به گزارش اکوایران ، به تازگی شهرداری تهران از آزاد سازی 11 هکتاراز زمین های یکی از پادگان های تهران خبر داده است . بررسی مصوبه کمیسیون ماده 5 نشان می دهد ارتش در این تفاهنامه مجوز ساخت در 32 درصدزمین را دارد و پیش بینی می شود پس از اتمام ساخت و سازها نزدیک به 5 هزار نفر بر جمعیت پذیری منطقه افزوده شود . منطقه ای که در تمام ساعات روز درگیر ترافیک است و جزو شلوغ ترین محلات تهران محسوب می شود .

در مصوبه کمیسیون ماده 5  جنگ افزارسازی ساصد آمده است که این پادگان به مساحت ۱۷۰۷۳۷ متر مربع در زیرپهنه S222 (گستره‌ها و مراکز تجاری، اداری و خدمات – با غلبه فرهنگی) و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری واقع شده و دارای کاربری تثبیتی فضای سبز است. سایت مورد نظر از شرق به بزرگراه ۷۶ متری امام علی(ع)، از جنوب به خیابان ۴۵ متری پیروزی و از غرب و شمال به گذر ۲۰ متری محدود می‌شود.محدوده مورد نظر به‌صورت سایت مهمات‌سازی و نظامی مورد استفاده بوده و در حال حاضر شامل تعدادی سوله، ساختمان و فضای سبز است.

کاربری های خدماتی پیشنهادی

کاربری ها

مساحت سطح اشغال (مترمربع)

تعداد طبقات

مساحت زیربنای پیشنهادی

مساحت‌های در نظر گرفته شده در محدوده خدماتی هفتگانه (در سطح ناحیه و محله)‌ (20 درصد)

ورزشی محله‌ای روباز (700 گالری)

ورزشی محله‌ای سرپوشیده

فرهنگی محله‌ای

درمانی

2.615

1

700

1.821

1

1.821

2.490

1

2.490

3.1214

1

3.124

آموزشی محلی و ناحیه‌ای

5.645

3

16.935

ورزشی ناحیه‌ای

1.033

1

1.033

پارکینگ طبقاتی و تاسیسات و تجهیزات ناحیه‌ای

970

7

6.790

پارکینگ مسطحاتی و تاسیسات و تجهیزات ناحیه‌ای

3.732

1

3.732

معابر داخلی بخش خدمات

3.845

0

0

فضای سبز و باز پیرامون ورزشی ناحیه‌ای

3.845

0

0

مجموع خدمات هفتگانه محلی و ناحیه‌ای به جز فضای سبز و معابر

21.430

-

36.625

مساحت‌های در نظر گرفته‌شده در محدوده خدماتی هفتگانه (در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ایستگاه مترو) (30 درصد)

ورزشی منطقه‌ای

آموزشی منطقه‌ای

فرهنگی فرامنطقه‌ای (اختصاص به فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها و فن‌آوری‌های نوین)

5.315

2

10.630

5.379

1

5.379

3.850

2

7.700

فرهنگی فرامنطقه‌ای (موزه)

فرهنگی منطقه‌ای

پارکینگ طبقاتی و تاسیسات و تجهیزات منطقه‌ای

مساحت اختصاص‌یافته به معابر عمومی پیرامونی (زیرساخت شهری9

2.613

2

5.226

1.687

1

1.687

1.551

5

7.755

4.721

0

0

فضای سبز و باز پیرامون فرهنگی-ورزشی منطقه‌ای و فرهنگی فرامنطقه‌ای

27.442

0

0

فضای سبز و باز همگانی

25.533

0

0

مجموع خدمات هفتگانه منطقه ای به جز فضای سبز و معابر

20.395

-

36.690

مجموع کلی

110.979

 

 

 

 

براساس توافقنامه میان  نمایندگان شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران مقرر شده  که ۳۲٪ مساحت عرصه با کاربری مسکونی و با زیر بنای مسکونی به میزان ۲۰۶ هزار متر مربع د رقدر السهم ودجا و ۶۸٪ مساحت عرصه با کاربری‌های مصوب در قدرالسهم شهرداری تهران بوده و تأمین خدمات مورد نیاز در عرصه متعلق به شهرداری صورت می گیرد .

   در این مصوبه آمده است که طرح شهرسازی اراضی مذکور به منظور تأمین سرانه کاربریهای عمومی شهری مورد نیاز منطقه حداقل ۴۰٪ بوده و در اراضی کمتر از ده هکتار به تصویب کمیسیون ماده پنج و اراضی بیش از آن به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برسد.

 مطابق گزارش امکان سنجی در بخش خدمات طرح پیشنهادی، ساختمانها و ۹۵٪ سوله‌ها و ۱۰۰٪ فضاهای سبز موجود حفظ شده و از آنها بهره برداری خواهد شد و محدوده خدمات هفتگانه بر روی ساختمان و سوله‌های موجود با تراکم موجود بارگذاری شده و حتی الامکان سعی شده منطبق بر وضع موجود فعالیت تعریف شود. عملکرد فرهنگی روی ساختمان‌های ارزشمند و ورزشی آموزشی درمانی روی ساختمان و سوله‌های موجود قابل نگهداری لکه گذاری شده است.

32

براساس مصوبه کمیسیون ماده 5  سازه بوستان‌ها و توجه به ارزش‌های تاریخی و میراثی، سهم مالکین به‌صورت مسکونی در حداکثر ۱۱ طبقه و تأمین سرانه خدمات هفتگانه با سرانه ۳ متر مربع و سهم شهرداری تهران به‌صورت فضاهای خدماتی و سبز و باز در نظر گرفته شود .

کاوه حاجی علی اکبری ،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره توافق شهرداری تهران و وزارت دفاع می گوید : عرصه جنگ افزارسازی موسوم به ساصد به مساحت حدود ۱۷ هکتار، در مالکیت وزارت دفاع بوده و به دلیل عدم فعالیت نظامی در این محدوده و با استناد به قانون «فروش و انتقال پادگان ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس‌شورای اسلامی، از سال ۱۳۹۹ مورد مطالعه و مذاکره میان شهرداری تهران و وزارت دفاع قرار گرفت

علی اکبری با بیان این که طرحی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران با هدف ارتقاء کیفیت زندگی و تأمین سرانه های خدماتی مورد نیاز برای عرصه غیرفعال جنگ افزارسازی ساصد تهیه شد، ادامه می دهد : این طرح، سال گذشته با توافق صورت گرفته میان وزارت دفاع و شهرداری تهران در کمیسیون ماده پنج مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت. با توجه به مساحت بیشتر از ۱۰ هکتاری این عرصه، طرح باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز می رسید. با به روزرسانی توافق میان وزارت دفاع و شهرداری تهران پس از تصویب طرح در کمیسیون ماده پنج، طرح‌نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد و پس از بررسی های کارشناسی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تصویب آن شورا رسید.  بهره گیری حداکثر از ظرفیت های این زمین برای خدمات رسانی به ساکنان محلات مجاور و همچنین تأمین مسکن مورد نیاز در نظر گرفته شده است، بر اساس این طرح، ۶۸ درصد از مساحت عرصه (حدود ۱۱.۶ هکتار) به خدمات مورد نیاز ساکنان (فرهنگی، ورزشی، درمانی، پارکینگ، آموزشی) و فضای سبز اختصاص یافته و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ۳۲ درصد از مساحت عرصه (حدود ۵.۴ هکتار) تبدیل به مسکن و شبکه معابر و خدمات آن خواهد شد.به گفته او  با توجه به توافق میان دو مجموعه، حداکثر سه ماه بعد از تصویب این طرح، وزارت دفاع محدوده فضاهای عمومی پیش بینی شده را در اختیار شهر قرار خواهد داد.

 پیش از این نیز حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده بود که در طرح جهش مسکن سازی از زمین های پادگان ها نیز استفاده می شود .او گفته بود یکی از توافق نامه های ما در این حوزه سال گذشته امضا شده و درحال حاضر در شورای معماری و شهرسازی است و یکی از پادگان ها را توافق کردیم .بر این اساس که 70 درصد آن به سرانه های شهری تبدیل شود و 30 درصد اختیارآنها قرار گیرد و دو پادگان دیگر هم در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال 5 پادگان را در این حوزه تعیین تکلیف کنیم .