مجلس به تازگی طرحی را برای کنترل نرخ اجاره بها و کنترل بازار اجاره به صورت دو فوریتی ارائه کرده است. اقبال شاکری درخصوص طرح مجلس برای کنترل نرخ اجاره بها به اکو ایران می گوید:هر موضوعی که از سوی نهادهای تصمیم گیر و مجری رها شده آن قدر دچارمشکل شده و مردم را تحت فشار قرار داده که مجلس مجبور به  ورود به موضوع شده است .

وی ادامه می دهد: اصل طرح مجلس برای مهار نرخ اجاره بها این است که تمام قراردادهای  اجاره‌  در سامانه‌‌ی املاک و مسکن ثبت شوند. این ثبت قراردادها یعنی محوری‌ترین موضوع طرح  مجلس و برای آنهایی که ثبت نکنند، چه بنگاه‌های املاک و چه صاحبخانه‌ها برخوردهایی قانونی پیش بینی  شده است،برای بنگاه‌های املاک جریمه دیده شده، ولی برای صاحبخانه که ثبت نمی‌کند یکسری محدودیت‌ها دیده شده به طور مثال نمی‌توانند یکسری اقدامات برای تخلیه مسکن و مراجعه به دادگاه و... داشته باشند. به این صورت که وقتی  به دادگاه می‌روند، کُد سامانه را می خواهند  و چون او نمی‌تواند کُد سامانه‌اش را بیاورد، دیگر نمی تواند پرونده را پیگیری کند و برایش محدودیت ایجاد می‌شود.

شاکری اضافه می کند:برای افرادی هم که ثبت می‌کنند،مجلس مشوق های حمایتی مثل 50 درصد تخفیف عوارض نوسازی، اولویت در گرفتن وام ساخت و نوسازی مسکن با بهره کم و مدت طولانی؛ و ..در نظر گرفته شده است.

از قرار معلوم  اصل طرح مجلس، ثبت در سامانه هست. آنهایی که ثبت نکنند، محدودیت برای صاحبخانه‌ ایجاد می‌شود و حمایت برای آنهایی که ثبت می‌کنند. ما به  میزان اجاره را ورود نکردیم. گفتیم میزان اجاره را دولت باید برود اعلام کند.  

شاکری ددرخصوص اینکه آیا این طرح به بازار تابستانی  امسال می‌رسد؟می گوید : الان دو فوریت آن در صحن است  و به تابستان می رسد .   

شاکری معتقد است حمایت هایی که از صاحبخانه ها می شود  یا محدودیت های قانونی که پیش بینی شده نرخ اجاره بها را کنترل می کند .و اگر قانونی بیش از 60 درصد درست انجام شود، زمینه‌اش برای صد درصد هم فراهم می‌شود. ما می‌خواهیم از رها شدگی بازار اجاره  آن جلوگیری کنیم. اصلا نمی‌توانیم بگوییم که ما هیچ کاری با اجاره‌بها نداریم. ما 30-40 سال است که حمایتی از مستاجرین نکردیم و همه در همه کشورها هم به این موضوع ورود پیدا کردند و برای آن قانون دارند.