به گزارش اکوایران ، هنوزبعد از گذشت یک روز  سایت تهران من ،شهرداری تهران و... در دسترس نیست . روز گذشته بعد از دسترس خارج شدن سایت های شهرداری و انتشارتصاویردوربین های کنترل ترافیک  منتهی به مرقد امام (ره)  اعلام شد که سایت های شهرداری هک شده است . خبری که از سوی روابط عمومی سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری   اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران عنوان شد .

امروز نیز رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: هیچ هکی در تصاویر دوریین‌ها روی نداده و عبارتی که در فضای مجازی به هنوان هک منتشر شده صحت ندارد.

هادی محضرنیا رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفته است که  اتفاقی که ظهر دیروز روی داد از نوع ساده‌ترین حملاتی بود که در فضای امنیتی سایبری صورت می‌گیرد.  با توجه به گستردگی خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد این مجموعه روزانه با حجم زیادی از حملات مواجه است و مرکز امنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران روزانه در حال رصد و مقابله با این حملات است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تاکید کرد برعکس آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده هیچ اتفاق مهمی در سطح خدمات رسانی به شهروندان صورت نگرفته و دوربین‌هایی که ادعا شده بود از کار افتاده اند در حال نظارت و کنترل ترافیک شهر هستند و خدمات مختلف از جمله در مترو و اتوبوس به شهروندان داده می‌شود.

محضرنیا گفت: همکاران من برای آنکه سطح امنیتی خدمات را ارتقا دهند و برای آنکه بررسی کنند آیا چیزی که ادعا شده واقعیت دارد یا خیر، ممکن است دقایقی از روز برخی خدمات را تعمداً قطع کرده باشند، ولی معنای آن این نیست که اخلال یا اختلالی در سطح خدمت رسانی به مردم صورت گرفته است، بنابراین همه خدمات جاری و ساری است و شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات در حال خدمت رسانی به شهروندان است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: برنامه ما این است که همه سامانه‌هایی را که با آن‌ها درگیر هستیم و موظف به خدمت بر مبنای آن هستیم مجدداً ارزیابی دقیق‌تر کنیم و سطوح امنیتی و کیفیت ابزارهای امنیتی را ارتقا دهیم.

امروز سازمان بهشت زهرا نیز اعلام کرده علی رغم برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر اینکه امروز به دلیل اختلال در سامانه شهرداری تهران، شاهد بروز اخلال در سامانه و سیستم پذیرش متوفیان عروجیان بودیم،  سامانه پذیرش این سازمان  از ساعت 9 صبح آغاز به کار کرده  و تا ساعت 13 و 30 دقیقه مطابق روال روزهای تعطیل کار پذیرش انجام شد.

روح الله محسنی معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) در این باره گفت:ما امروز 137 مورد پذیرش متوفی را داشتیم و هیچ مشکلی در روند کار وجود نداشت.

اما سایت این سازمان همچنان دربیرون از سازمان در دسترس نیست . احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در واکنش به ایجاد اختلال عمدی در سامانه های شهرداری گفته است که: از لحظه وقوع اختلال عمدی در سامانه داخلی شهرداری تهران موضوع را از مسئولین مربوطه در شهرداری تهران و سازمان ارتباطات و فناوری پیگیری کردم.

وی افزود: همکاران متخصص من در حال رفع مشکل در اسرع وقت هستند تا بتوانند هر چه سریعتر زیر ساخت های خدمت رسانی به شهروندان را فعال کنند . اما نکته مهم در این اتفاق تکرار رفتار های زشت و خبیثانه دشمنان خودفروخته است .

بهروز شریفی سرپرست اداره مشارکت جامعه محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در واکنش به این حادثه گفته است :  پس از هر حمله سایبری یا نفوذ یا خرابکاری، موضوع امنیت فضای تبادل اطلاعات و فضای سایبر بر سر زبان‌ها می‌افتد و مدتی این موضوع، در صدر اخبار قرار می‌گیرد، درباره آن بحث‌ها می‌شود و حتی گاهی جلسات کارشناسی در رسانه‌ها برگزار می‌شود اما کمی بعد رنگ می‌بازد و بار دیگر به فراموشی سپرده می‌شود تا حمله دیگری اتفاق افتاد و باز این چرخه تکرار می‌شود.

به گفته او اختلال عمدی ظهر ۱۲ خرداد ماه در صفحه داخلی سامانه‌‌های شهرداری تهران بهانه‌ای شد تا از زحمات همکاران ما و متخصصان امنیت سایبری یادی کنیم. در این قبیل رخدادها، همکاران ما بطور سریع واکنش نشان می‌دهند اما از کشف نفوذ و اختلال تا بازگشت به شرایط عادی و تعیین دقیق میزان خسارت گاهی تا چند روز پس از حادثه طول می‌کشد و همکاران ما در شرایطی پرتنش و پرفشار و استرس‌زا بایستی تصمیمات صحیح و دقیق بگیرند و بار این حادثه را بدوش کشند و تا بازگشت به شرایط عادی لحظه‌ای آرام و قرار نخواهند داشت.

به گفته وی پس از عبور از حادثه، تمام توش و توان مسئولان صرف عملیات بازسازی زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار می‌شود و بازتواتی پس از حادثه متخصصان امنیت سایبری مغفول می‌ماند. موضوعی که اگر بدان توجه نشود تا مدت‌ها تبعات آن دامن‌گیر این افراد و خانواده‌‌شان می‌شود. در حالی که بازتوانی در کنار بازسازی دو رکن اصلی بازیابی در حوادث هستند و بایستی مراقب سرمایه انسانی باشیم تا آنها پس از پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی به عنوان فردی مولد و مفید در سازمان خود به فعالیت بپردازند.

هنوزمشخص نیست چه زمانی سایت تهران من و سایر سایت های شهرداری در دسترش شهروندان قرار می گیرند با وجود آن که گفته می شود این حمله سایبری ساده ترین نوع حمله بوده است .