان به سرقت رفته است یا نه، نیز موضوع دیگری بود که چمران در صحبت‌هایش به آن پرداخت و گفت: اطلاعاتی از جمله عوارض، طرح ترافیک و... در مجموعه شهرداری وجود دارد و چنانچه این اطلاعات حذف هم می‌شد شهرداری از آن‌ها بک‌آپ دارد.

چمران در پاسخ به این سوال که آیا فرد یا افرادی در پی این حمله سایبری شناسایی و دستگیر شده‌اند، افزود: در این بخش نیز بنده مطالبی را خوانده‌ام اما اطلاع دقیقی ندارم.