به گزارش اکوایران، همزمان با رسیدن به ماه خرداد، می‌توان گفت به تدریج موعد پایان قرارداد سالانه مستاجران فرا می‌رسد.به همین بهانه بررسی بازار اجاره به طور کلی نوید روزهای خوشی را حداقل در حال حاضر نمی‌دهد. برایند کلی از مشاهدات میدانی بازار اجاره پایتخت، نرخ‌های سنگین پیشنهادی توسط بخش زیادی از موجران را حکایت می‌کند. 

در این خصوص یکی از مشاوران فعال در مناطق 6 و 7  معتقد است: متاسفانه در شروع سال نشانه‌های خوبی از وضعیت اجاره‌بها دیده نمی‌شود و بخش زیادی از موجران در مراجعه نرخ‌های سنگینی را به عنوان رهن و اجاره پیشنهاد می‌کنند.

او معتقد است: به طور کلی مشاهدات نشان می‌دهد اجاره‌بها تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است که به تعبیری این نرخ‌ها باعث شده بسیاری از مستاجران آچمز شوند.

یکی دیگر از فعالان بازار رهن و اجاره مسکن در مناطق مرکزی تهران می‌گوید: اجاره‌هایی که برای امسال توسط برخی از مالکان پیشنهاد می‌شود حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد که در توان بسیاری نخواهد بود.

به گفته این مشاور املاک، در مواقعی مبلغ مورد تقاضا از سوی برخی مالکان به عنوان ودیعه به حدی است که اگر مستاجری کمی پس انداز داشته باشد، با دریافت تسهیلات حتی می تواند نسبت به خرید ملک اقدام کند اما خب طبیعتا به دلیل ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات یا نداشتن پس انداز مجبور به تداوم اجاره‌نشینی هستند.

مشاور املاک دیگری که در مناطق 9 و 10 پایتخت فعال است هم، میزان رشد اجاره‌بها به استناد فایل‌های پیشنهادی برخی موجران را بین 30 تا 40 درصد عنوان می‌کند. 

به گفته او، توجیه این مالکان هم افزایش ارزش ملک و تورم انتظاری است.

این فعال در بازار رهن و اجاره همچنین گفت: تا الان مستاجرانی که سرررسید قرارداد آنها نزدیک است به دلیل مواجهه با نرخ‌های بالا به گزینه چانه زنی با موجر فعلی خود فکر می کنند که این موضوع هم به روحیات مالک و شرایط ملک بستگی دارد.

بررسی‌های میدانی از برخی مشاوران املاک در مناطق مختلف نشان می‌دهد به دلیل پیشنهادات سنگین برخی موجران، واحدهای مسکونی خالی برای اجاره در بازار کم نیست که به دلیل پیشنهادات بعضا عجیب، اجاره نمی‌‎روند.