به گزارش اکوایران ،براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ،متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد 6.1 درصدی به 36 میلیون و 351 هزار تومان رسید.بررسی رشد ماهانه این شاخص نشان می دهد این دومین رکورد افزایش ماهانه در مسکن تهران در یک سال گذشته بوده است.طبق بررسی های آماری در این مدت بیشترین افزایش در اسفند 1400 رخ داده بود که سطحی معادل با 6.3 درصد داشت.

مقایسه نقطه ای قیمت نیز نشان از رکورد 8 ماهه این شاخص داشته است.مقایسه نقطه ای نشان دهنده رشد قیمت در هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته است.آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت متوسط در اردیبهشت ماه تقریبا 26.22 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.در حالی که روند تورم نقطه ای مسکن در ماه های 1400 نزولی شده بود اما دوباره این متغیر شیبی صعودی گرفته است. به عبارت دیگر هم جهت بودن افزایش جهش قیمت ها در بعد ماهانه و سالانه نشان از رشد واقعی این متغیر در دومین ماه امسال بوده است.

در کنار قیمت همواره آمار تعداد معاملات مسکن نیز در این بازار رصد می شود. طبق داده های بانک مرکزی تعداد معاملات در اردیبهشت ماه امسال برابر با 10 هزار و 490 فقره بوده که بالاترین سطح معاملات در 22 ماه اخیر (تقریبا دو سال گذشته) بوده است.رشد ماهانه این شاخص برابر با 206 درصد و رشد نقطه ای آن 166 درصد بوده است که  نشان از سه برابر شدن تعداد معاملات در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با فروردین داشته است.

بررسی آمار مناطق 22 گانه نیز نشان می دهد مناطق پایین تر تهران رشد قیمت بیشتری را تجربه کرده اند به عنوان مثال منطقه 15 با رشدی 40 درصدی بیشترین افزایش را در مناطق 22 گانه تهران داشته و مناطق بالاتر حتی دستخوش افت قیمت شده اند.با این حال تعداد معاملات در مناطق به صورت ماهانه جهشی بالاتر از 160 درصد داشته و تقریبا در تمام مناطق تعداد معاملات بیش از دو برابر رشد داشته است.