به گزارش اکو ایران ، بررسی ابعاد مختلف حادثه متروپل همچنان ادامه دارد .سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا معتقد است : فساد و قانون گریزی همه دستگاه های مرتبط و عوامل انسانی و شخص سازنده در حادثه  مترو پل به همراه شهرداری آبادان که در این ساختمان داری سهم بوده  است، باید جواب گویی افکار عمومی باشند.

وی در ادامه گفت: یکی از درس های حادثه متروپل این است که شعار پیشگیری بهتر از درمان منحصر به امر بهداشت فردی نیست بلکه در ارتباط با وقوع حوادث مختلف می توان گفت؛"ایمنی برتر از جبران است" و در کشور با داشتن مهندسین مشاور و فنی مهندسی در کیفیت های برتر نباید شاهد همچین حوادث تلخ و ناگواری باشیم.

آقامیری در ادامه هدف مجموعه کمیته عمران شورا از برگزاری و  واکاوی علل مرتبط در سانحه مترو پل را تدوین لایحه ی مدون و کاربردی برشمرد تا در آینده از بروز و تکرار این گونه حوادث جلو گیری شود.

متروپل محصول رانت و کوتاهی دستگاههای نطارتی و اجرایی است   

حمیدرضا صارمی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری هم معتقد است که : در سال ۹۲ قراردادی بین شهرداری آبادان و سازنده متروپل منعقد شد و با استناد به آن قرار بود که ۹ طبقه روی همکف ساخته شود ولی بعدا ۳ طبقه هم اضافه شد.

حمیدرضا صارمی ادامه داد: این ساختمان محصول رانت، بی دقتی و کوتاهی های نهادهای مختلف بود. لذا اگر درس های متروپل را بازخوانی نکنیم دوباره شاهد چنین فاجعه ای خواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری در ادامه با تاکید بر رعایت نکاتی اظهار داشت: یکی از اساسی ترین نکات نظام شهرسازی ایران، بازنگری در طرح های جامع تفصیلی است. چراکه طرح های تفصیلی کشور نشان داده اند که برای نظام شهری ایران کفایت نمی کنند. برای نمونه در این طرح ها ساختمان 8 طبقه در معبر 6 متری قانونی شمرده شده است.

او یادآور شد: دیگری اینکه نظام فنی و مهندسی ما نیاز به بازنگری دارد. چگونه یک مهندس همزمان می تواند شاغل و ناظر باشد؟ بسیاری از ناظرین پروژه های کشور در نهادهایی مانند وزارت کشور و شهرداری مشغول هستند.

صارمی افزود: سال هاست که درخصوص مجری ذی‌صلاح سخن می گوییم. از 168 ساختمانی که در تهران بررسی شد، فقط در 22 درصد ساختمان ها، مجری ذی صلاح در محل پروژه حضور داشت. در واقع نظارت نباید صوری باشد.  همچنین باید به تکنولژی و کیفیت ساخت توجه داشت. برای نمونه هیچ مرجعی برای سنجش مقاومت بتن وجود ندارد.

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: به لحاظ قانونی نیز، نظارت بر ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی کشور است که باید شاخص های این نظارت را تعریف کند و به صورت شفاف در دید عموم قرار دهد و نحوه نظارت را مشخص کند. همچنین نظارت عالی که به عهده وزارت راه و شهرسازی است باید تعریف شود. ضرورت دارد که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی دقت بیشتری کند. 

او  در دفاع از شهرداری آبادان گفت: در منطقه آزاد اروند، شهردار قدرتی ندارد چون منطقه آزاد است و بسیاری از مشکلات آن منطقه به علت عدم حرف شنوی از شهردار است. لذا این موضوع مشمول کمیسیون ماده 8 می شود.

 رحیم انصاری عضو پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور گفت: ساختمان متروپل دچار پدیده خرابی نامتناسب در ساختمان شده است که این پدیده به صورت پیش رونده است و درواقع با یک انفجار، خرابی به طبقات مختلف سرایت می‌کند.

او افزود: باید تمهیداتی برای مناطقی از ساختمان که آسیب پذیرند، دیده و سیستم های مقاوم ساز تعبیه کنیم.

عضو پژوهشگاه سوانح طبیعی بعنوان راهکار اظهار داشت: رویکردهای طراحی مبتنی بر ریسک و سناریو محور بودن در کنترل سازه های فاجعه بار، می‌تواند با پرداخت صریح به بسیاری ابهامات آیین نامه در خصوص وضعیت سازه، کاستی های طراحی عملکردی را بر طرف کند.

همچنین مرجان میری نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز متذکر شد: قانون های ما باید اصلاح شوند. اگر کارایی داشتند دچار چنین وضعی نمی شدیم.

او ادامه داد: باید طراح و ناظر را یکی ببینیم. درواقع طراح باید بر ساخت طرح خود نظارت کند. این درحالیست که در حال حاضر طراح اصلا نمی‌داند که با ساختمان او چه می‌شود.

میری با بیان اینکه کلیه روابط موجود در سیستم ساخت و ساز باید بازنگری شوند، افزود: در زمانی که برج آزادی ساخته شد نه نظام مهندسی وجود داشت و نه آیین نامه ها، اما چون وجدان کاری وجود داشت امروز پایدار است.

بهروز بهنام عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: اتفاقی که در آبادان رخ داد، محصول یک فساد سازمان یافته بود اگرنه این ساختمان چندان پیچیده نبوده است.

او افزود: بعد از فاجعه پلاسکو، جلساتی در سطح کارشناسی تشکیل شد اما به چند گزارش منتج شد. واقعیت اینست که اینگونه ساختمان ها باید اصلاح یا تخریب شوند اگر نه صرفا به همان جلسات و گزارش ها خواهیم رسید.

محمد رسول دلفانی هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طی برشمردن دو راه حل خاطرنشان کرد:  یک راه حل کوتاه مدت اینست که یک کمیته علل و عوامل فنی و حقوقی این حادثه را بررسی کند. زیرا تا زمانی که نقصان ها اصلاح نشوند، شاهد چنین وقایعی خواهیم بود.

او تاکید کرد: در سطح بلند مدت نیز باید بیمه اجباری سازه ای ساختمان را بررسی کرد و برای آن قانون تدوین کرد.

در ادامه  مرتضی بسطامی عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی  با بیان اینکه نقش بیمه بسیار مهم است، اظهار داشت: می توان به جای ایجاد نهادهای موازی دولتی که فساد و رانت را به دنبال خود دارند، موضوع را به شرکت های بیمه سپرد.

او در همین راستا تشریح کرد: در سال ۸۳ لایحه قانون بیمه ساختمان به مجلس ارائه شد اما این لایحه در سال ۹۹ تصویب شد و حالا که تصویب شده است هم اجرا نمی‌شود.

مرتضی بسطامی در ادامه خاطرنشان کرد: باید روی این شعار کار کنیم که ایمنی به ارزش افزوده یعنی پول تبدیل شود. هرکجا که به مردم ثابت کنیم ایمنی پول بیشتری برای ایشان می آورد، خودشان به دنبال آن می‌روند.

عسگریان عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر نیز طی پیشنهادی گفت:  پروژه ای برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است و عنوان این پروژه «تدوین راهبردهای کاهش خطرپذیری لرزه ای ساختمان های شهر تهران» است و یک برنامه بیست ساله هم برای آن در نظر گرفته شده است. لذا پیشنهاد می کنم شورا این برنامه کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی را برای ایمنی شهر تهران در دستور کار قرار دهد.

همچنین در ادامه جلسه بدرلو نماینده نظام مهندسی نیز متذکر شد: بهتر است که در این حوزه نگاه ما ملی نباشد. بحث ما باید جلوگیری از اتفاقات مشابه در تهران باشد. چراکه فراوانی این خطر در تهران بیش از سایر نقاط است و ملی بودن این نگاه، اهمیت تهران را کاهش خواهد داد.

او در ادامه خاطر نشان ساخت: در ساختارها هم اصلاحات زیادی باید صورت بگیرد. آنچنان که سیستم گزینش برای بسیاری مناصب ایراد دارد و اینچنین می‌شود که در آبادان به هشدار نظام مهندسی بی توجهی می‌شود.

روزبهانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: در شهر تهران طرح هایی را در سطح محلات اجرا می کنیم و یکی از این طرح ها شناسایی و صدور شناسنامه برای ساختمان هاست تا مناطق خطرناک شهر تهران شناسایی شوند.

او افزود: بعضی از ساختمان های مهم خطرساز را باید شناسایی و برای آن ها طرح های تاکتیکی تهیه کرد تا باعث کاهش تلفات و خسارات شود‌.

همچنین امروز تیمی از اعضای شورای عالی استان ها به آبادان سفر کرده اند . کوروش حصیرباف،رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حادثه متروپل قلب همه مردم ایران به درد آورد، افزود: قصور در این حادثه، در حوزه اجرایی و فنی بوده است و در هنگام اجرا نکات فنی رعایت نشده است. سازه در اتصال تیر به ستون، اتصال سقف‌ها و همچنین کیفیت عمل آوری بتن دچار مشکل بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها گفت: در مراحل کار، دستگاه مشاور و یا ناظران این پروژه باید این کوتاهی و قصورها را اعلام می‌کردند که متأسفانه این چنین نشده است.

حصیرباف بیان کرد: جوش‌هایی که در ستون‌ها استفاده شده، استاندارد نبوده و تکیه گاه‌ها نیز ایراد داشته که همه این موارد نشان دهنده آن است که مسائل فنی در ساخت متروپل رعایت نشده و نباید اجازه داده می‌شد ساختمان در ۱۱ طبقه اجرایی شود.

وی افزود: در هنگام اجرای ساخت سازه، شهرداری و شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله مسکن و شهرسازی که وظیفه نظارت عالیه را دارند باید بر مراحل ساخت این سازه را نظارت می‌کردند و از ادامه کار غیرفنی ساختمان جلوگیری می‌شد.

حصیرباف گفت: باید بررسی شود برای ساخت طبقات اضافه مجوز کمیسیون ماده پنج دریافت شده یا خیر که این هم جزئی از تخلف بوده است؛ اگر تخلف بوده شهرداری باید مانع ساخت طبقات اضافه می‌شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون در این حجم کار باید تیرآهن‌های چنین ساختمانی در کارخانه تولید، برش کاری و آزمایش شود اما ظاهر ساختمان نشان می‌دهد که برای جوشکاری از مهارت‌ فنی استاندارد استفاده نشده و حتی در بخش‌هایی نیز جوشکاری انجام نشده است.

 محمد سروری رییس شورای عالی استان ها نیز در جمع خبرنگاران در آبادان اظهار کرد: برای بررسی شرایط فنی ساختمان متروپل گروهی از افراد فنی و عمرانی شورای عالی استان‌ها به آبادان سفر کردیم تا به اشتباه‌ها و سوءاستفاده‌هایی که در ساخت این ساختمان انجام شده است، رسیدگی کنیم.

وی افزود: ریزش متروپل نشان از ضعف ناظران این ساختمان دارد و این بحث را همچنین باید به کشور تعمیم داد زیرا مشکل نظارت فنی بر ساختمان‌ها در سطح کشور وجود دارد. 

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: علت مساله ریزش متروپل به صورت فنی بررسی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در نشست مشترکی با سازمان نظام مهندسی و شورای عالی استان‌ها موارد کوتاهی در متروپل را به صورت دقیق اعلام کنیم. 

سروری عنوان کرد: تلاش بر این است که از این حادثه تلخ، درس عبرت گرفته شود تا از تکرار چنین حوادث ناگواری در کشور جلوگیری شود. 

وی افزود: در ریزش متروپل، آنچه که محرز است این است که مجموعه عظیمی از تخلفات رخ داده است و قطعا این ساختمان در بخش‌های طراحی، نظارتی و اجرایی با مشکلاتی مواجه بوده است.

سروری گفت: یکی دیگر از علل ریزش ساختمان متروپل، گزارش ندادن ناظران بوده است که می‌توان در شبکه مقصران این اتفاق تلخ، این مساله را نیز مطرح کرد.

وی با رد شایعه انحلال شورای شهر آبادان گفت: بحث انحلال شورای شهر مبتنی بر یک فرآیند قانونی است و ذر وحله نخست باید اثبات شود که شورای شهر در این اتفاق مقصر بوده است.